• Anonym (Vill_min_fru_väl)

Min fru missbrukar sötsaker

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

• Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:52:07 följande:
    Jaha, men ge mig några källor på det du säger då. Ge mig dessa mycket bättre verktyg istället för att säga att de finns. Sålänge jag inte får en länk med dessa mycket verktyg så finns de inte mer än i dina egna kommentarer.

DSM tex.

Som är ett diagnostisering verktyg för sånt här som beroende och missbruk.
    Där kommer oftast beroende först, men går missbruka utan och vara beroende, främst alkohol lyckas med detta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Veronika) skrev 2018-03-28 01:24:43 följande:
    Nej missbruk.

Det går från att bruka (du gör det av självrespekt)
    till att missbruka (du tar det fast du skadas av det)
    Och summan blir att du fortsätter missbruka, tills du inte kan vara utan ämnet, i detta fall då sockret, som blir till ett beroende.
    Finns inget i texten som ens antyder missbruk men väl beroende.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 06:51:56 följande:

DSM tex.

Som är ett diagnostisering verktyg för sånt här som beroende och missbruk.

Där kommer oftast beroende först, men går missbruka utan och vara beroende, främst alkohol lyckas med detta.

Jag fick gräva och leta själv istället för att du skickade en länk, så tack så mycket smartass. Du verkar inte ha koll på hur man refererar.

DSM handlar ju om droger, asså substanser som är narkotikaklassade eller alkohol. Det finns sexmissbruk men enligt DSM kan en person aldrig vara en sexmissbrukare då dessa kritiker finns

Personen fortsätter bruka trots negativa konsekvenser för till exempel skola eller arbete.

Egen tanke: Ja, detta kan faktiskt vara socker också men inte i samma utsträckning som droger som påverkar hjärnan. Socker ställer liksom inte till det i skola eller arbete mer än att man tappar humöret, men lik förbannat kan man ha en påse godis på jobbet eller i skolan och äta varje dag. Det samma med sexmissbrukare, kanske att det går till den midlaste grad att man skiter i skola och jobb för att knulla, men folk kan klassa som sexmissbrukare även när de sköter jobb och skola.

Personen använder drogen i situationer där man kan utsätta sig själv eller andra för skada, till exempel bilkörning.

Egen tanke: Här skriver dom tydligt droger som påverkar bilkörning. Det går ju liksom inte med socker eller sexmissbrukare. Så denna är direkt kopplad till droger som starkt påverkar hjärnan.

Personen får problem med rättvisan på grund av droger, till exempel blir arresterad flera gånger.

Egen tanke: Här igen, illegala droger eller alkohol. Tror inte en sexmissbrukare arresterats flera gånger då de inte våldtar (oftast)

Personen fortsätter använda drogen trots att hen får återkommande problem med relationer, till exempel gräl eller slagsmål.

Här däremot kan socker, sex ja allt. Så enligt din skala så fyller TS sambo denna punkt som fortfarande handlar om droger.

Så, din skala handlar inte allt missbruk utan väldigt riktat mot droger och alkohol.

Som jag sa tidigare så kommer missbruk först och sen beroende, inte tvärt om. Du kan inte bli beroende av en substans om du inte har missbrukat det. Lyssna på order missbruk, du har bruk dvs att använda något. Missbruka, alltså du kan inte bruka normalt som TS sambo inte gör. Hon brukar inte socker rätt utan det skadar henne och sin sambo men fortsätter ändå.
  • Bjoer
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-26 21:40:09 följande:
    Köper jag inte hem saker så har hon själv sagt att hon kommer lämna mig. Och de är ju de sista jag vill. Älskar min fru över allt. Samtidigt som jag vet att jag låter henne fortsätta med beteendet i och med att jag köper hem saker till henne så vill jag inte att de ska va så. Jag vill kunna köpa hem chilinötter (som är våra bådas favoritsnacks) utan att behöva gömma de när jag inte är hemma. Jag vet att hon inte tycker om lakrits så när jag absolut inte vill att hon ska ta nåt så köper jag hem lakrits. Vill ju dock kunna köpa hem vad jag än känner för utan att hon ska tjuva det av mig.
    Du kanske ska syna den bluffen? Men generellt, att hota med att dra för att maken inte köper hem godis är ju ett rejält varningstecken! Jag skulle sluta köpa hem trots hoten.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 06:52:47 följande:

Finns inget i texten som ens antyder missbruk men väl beroende.

