• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • Abegayle70

Nu orkar jag inte gå tillbaks flera sidor, men motstånd mot böneutrop = islamofobi och högerextremism.

Innebär det att de muslimska församlingar som säger sig vara mot detta är islamofober och högerextremister?  

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • KillBill
    oanonym skrev 2018-04-04 06:53:47 följande:

Nej, inte endast att kalla till bön. Vi har visat dig detta tidigare.

Och muslimer ska vara bokstavstroende. Annars är de inte muslimer ?på riktigt?. Koranen är tolkad och klar.

Nej, böneutrop handlar om att kalla till bön och inget annat.

Menar du alltså att de kvinnliga imamerna på moskén i köpenhamn är bokstavstroende? I så fall är ju koranen mer liberal än den kristna bibeln som menar att kvinnan ska tiga i församlingen.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-04 07:51:27 följande:

Menar du alltså att de kvinnliga imamerna på moskén i köpenhamn är bokstavstroende? I så fall är ju koranen mer liberal än den kristna bibeln som menar att kvinnan ska tiga i församlingen.

Ingen aning. Jag skrev SKA vara. Min uppfattning är att koranen påstås vara Guds ord, inget får ändras, inget får tolkas ( vilket egentligen borde vara omöjligt).
  • oanonym

Om det bara handlade om att kalla till bön så hade vilket ljud som helst dugit.

Eller vilket språk som helst.
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-04-04 06:48:56 följande:
    Lika lite som vi lastar alla kristna för hur bokstavstroende kristna agerar (t.ex. agg/hat mot homosexuella , agg/hat mot kvinnliga präster, agg/hat mot kvinnor som gör abort o.s.v) lila lite ska vi lasta alla musliner för hur bokstavstroende muslimer agerar. Det går helt enkelt inte att dra alla inom en religion över en kam. Det muslimska böneutropet handlar om att kalla till bön och inget annat.
    De "bokstavstroende" (man får inte tolka koranen hur man vill på samma sätt som kristna kan tolka bibeln på olika sätt) muslimerna är mångfalt många fler och konsekvenserna av deras bokstavstroende är större. Det är inte många pingstvänner som utför terrordåd och även om pingstvänner har, enligt min mening, en väldigt snäv kvinnosyn, hindrar de inte sina döttrar från att delta i simundervisning och sexualundervisning i särskilt stor utsträckning. Jag har bokstavstroende i släkten så jag har viss kännedom.

1) Det muslimska böneutropet handlar inte bara om att kalla till bön.

2) OM det bara handlar om att kalla till bön finns klockor och appar.

3) OM det ska användas för att kalla till bön ska utropen ske 5 gånger om dagen

4) Muslimer av annan tro än den som uttrycks i den lokala moskén kan känna sig hotade. Invandrare från muslimska länder som inte är muslimer kan känna sig hotade. tror du att dessa klagar på ljudet när de känner sig hotade?

5) Vill du har mer religiösa inslag i vårt samhälle överlag?
  • Anonym (Hmmm....)

Jag vet att det finns en kvinnlig imam i Köpenhamn, som givetvis lever under hot förövrigt. Det faktum att hon är EN kvinnlig imam och att hon finns i Köpenhamn och inte i Sverige säger väl allt.
  • Anonym (Hmmm....)

Ja, Paulus tyckte att kvinnan skulle tiga i församlingen, men man kan, som Svenska Kyrkan, koncentrera sig på vad Jesus predikat. Bland kristna i Sverige är det som anser att kvinnan ska tiga i församlingen. Bland muslimer är det en bedövande majoritet.

Kallar de till fredagsbön genom böneutrop i kvinnomoskén? Skulle inte tro det. Resten av den muslimska världen betraktar dem med hat och misstro. De är rädda för repressalier.

"Waseem Hussein, ordförande för Dansk Islamisk Center, är kritisk till projektet.
    - De kan göra vad de vill, men deras teologiska utgångspunkt är felaktig, säger han."

www.vt.se/nyheter/mosk-for-kvinnor-oppnar-i-kopenhamn-om4016916.aspx

Imamen vill ha en jämställd moské för både kvinnor och män, men det verkar bli en kvinnomoske.

"Men responsen från de etablerade muslimska trossamfunden i Danmark har varit sval. Ingen har offentligt stöttat Sherin Khankans initiativ och få vill uttala sig överhuvudtaget."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6123171

"Inom islam kan kvinnor bara hålla fredagsbön för andra kvinnor, vilket gör att Mariam-moskén, som den heter, inte kommer välkomna män på fredagarna."

Så mycket för jämställdhet inom islam.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6371598

Jag hoppas verkligen att dessa ytterst få kvinnliga imamer kan lyckas reformera islam inifrån. Islam är i stort behov av en upplysningstid och en reformation. Tyvärr tror jag att den religionen inte är lika mottaglig för detta som kristendomen.

