• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 15:44:47 följande:

Det står angivet var i koranen detta tas upp, i mitt citat, men jag har inte kollat upp de verserna själv.

Och att följa Guds ord eller att följa sagoberättelser kan vara samma sak, med tanke på att ingen Gud bevisats och därför heller inte vad som är Guds ord.

Kolla upp dom då och hänvisa till dom då jag precis gav dig två verser som tydligt visar religionsfrihet i Koranen. Jag behöver inte upplysas om det. Så hittar du någon sån vers så länka den då.

Ja för dig är det kanske sagor men för mig är det sanning. Du har din tro och jag har min

109:0] I Guds namn, Den Barmhärtigaste, Den Nådigaste

[109:1] Säg, "O ni som inte tror.

[109:2] "Jag dyrkar inte det ni dyrkar.

[109:3] "Ej heller dyrkar ni det jag dyrkar.

[109:4] "Ej heller kommer jag någonsin att dyrka det ni dyrkar.

[109:5] "Ej heller kommer ni någonsin att dyrka det jag dyrkar.

[109:6] "Ni har er religion, och jag har min religion."

Koranen al-Kafiroon (dom som inte tror) 109

På tal om religionsfrihet
  • Kawthar
    EnAnonumius skrev 2018-04-03 15:58:38 följande:

Hur vet du att det är Guds ord du följer? Har Gud _personligen_ sagt till dig att koranen är hans/hennes ord och du skall följa dem?

(Ja jag har ställt samma fråga till kristna)

Yepp, precis så är det. Jag känner det i hela kroppen och omfamnar islam med hela mitt hjärta. Koranen är Guds ord direkt till människan utan tolkningar, präster eller andra mellanhänder.
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-04-03 16:01:44 följande:

Kolla upp dom då och hänvisa till dom då jag precis gav dig två verser som tydligt visar religionsfrihet i Koranen. Jag behöver inte upplysas om det. Så hittar du någon sån vers så länka den då.

Ja för dig är det kanske sagor men för mig är det sanning. Du har din tro och jag har min

109:0] I Guds namn, Den Barmhärtigaste, Den Nådigaste

[109:1] Säg, "O ni som inte tror.

[109:2] "Jag dyrkar inte det ni dyrkar.

[109:3] "Ej heller dyrkar ni det jag dyrkar.

[109:4] "Ej heller kommer jag någonsin att dyrka det ni dyrkar.

[109:5] "Ej heller kommer ni någonsin att dyrka det jag dyrkar.

[109:6] "Ni har er religion, och jag har min religion."

Koranen al-Kafiroon (dom som inte tror) 109

På tal om religionsfrihet

Kollade upp några, och ser att Gud är i alla fall inte för religionsfrihet. Det kan säkert smitta av sig på människor också.

(4 137) De som antar tron och sedan förnekar den, därefter återvänder till tron, sedan [på nytt] förnekar den och slutligen hårdnar i sin förnekelse, dem skall Gud inte förlåta och inte heller leda på rätt väg. 138] Låt dessa hycklare veta att de skall få utstå ett plågsamt straff.

[16:106] Den som förnekar Gud efter att ha antagit tron - inte den som är utsatt för tvång, fastän hans hjärta förblir tryggt i sin övertygelse, utan den som frivilligt öppnar sig för otron - sådana [människor] ådrar sig Guds vrede och ett hårt straff väntar dem,
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-04-03 16:04:33 följande:

Yepp, precis så är det. Jag känner det i hela kroppen och omfamnar islam med hela mitt hjärta. Koranen är Guds ord direkt till människan utan tolkningar, präster eller andra mellanhänder.

Ändå så följer du enligt din tolkning, skrev du nyss. Så någon tolkning är det ju, speciellt med tanke på hur många inriktningar det finns.

Och det finns många människor som känner i sin kropp att deras tro är sann. Det vore väldigt farligt att låta känslor avgöra vad som är sant. Ibland stämmer känslorna och ibland inte. Alltså krävs minst en till metod för att avgöra vad som är sant.
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 16:19:11 följande:

Kollade upp några, och ser att Gud är i alla fall inte för religionsfrihet. Det kan säkert smitta av sig på människor också.

