• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • EnGladPingvin

Tillåten nivå utomhus 110 decibel. Det är rejält högt. Typ som en konsert eller en motorsåg på nära håll. Förvånande med tanke på att många tidigare hävdat att det inte ska vara högre vanligt samtal. Man har heller inte tillfrågat intilliggande grannar, vilket jag kan tycka att man borde göra i sådana här sammanhang och som även kommunen rekommenderat. Men man har velat ha en snabb process.

www.st.nu/noje/sa-har-mycket-ljud-tal-dina-oron.

• PH76

Givetvis så ska det förbjudas, precis som kyrkoklocka, religiösa skolar osv..

Det är 2018 och Sverige är ett sekulariserat samhälle, sånt här jäkla mumbojumbo får man hålla på med i hemmet.

• Less is more
    PH76 skrev 2018-05-08 13:05:17 följande:

Givetvis så ska det förbjudas, precis som kyrkoklocka, religiösa skolar osv..

Det är 2018 och Sverige är ett sekulariserat samhälle, sånt här jäkla mumbojumbo får man hålla på med i hemmet.

Antingen det - eller så tillåter man lite kyrkoklockspling som idag och böneutrop nån gång varje vecka.

Fast egentligen behöver ingetdera. Alla har klockor och mobiler och kan på så sätt hålla reda på sammankomsterna.
  • Anonym (jalla jalla)
    EnGladPingvin skrev 2018-05-08 12:47:09 följande:

Tillåten nivå utomhus 110 decibel. Det är rejält högt. Typ som en konsert eller en motorsåg på nära håll. Förvånande med tanke på att många tidigare hävdat att det inte ska vara högre vanligt samtal. Man har heller inte tillfrågat intilliggande grannar, vilket jag kan tycka att man borde göra i sådana här sammanhang och som även kommunen rekommenderat. Men man har velat ha en snabb process.

www.st.nu/noje/sa-har-mycket-ljud-tal-dina-oron.

Reagerade också över den tillåtna volymen. Så höga volymer kan ju orsaka hörselskador. Grannen är om jag minns rätt en förskola..
  • Abegayle70

Jag gratulerar Växjömoskén för sin seger över det sekulära samhället.

Samma moské som spridit hatbudskap och som har kopplingar till Islamiska förbundet, Ibn Rushd och därmed Muslimska brödraskapet.

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Abegayle70
    TwoThousand skrev 2018-05-09 15:56:34 följande:
    Det hjälper inte att vara smygrasist bakom dator skärmen heller, du får gå ut i friska luften och yttra dina åsikter inte direkt så att någon kommer bry sig vare sig du dyrkar djävulen eller gud, men i ditt fall är fördomsfullheten och hatet tydliga tecken på din närhet till djävulen så det var inte svårt där.
    Inte för att jag förstod något av den osammanhängande textmassan, men det finns ingen djävul mer än i ditt eget huvud. 
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Anonym (haha va?)
    TwoThousand skrev 2018-05-09 15:56:34 följande:
    Det hjälper inte att vara smygrasist bakom dator skärmen heller, du får gå ut i friska luften och yttra dina åsikter inte direkt så att någon kommer bry sig vare sig du dyrkar djävulen eller gud, men i ditt fall är fördomsfullheten och hatet tydliga tecken på din närhet till djävulen så det var inte svårt där.
    Så man blir rasist om man påstår att de är rasister?  Det lät motsägelsefullt om något.
  • Anonym (haha va?)
    TwoThousand skrev 2018-05-09 20:29:35 följande:

Sluta upp med detta påstående om att det inte är rasism!

Du vet väl att folk som gör skillnad på andra folkgrupper begår en styggelse där helvetet ingår i straffskalan eller inte..

Vad exakt i det Abegayle skrev anser du vara rasistiskt? Jag ser då inget rasistiskt i det alls.
  • Lånehajen
    Less is more skrev 2018-05-08 19:49:10 följande:
    Antingen det - eller så tillåter man lite kyrkoklockspling som idag och böneutrop nån gång varje vecka.

Fast egentligen behöver ingetdera. Alla har klockor och mobiler och kan på så sätt hålla reda på sammankomsterna.
    Eller så tillåter man lite kyrkoklockspling som idag och inget böneutrop då det är väldigt olika saker där den ena på sin höjd är lite störande ljudmässigt medan den andra tvingar på samhället religiös propaganda.
Svar på tråden Böneutrop!