Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Fast redan i partiprogrammen från 20-talet finns antisemitismen, eller om du hellre vill antisionismen, formulerad i fraser med ordet "jude" eller "judisk". Det är inget som formulerades först i Nürnberglagarna - även om jag anser att Nürnberglagarna om något är ett ideologiskt fundament för nazismen, men har jag förstått dig rätt att du varken anser att partiprogrammet eller Nürnberglagarna är ideologiskt förankrade i nazismen?
Värst vad du tramsar vet du inte att ingen kommer in i himmelriket förutom via Jesus?
Du bör vara nervös..
Förbjudas givetvis, har inget här att göra. Kyrkklockor kan vara kvar av rent kulturhistorisk anledning.
Ja, visst finns det där. Men står det något om utrotning och massmord i de skrifter du hänvisar till? Det var exakt det min fråga gällde. Eftersom att KillBill kategoriskt hävdade att kommunismens fundament inte står för massmord eftersom att det inte står i Marx och Engels manifest så ställde jag en motfråga om nazismens fundament, för att visa hur otroligt korkad den tanken är.
Ja, visst finns det där. Men står det något om utrotning och massmord i de skrifter du hänvisar till? Det var exakt det min fråga gällde. Eftersom att KillBill kategoriskt hävdade att kommunismens fundament inte står för massmord eftersom att det inte står i Marx och Engels manifest så ställde jag en motfråga om nazismens fundament, för att visa hur otroligt korkad den tanken är.
Du kan trycka på "visa endast" under nicken och så får du bara fram vad enskild person skrivit i tråden. Det är ett bättre alternativ än att sitta och "ha för sig att NN har skrivit".
Vad har formuleringar med saken att göra? Inte ett skit.
Sedan så har ju knappast mina formulering inte ett skit att göra med saken heller så du behöver inte "leta upp det".
Min formulering om nazisten jag känner vet jag mycket väl vad vad jag har skrivit JA. Så den behöver du inte leta upp.
Den där (individen) Nazisten jag känner skrev jag enkelt om att han är Nazist men ingen "Hitlerist", (hans ord inte mina) och han som individ fördömer folkmord. (Även många inom NMR fördömer folkmord faktiskt)
Dock så om den där nazistiska individen, jag känner, har jag aldrig uttalat mig om huruvida han är antisemit eller inte.
Du skrev:
"Poängen är att jag är oenig med er att antisemitismen inte nödvändigtvis ingår i nazismen, varför jag hänvisade till partiprogram från 20-talet."
(slut citat)
Jag har aldrig i något av mina inlägg sagt ett endaste ord om huruvida antisemitismen ingår i Nazismen eller inte. Så varför blandar du in mig i det?
Jag har däremot sagt att _folkmord_ var _inget_ som ingick i Nazismen som ideologi. Signifikant skillnad mellan "folkmord" och "antisemitismen"
Det är en sak att prata om "tolkningsutrymme", med det är ingen förklaring till att sitta och klumpa ihop olika individer (som ytligt ser ut och tycka lika), och tillskriva dem samma åsikter även på detaljerad nivå.
Håll isär med eller utan tolkningsutrymme, vad de olika individerna skriver.