(4 137) De som antar tron och sedan förnekar den, därefter återvänder till tron, sedan [på nytt] förnekar den och slutligen hårdnar i sin förnekelse, dem skall Gud inte förlåta och inte heller leda på rätt väg. 138] Låt dessa hycklare veta att de skall få utstå ett plågsamt straff.

[16:106] Den som förnekar Gud efter att ha antagit tron - inte den som är utsatt för tvång, fastän hans hjärta förblir tryggt i sin övertygelse, utan den som frivilligt öppnar sig för otron - sådana [människor] ådrar sig Guds vrede och ett hårt straff väntar dem,

Det är väl inget du eller någon annan som inte tror på Allah behöver oroa sig för , eller hur? Varför skulle ni belönas Paradiset när ni motsatte er Den som beviljar en det? Var är rättvisan i det menar du?
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-04-03 16:25:34 följande:

Det är väl inget du eller någon annan som inte tror på Allah behöver oroa sig för , eller hur? Varför skulle ni belönas Paradiset när ni motsatte er Den som beviljar en det? Var är rättvisan i det menar du?

För att jag inte kan rå för vad jag tror på, bland annat.

Och för att det inte är rättvist att straffa någon hårt p.g.a. av att de inte tror på något. Speciellt när det inte finns bevis, eller ens bra belägg.

Du kommer själv att hamn i helvetet, enligt vissa människor. Och plågas i evighet.

Att du tycker det är rättvist får stå för dig.
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 16:23:07 följande:

Ändå så följer du enligt din tolkning, skrev du nyss. Så någon tolkning är det ju, speciellt med tanke på hur många inriktningar det finns.

Och det finns många människor som känner i sin kropp att deras tro är sann. Det vore väldigt farligt att låta känslor avgöra vad som är sant. Ibland stämmer känslorna och ibland inte. Alltså krävs minst en till metod för att avgöra vad som är sant.

Ja min tolkning är Guds rena ord utan andras tolkningar. Jag behöver inga andra skrifter utöver en redan Perfekt skrift.

Jag behöver inga andra metoder än just Koranen , som visar oss allt vi behöver veta. Hur allt skapades, hur vi ska förhålla oss i detta livet och vad som väntar oss i nästkommande.

Jag tror inte att vi skapades ut ingenting, det fungerar inte så. Man kan inte slänga ihop pärlor i en hög och det uppstår ett halsband. Det behövs en designer till det. Jag kan bara se hur jag påverkas av islam, vad det gör med mig som människa, lugnet det skänker mig och den djupa sanna glädjen jag känner i hela min själ. Jag ser mig om och ser Guds alla skapelser ,himlen, havet , alla växter och djur. Jag tror inte på slumpen, jag tror vi är ämnade för något större än så. Jag tror inte på att vi bara är här för en kort tid och sedan försvinner. Som om vi aldrig existerat. Tror det finns en mening med allt.
  • pyssel
    Kawthar skrev 2018-04-03 15:54:14 följande:

Jag känner mycket väl till den islamofobiska debatteknik trollen använder sig av på nätet. Och det är något jag och mina syskon får påminnt varje gång vi lämnar hemmet. Så det är inget du behöver informera mig om, jag lever med det!

Och det är just populistiska politiker som köper röster på detta sätt och som pådrivs av trollen. Att medvetet sprida lögner, komma med hotelser, terrorisera muslimer ,hetsa till våld mot muslimer osv är inget demokratiskt koncept som vi (läs muslimer) ska behöva ta. Även yttrandefriheten regleras i svenska lagstiftningen och alla åsikter skyddas inte av den. Den ska med andra ord inte utnyttjas

Så om det rör sig mer om decibel för någon hänvisade jag bara till vart ärendet ligger just nu, och alltså en fråga om just decibel, dvs ljudnivån av ett samtal mellan två personer eller fågelkvitter. Det är just den volymen folk känner sig berättigade till att sprida hat anonymt över nätet. Och beviset för att det är just populistiska politiker som är i farten är för att böneutropet redan existerar sedan flera år till ska i Sverige! Det är inet nytt fenomen ! Och inte ett enda klagomål har förts fram! Tvärtom har huspriserna skjutit upp i höjden och det byggs förfullt inom just den kommun där böneutropet existerar en gång i veckan i två-tre minuter på ljudnivån av ett samtal!