Jobbar du inom vården hoppas jag aldrig att jag stöter på dig när jag behöver hjälp. Du verkar ju inte ha koll. Sen möter du inte min argument och länkar med något annat än dina egna ord, har du gått på universitetet? För så som du argumenterar och ger "källor" utan länkar som jag fick själv gräva fram verkar det inte så.

Men vem som helst kan ju bli undersköterska idag, skrämmande.
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 12:49:34 följande:
    Jobbar du inom vården hoppas jag aldrig att jag stöter på dig när jag behöver hjälp. Du verkar ju inte ha koll. Sen möter du inte min argument och länkar med något annat än dina egna ord, har du gått på universitetet? För så som du argumenterar och ger "källor" utan länkar som jag fick själv gräva fram verkar det inte så.

Men vem som helst kan ju bli undersköterska idag, skrämmande.

Vården pysslar inte med så vårdslöst användande av missbruk som du gör.
    Även så täcker även DSM upp det nämnda.
    Och att du inte ens vet om DSM och deras diagnoskriterier, borde inte detta berätta för dig att du inte clueless om det nämnda?

Även så är socker en substans precis som droger är, och lustigt nog kusligt likt droger också.
    Dock tillhör jag de som inte anser socker är en drog, men det finns många som gör.

Du gjorde ett mycket stort misstag ock försöka läxa upp mig på detta område.
    Och ville du ha en källa på dessa kriterier, varför bad du inte om en.
    Och bad du om en, så varför frågade du inte igen?
    Hade gladligen get dig en, men eftersom du var så övertygad, så antog jag du redan visste men ignorerade.
    För ingen kan väl utge sig att veta nått, och sen inte ha en aning.

Men nu när vi gått igenom denna process, så är det beroende vi pratar om och inte missbruk.
    Och när det upp till dig om du vill fortsätta tjafsa, eller om du accepterar den nya verklighet jag gett dig och det du gjort för uppdatera dina kunskaper.
    Ska jag göra en vågad gissning att du försöker hävda din rätt ändå?

hur många meter var det?
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 13:25:03 följande:

Och att du inte ens vet om DSM och deras diagnoskriterier, borde inte detta berätta för dig att du inte clueless om det nämnda?

Även så är socker en substans precis som droger är, och lustigt nog kusligt likt droger också.

Dock tillhör jag de som inte anser socker är en drog, men det finns många som gör.

Hade gladligen get dig en, men eftersom du var så övertygad, så antog jag du redan visste men ignorerade.

Men nu när vi gått igenom denna process, så är det beroende vi pratar om och inte missbruk.

Och när det upp till dig om du vill fortsätta tjafsa, eller om du accepterar den nya verklighet jag gett dig och det du gjort för uppdatera dina kunskaper.

I inlägg #66 ber jag om källor. Kan du inte läsa?
  • Anonym (Socker)

Nehe, men förklara vad missbruk betyder då. För när kollar upp vad det betyder är det just fel hantering av något.
  • Anonym (Socker)

Ska jag tjata på dig om källor. Inget du säger ger du stöd för. Man måste alltid ha en referens till ett påstående så som du säger att detta inte är ett missbruk. Jag länkar till varför det är ett missbruk men du bara skriver ord som inte har någon backup. Du verkar mer än lovligt korkad ju mer du skriver.
  • Anonym (Kskskskk)

Om hon är beroende och missbrukar sötsaker så kanske hon behöver hjälp att bryta det. Ett beroende har ju oftast en annan underliggande orsak, typ flykt m.m. Men du kanske mer är oroad över att du inte får några sötsaker snarare än varför hon har detta missbruk? Har bara läst Ts men tycker att du låter dömande i din beskrivning. För en med missbruk är inte det ultimata att ha en person som är helt oförstående och lägger på ytterligare skuld. Eftersom det kan öka känslan som gör att hon just missbrukar. Det låter inte som att du vill stötta och hjälpa utan mer svartmåla henne och mest tänker på dig. En person som är grovt överviktig mår antagligen inte så bra. En sund person missbrukar inte saker. Det är en tyngd och jobbigt för dig också, så kanske parterapi?

Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker