Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Denna diskussion handlade till en början om böneutrop - men nu börjar några här komma in på området tro eller icke-tro.
Till en Anonumius: Det blir så dumt. Vi alla vet ju att Gud inte är någon fysisk person som man kan ta på. Muslimer läser som sagt koranen och tror på vad som står i den. Därför är väl snarare frågan hur man kan tro på att det faktiskt är Guds ord i koranen och inte bara en skrift från politiskt och filosofiskt sinnade människor. Men det är en annan historia och det blir ett dött lopp art diskutera det eftersom ingen kommer ändra sin uppfattning.
) och själv är jag kristen. Kan inte annat än fullt instämma i det du skriver. Den högtravande skenheligheten är riktigt, riktigt risig att höra och se, oavsett vilken bakgrund den skenheliga har.
Av tusentals gudar, hur många har du gett en ärlig chans?
Att läsa Koranen kommer naturlgtvis inte få mig att tro på Gud. Om det fanns bevis i Koranen för Gud så skulle det vara allmänt känt.
Att läsa Koranen skulle på sin höjd få mig att tycka vissa saker är bra och goda, och eventuellt värd att följa. Men det bevisar ingen Gud. Och det lilla jag läst har inte varit något speciellt gott, och därför inte värt att följa.
Ja, om du inte kan förstå något, då är naturligtvis just din Gud svaret.
Det är en väldig tur att inte alla resonerar så, för då skulle vi vara kvar på stenåldern.
Argument from ignorence.
Och vad är detta ingenting, som du talar om? Kan du ge exempel? Kan ingenting existera?
Dina ord du använder dig av i detta svar det kan man vända på och använda emot dig. För hur kan du vara så tvärsäker på att Gud finns, och att han har skapat dig? Vad gör dig så övertygad om det?
Det går ju att använda samma svar som du gjorde till mig (se inlägg #521), KÄNSLA.
Man har en känsla i hela kroppen som säger att Gud inte finns. Man vet via känsla att Gud är en fiktiv figur som människan har hittat på för att ha något att "tro på" för det behöver tro på något övernaturligt väsen.
Mig veterligen så har jag aldrig hävdat att du skulle vara något sändebud. Och jag tänker inte påstå det heller om dig framöver. Så varför du blandar in "sändebud" och sitter och förnekar om att du skulle vara sändebud är ju bara kontraproduktivt då de inte ens var något som kom upp i min fråga och inlägg till dig.
Du heltiden återvänder till känsla. Det får mig att undra om du förstår ordet "personligen" egentligen. Det är inte "känsla", och "känslor" som åsyftas med "personligen".
Jag formulerar om frågan.
Har du mött GUD (sett hans ansikte så du kan ta på hans/hennes ansikte fysiskt med din hand) och Gud har talat med sina egna ord (så att du har hört hans röst med dina öron) att koranen är hans egna ord som är nedskrivna?
Alltså du har en konversation med Gud, på samma sätt som du pratar med din exempelvis mamma?
Denna diskussion handlade till en början om böneutrop - men nu börjar några här komma in på området tro eller icke-tro.
Till en Anonumius: Det blir så dumt. Vi alla vet ju att Gud inte är någon fysisk person som man kan ta på. Muslimer läser som sagt koranen och tror på vad som står i den. Därför är väl snarare frågan hur man kan tro på att det faktiskt är Guds ord i koranen och inte bara en skrift från politiskt och filosofiskt sinnade människor. Men det är en annan historia och det blir ett dött lopp art diskutera det eftersom ingen kommer ändra sin uppfattning.
Inga mellanhänder??? Analfabeten Mohammed var väl i högsta grad en mellanhand, det var ju han som trots sitt intellektuella handikapp lyckades teckna ned alltsammans!
Fantastiskt välformulerat! Min fru är muslimah (ja, vi är helt galna som går emot alla konventioner och vågar trotsa islam ) och själv är jag kristen. Kan inte annat än fullt instämma i det du skriver. Den högtravande skenheligheten är riktigt, riktigt risig att höra och se, oavsett vilken bakgrund den skenheliga har.
Vad jag menar är att endast Sändebud och/eller Profeter haft direkt kontakt och hört Gud. Däremot kan vi känna Hans närvaro , se bevisen av Hans existens genom Hans skapelser och läsa/lyssna till Hans Budskap till oss.
Kan jag skriva till dig privat?