Jag ser att du vill tolka det som att det endast är populistiska krafter som härjar. Nyheter för dig: Oron är stor bland demokratiska icke-populistiska krafter. Det är de som inte är religiösa och konservativa likt SD och KD. Nu finns det några för dig att gissa på bland riksdagspartierna. Sedan har du alla som inte bryr sig så mkt om partierna utan på det stora hela bryr sig mest om att i det sekulära samhället är religion mer privat än offentlig. Ingen av dessa är de "troll" som du eller jag stött på i våra privatliv. Eftersom du lägger stor vikt vid det personliga och trollande: Min exman är muslim. Tämligen sekulär. Pga hans hudfärg vet jag allt om troll och åsikter om vår familj. Särskilt frispråkiga var folk från mellanöstern, läs araber och kurder. De flesta, muslimer.

Det är skrämmande att du insinuerar att en saklig debatt om religionsfrihetens gränser är "yttrandefrihet som inte ska utnyttjas". Inget av det som debatteras här är över yttrandefrihetens gränser och är i närheten av den "hets" du pratar om.
    Alla hästar hemma
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 16:30:36 följande:

För att jag inte kan rå för vad jag tror på, bland annat.

Och för att det inte är rättvist att straffa någon hårt p.g.a. av att de inte tror på något. Speciellt när det inte finns bevis, eller ens bra belägg.

Du kommer själv att hamn i helvetet, enligt vissa människor. Och plågas i evighet.

Att du tycker det är rättvist får stå för dig.

Men du har ju inte gett det en ärlig chans. Har ju diskuterat med dig förrut och du har inte ens läst Koranen, hur kan du vara säker på att det inte finns någon Gud? Vad gör dig övertygad om att du uppstod av en slumpmässig slump? Jag tror inte Gud straffar oss för vad vi inte vet, men du har allt framför dig och ändå inte tar chansen att studera. Hur kan du förneka ett Budskap du inte tagit del av?
  • Kawthar
    pyssel skrev 2018-04-03 16:39:28 följande:

Jag ser att du vill tolka det som att det endast är populistiska krafter som härjar. Nyheter för dig: Oron är stor bland demokratiska icke-populistiska krafter. Det är de som inte är religiösa och konservativa likt SD och KD. Nu finns det några för dig att gissa på bland riksdagspartierna. Sedan har du alla som inte bryr sig så mkt om partierna utan på det stora hela bryr sig mest om att i det sekulära samhället är religion mer privat än offentlig. Ingen av dessa är de "troll" som du eller jag stött på i våra privatliv. Eftersom du lägger stor vikt vid det personliga och trollande: Min exman är muslim. Tämligen sekulär. Pga hans hudfärg vet jag allt om troll och åsikter om vår familj. Särskilt frispråkiga var folk från mellanöstern, läs araber och kurder. De flesta, muslimer.

Det är skrämmande att du insinuerar att en saklig debatt om religionsfrihetens gränser är "yttrandefrihet som inte ska utnyttjas". Inget av det som debatteras här är över yttrandefrihetens gränser och är i närheten av den "hets" du pratar om.

Jag har hört diskussionerna gå heta på bla fb , där islamofobiska rösterna haglar för att hålla detta till en normal diskussion är omöjligt med alla dessa troll. Även här på fl går det inte att lämna ute dom islamofobiska påpekandena och islam som religion , det är ju inte detta som diskuteras då vi har religionsfrihet här. Och islam är en religion som får höras och synas och praktiseras här oas dina eller andras personliga åsikter till religionen. Dom hör helt enkelt inte till debatten. Och du blir inte mer berättigad till detta för att du en gång i tiden var gift med någon som kallade sig muslim.

Förfrågan ligger hos polisen just nu och det är en fråga om ljudnivå! Hur du en vänder och vrider på det.

Jag sa aldrig att yttrandefrihetens gränser överskridits på detta forum, så lägg inte ord i min mun tack. Däremot finns det mängder av sociala medier där detta är väldigt tydligt. Och det är även fullt synligt när jag och mina syskon befinner oss utanför hemmen och senast för några veckor sedan klottrades det ännu en gång på vår moské. Hatbrotten haglar över oss just nu och dom åsikter sprids genom våra populistiska politiker, vår sociala media och trollen på nätet.
Svar på tråden Böneutrop!