• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-04-04 09:32:43 följande:

BÖNEutrop är just en kallelse till bön.

Du låter som en extremist, min religion är tydlig ? Och Vi har gjort er till ett mittens samfund (ummat wasat)? koranen 2:143

Vi ska ha balans i tron och i vårt handlande. Inte gå ut i överdrifter och extremism

Det är inte du eller jag eller någon annan som bestämmer vem som är muslim

Nej, böneutropet kan även ses som en bön i sig självt. Många muslimer säger också att det är för att visa att det är islam som gäller i det området.

Dock har jag inga problem med ett böneutrop. Speciellt när nästan ingen kommer att höra det, om det nu stämmer att volymen är som ett vanligt samtal. Ett vanligt samtal hörs bara några meter.

Precis, du och jag bestämmer inte vem som är muslim. De som överdriver och går till extremism kan vara lika mycket muslim som du.
  • Abegayle70
    Kawthar skrev 2018-04-04 09:17:40 följande:
    2 Korinthierbrevet 6:14-10:18 Nya Levande Bibeln (SVL)

Kompromissa inte med otroende

14 Börja inte samarbeta med dem som inte älskar Herren, för vad har Guds folk gemensamt med syndens människor? Hur kan ljuset ha samband med mörkret?

15 Och vad har Kristus och djävulen gemensamt? Och hur kan en kristen ha gemenskap med någon som inte tror?

16 Och vad har Guds tempel med avgudarna att göra? Ni är Guds tempel, den levande Gudens hus, och Gud har sagt om er: Jag ska bo i dem och vandra bland dem, och jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.

17 Det är därför som Herren har sagt: Lämna dem, skilj er ifrån dem. Rör inte det som är orent. Då ska jag ta emot er

18 och vara en Far för er, och ni ska vara mina söner och döttrar.

Denna text gör det förbjudet att gifta sig med någon som är icke-kristen enligt kristna. Men ok, du är ju för homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan och går alltså emot bibeln på flera punkter så då förstår jag. Du plockar ut och klistrar in lite som du vill. Vad skiljer dig från någon som inte är troende? Vad gör dig kristen när du använder religionen som ett smörgåsbord? Hur kan du kalla dig kristen när du inte följer bibeln?

3 Moseboken 18:22 Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Romarbrevet 1:26-27 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

1 Korinthierbrevet 6:9-10 Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare ? ingen sådan får ärva Guds rike.

1 Timotheosbrevet 1:10-11 (Lagen är till)för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott
    Vilken tur då att det inte står något om kvinnor som ligger med kvinnor
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Anonym (IKKE)
    Anonym (Oväsen) skrev 2018-03-26 19:45:30 följande:

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

Sånt där jävla skit får dom hålla på med i sina hemländer. Jag vill inte bli påtvingad sånt skit lika lite som jag vill ha jehovas utanför dörren. Usch!
  • Anonym (Va?)
    Abegayle70 skrev 2018-04-04 10:34:14 följande:

Vilken tur då att det inte står något om kvinnor som ligger med kvinnor

Hur tolkar du den första delen av Romarbrevet 1:26-27?
  • Abegayle70
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 10:54:23 följande:
    Hur tolkar du den första delen av Romarbrevet 1:26-27?
    Menar du

"Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt"  ?

Det där kan ju tolkas precis som man vill. Eller hur?

För mig är det lika naturligt att ha sex med en kvinna som med en man.
  • Anonym (Va?)
    Abegayle70 skrev 2018-04-04 10:58:16 följande:

Menar du

Med tanke på att versen fortsätter med att beskriva hur männen bytte ut det naturliga umgänget med kvinnor mot ett onaturligt är det dock så att en bokstavstroende kristen skulle säga att den första delen handlar om sex mellan kvinnor, likväl som att en kristen homosexuell man skulle säga att för honom är inte sex med en kvinna det som är naturligt för honom. Bibeltexter kan alltså lika mycket som korantexter användas för att förtrycka andra och det finns troende muslimer liksom det finns troende kristna som är homosexuella (och även de som inte är det naturligtvis) som inte anser att det går emot deras tro att vara dem de är.
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 10:01:22 följande:
    Ditt problem verkar vara att du inte talar för samtliga här. Det citerade var en fråga till någon som kallar sig kristen, så ha åtminstone respekten att låta personen ifråga svara på sin egna tolkning av den tro han säger sig följa.

Kallar du dig kristen btw?
    Nej jag är inte kristen längre. Jag har varit kristen och känner många kristna, bland annat pingstvänner och jag säger att det är FÅ kristna som bryr sig om det du citerar. Det är ett faktum. Det står många konstigheter i Bibeln, särskilt i Gamla Testamentet, som skrevs innan Jesus och som Jesus gjorde upp med, och i Paulus brev, som alltså skrevs efter att Jesus dött på korset av en person som gjorde sin tolkning.
  • Abegayle70
    Anonym (Va?) skrev 2018-04-04 11:08:03 följande:
    Med tanke på att versen fortsätter med att beskriva hur männen bytte ut det naturliga umgänget med kvinnor mot ett onaturligt är det dock så att en bokstavstroende kristen skulle säga att den första delen handlar om sex mellan kvinnor, likväl som att en kristen homosexuell man skulle säga att för honom är inte sex med en kvinna det som är naturligt för honom. Bibeltexter kan alltså lika mycket som korantexter användas för att förtrycka andra och det finns troende muslimer liksom det finns troende kristna som är homosexuella (och även de som inte är det naturligtvis) som inte anser att det går emot deras tro att vara dem de är.
    Visst är det så.

Nu är ju jag och min partner inte bokstavstrogna judinnor, men ändå vigda av en Rabbi och lever som gifta enligt lag där vi bor.
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 10:11:20 följande:
    Nu är ju dessa texter hämtade ut bibeln...
    Och du gör misstaget att tro att kristna tolkar Bibeln lika bokstavligt som muslimer tolka Koranen (fast tolka den får man väl inte).
  • Anonym (Hmmm....)
    Abegayle70 skrev 2018-04-04 10:58:16 följande:
    Menar du

Ja precis. Det onaturliga umgänget kunde lika gärna vara att de blev tillsammans med mycket äldre män.
Svar på tråden Böneutrop!