• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • _smart_
    oanonym skrev 2018-03-31 16:01:45 följande:
    Hur kan du vara säker på Gud vill att det ska finna så många inriktningar? Bibeln säger ju tvärtom, att inget ska dela kristna.
    Det står mig veterligen ingenstans i bibeln, hur mitt förhållande till gud skall eller måste se ut. Det har ingenting med det du nämner att göra.
  • oanonym
    _smart_ skrev 2018-03-31 16:32:17 följande:

Det står mig veterligen ingenstans i bibeln, hur mitt förhållande till gud skall eller måste se ut. Det har ingenting med det du nämner att göra.

Det står att kristna ska vara enade.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 23:34:30 följande:

Många av de som räknas som en del av Sveriges muslimska befolkning är precis som den svenska befolkningen sekulär och går inte i moskéer regelbundet.

Läser du inte vad jag skriver, mer än 50% av svenska muslimer vill ha religiösa lagar framför svenskar lagar enligt artikeln från Svd som jag citerat ifrån. Eller hur menar du att det stämmer överens med ett sekulärt samhälle? Är sharialagar sekulära? När det dömdes efter sharialagar i en domstol nyligen (pga Centern), är det förenligt med det svenska samhället och det vi står för?

Det låter mest som önsketänkande från din sida att muslimer i Sverige "är precis som den svenska befolkning". Det är dessutom fördomsfullt att ha vår eget synsätt som utgångspunkt och tro att alla ska vilja leva som oss och att det är "rätt" sätt.
  • Anonym (Bismillah)
    KillBill skrev 2018-03-31 16:21:54 följande:

Det finns många som anser att den heliga bibeln ska tolkas bokstavligen och att t.ex. kvinnliga präster står i strid med bibelns budskap eftersom det framgår av bibeln att kvinnan ska tiga i församlingen. Kan du hänvisa till stycket i bibeln där det framgår att fri tolkning gäller? Det finns nämligen en del präster i kyrkan som vägrar att viga samkönade par och som vägrar att samarbeta med kvinnliga präster som jag tror skulle behöva läsa det stycket.

Det behövs nog inget sådant stycke i bibeln, då bibeln är fundamentalt annorlunda uppbyggd än koranen. Hur många gånger skall jag behöva säga det? Koranen ÄR GUDS ORD! Dessa får inte ändras och de förtydligande som gjorts (av profeten), har redan dokumenterats i haditherna.
  • KillBill
    Anonym (Bismillah) skrev 2018-03-31 16:30:37 följande:
    Den stora skillnaden, är att det står inte någonstans i bibeln att de troende inte får tolka texterna som de vill. I koranen är detta strängt uttalat (och förbjudet, eftersom det är guds ord). Du får inte tolka koranen, för det har redan hans sändebud (Muhammed) gjort, på uppdrag av gud. Det står att läsa i haditherna. Detta handlar om fundamentet i religionen, inte huruvida det finns bokstavstroende eller mer avslappnade religionsutövare i de abrahamitiska religionerna.

Men vad spelar det för roll? I praktiken är det ingen skillnad. Det finns fundamentalister och progressiva inom alla religioner.  Många kristna är av den uppfattningen att det som är skrivet i den heliga bibeln inte får tolkas och för dem spelar det ingen roll att instruktioner kring om bibeln får tolkas eller ej saknas i bibeln. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • _smart_
    KillBill skrev 2018-03-31 16:21:54 följande:

Det finns många som anser att den heliga bibeln ska tolkas bokstavligen och att t.ex. kvinnliga präster står i strid med bibelns budskap eftersom det framgår av bibeln att kvinnan ska tiga i församlingen. Kan du hänvisa till stycket i bibeln där det framgår att fri tolkning gäller? Det finns nämligen en del präster i kyrkan som vägrar att viga samkönade par och som vägrar att samarbeta med kvinnliga präster som jag tror skulle behöva läsa det stycket.

Många? Majoriteten av kristna tycker nog inte så. Ett fåtal manliga präster motsätter sig kvinnliga präster idag. Och, med rätt frenesi kan man försöka hitta stöd för vad man vill, bara man letar tillräckligt länge och vrider och vänder på orden tillräckligt många gånger. Det är även därför det finns frikyrkor, som tycker sig ha upptäckt något i bibeln som alla vi andra verkar ha missat. Det sista du skriver har mer med de arbetsregler prästerna jobbar under, än vad som faktiskt står i bibeln.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 16:41:27 följande:

Men vad spelar det för roll? I praktiken är det ingen skillnad. Det finns fundamentalister och progressiva inom alla religioner.  Många kristna är av den uppfattningen att det som är skrivet i den heliga bibeln inte får tolkas och för dem spelar det ingen roll att instruktioner kring om bibeln får tolkas eller ej saknas i bibeln. 

Det finns inte många kristna som följer de 612 lagarna i GT, t.ex. Inte ens de som är bokstavstrogna.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 23:39:23 följande:

Religionsfrihet och religionsfrihet ör en del av de mänskliga rättigheterna. Sverige ör ett demokratiskt land och måste behandla alla religioner lika.

Nej det måste vi inte eftersom alla religioner är olika. Bryter en religion mot grundläggande mänskliga rättigheter så går såklart mänskliga rättigheter före folks rätt att ha religionsfrihet. I grund och botten kommer demokratin och allas lika rättigheter. Islam är just en sådan religion som gjort sig känt för bl a för antisemitism och kvinnoförtryck. Det går inte att förneka att många moskéer och imamer står för en radikal tolkning av islam och till skillnad mot vad du tror så rör sig det inte om en minoritet som har ett synsätt som kan tolkas som extremt och radikalt, utan tvärtom är det snarare väldigt utbrett. Jag har visat källor på det.
  • _smart_
    oanonym skrev 2018-03-31 16:36:57 följande:
    Det står att kristna ska vara enade.
    Ja, som religiös grupp. Inte i sitt förhållande till gud, i bön eller bönesvar. Det är en ganska privat relation och det klargör Jesus i NT. Glad
  • oanonym
    _smart_ skrev 2018-03-31 16:52:24 följande:

Ja, som religiös grupp. Inte i sitt förhållande till gud, i bön eller bönesvar. Det är en ganska privat relation och det klargör Jesus i NT. 

Ja, så kan det vara. Att vara enad utåt, men ha helt olika åsikter om vad Gud vill och hur bibeln ska tolkas.
Svar på tråden Böneutrop!