Den kvinnliga imamen som startat Mariammoskén kallar sig sekulär religiös. Hon lär vara ett undantag även när det gäller detta. Faktiskt kan muslimer som tillhör den gren av islam som dessa gör känna sig hotade (på goda grunder) av böneutrop från moskéer från motsatt trosinriktning.
  • Kawthar
    Anonym (Bismillah) skrev 2018-04-04 01:11:06 följande:

Nej, det finns inget hinder i kristendomen för att gifta sig med vem man vill. Svenska kyrkan viger t o m homosexuella, vilket är haram enligt din tro (och GT). Vi vigdes i en kyrka och reglerna är tydliga med att det räcker att den ena parten är kristen och medlem i svenska kyrkan.

2 Korinthierbrevet 6:14-10:18 Nya Levande Bibeln (SVL)

Kompromissa inte med otroende

14 Börja inte samarbeta med dem som inte älskar Herren, för vad har Guds folk gemensamt med syndens människor? Hur kan ljuset ha samband med mörkret?

15 Och vad har Kristus och djävulen gemensamt? Och hur kan en kristen ha gemenskap med någon som inte tror?

16 Och vad har Guds tempel med avgudarna att göra? Ni är Guds tempel, den levande Gudens hus, och Gud har sagt om er: Jag ska bo i dem och vandra bland dem, och jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.

17 Det är därför som Herren har sagt: Lämna dem, skilj er ifrån dem. Rör inte det som är orent. Då ska jag ta emot er

18 och vara en Far för er, och ni ska vara mina söner och döttrar.

Denna text gör det förbjudet att gifta sig med någon som är icke-kristen enligt kristna. Men ok, du är ju för homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan och går alltså emot bibeln på flera punkter så då förstår jag. Du plockar ut och klistrar in lite som du vill. Vad skiljer dig från någon som inte är troende? Vad gör dig kristen när du använder religionen som ett smörgåsbord? Hur kan du kalla dig kristen när du inte följer bibeln?

3 Moseboken 18:22 Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Romarbrevet 1:26-27 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

1 Korinthierbrevet 6:9-10 Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare ? ingen sådan får ärva Guds rike.

1 Timotheosbrevet 1:10-11 (Lagen är till)för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott
  • Kawthar
    Anonym (Bismillah) skrev 2018-04-04 01:13:48 följande:

Muslimerna själva hävdar detta, för att få koranens tillkomst till att bli ett mirakel. Tror du inte på det, ja det är helt upp till dig.

Koranen är ett mirakel i sig
  • Kawthar
    Anonym (självklart) skrev 2018-04-04 04:41:23 följande:

Du förstår precis vad jag menar men vill inte låtsas om det för det ligger inte i ditt intresse att diskutera den verkliga frågan.

Det effektivaste sättet att driva en agenda för att förändra ett samhälle är att bryta ned förändringen i små, små bitar och försöka få varje bit att bedömas som en ren teknikalitet som egentligen inte spelar någon större roll.

Nej då, separata badtider och inga manliga badvakter och skynken framför fönsterna handlar inte alls om att vår religion kräver att kvinnorna kontrolleras av sina män. Det finns svenska kvinnor som säkert också vill bada med bara kvinnor.

Nej då, att införa halalmat skulle inte ha med vad "profeten" kräver men det skulle vara en inkluderande mat så kommunen slipper servera två olika rätter.

Nej då, att vi vill giftas och skiljas och ärva enligt "allahs" ord är bara för att folk ska känna sig vana med systemet. Visst, det går emot svensk lag och så men tänk på att integrationen blir lättare om vi kan få leva på vårt sätt som vi vill, utan stress att tvingas in i Sverige. Och samma gäller våra skolor förresten.

Nej då, böneutrop har inget alls med att visa att det är islam som dominerar området utan är bara en ... ja, en grej liksom. Och förresten låter det inte mer än fågelkvitter. Och ingen har klagat. Och vi loooovar att det bara ska vara en gång i veckan. Promise! Det är väl inga problem att godkänna?

Din argumentation är de konservativa muslimernas argumentation. 

Den verkliga frågan är en fråga om decibel! Politikerna godkände förfrågan och det ligger nu på polisens bord som ska avgöra om ljudet är ett störningsmoment för allmänningen.

FAKTA:

1. Vi har böneutrop idag

2.vi har haft böneutrop sedan flera år tillbaka

3.Ingen har lämnat in klagomål

4.beviljandet kommer med hänvisning till när och hur det ska ske

5. Det gäller nu som då, 2-3 min på fredagarna

6. Det stör inte allmänningen

7. Ljudnivån är på samma decibel som ett vanligt samtal mellan två personer

8. Huspriserna har skjutits till höjden efter böneutropets början

9. Det byggs förfullt i kommunen så efterfrågan är stor
Svar på tråden Böneutrop!