• Anonym (Vill_min_fru_väl)

Min fru missbrukar sötsaker

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

• Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker
  • Anonym (A)
    Roxwell skrev 2018-03-28 15:59:18 följande:
    Jätte svårt det där... ett litet tips är att bara köpa hem i små mängder endast för tillfället då de ska användas. Så att man inte kan gå och hämta mer efteråt. Tex: vill ni ha glass till kvällen, köp en varsin styckglass istället för en hel bytta. Ska ni fika, köp varsin bulle, istället för ett kakpaket.
    Håller med
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 16:00:37 följande:

Ja, om det hade gått.

Men själv, tycker du man ska kalla nått för missbruk som inte är det?

Och DSM sköter dom alla på nått sätt.

Ordbajset visar tydligt att du har fel, så om du vill kalla det jag skriver för ordbajseri så kör.

Dock ändrar sig inget i andra änden.

Jag har startat nu tråd, skriv där istället för att störa denna tråd som någon tidigare bad om.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 16:00:37 följande:

Ja, om det hade gått.

Men själv, tycker du man ska kalla nått för missbruk som inte är det?

Och DSM sköter dom alla på nått sätt.

Ordbajset visar tydligt att du har fel, så om du vill kalla det jag skriver för ordbajseri så kör.

Dock ändrar sig inget i andra änden.

Men jag får väl länka dig den nya tråden. Något som du inte verkar kunna göra.

www.familjeliv.se/forum/thread/78589516-vad-ar-missbruk
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 16:14:09 följande:
    Men jag får väl länka dig den nya tråden. Något som du inte verkar kunna göra.

www.familjeliv.se/forum/thread/78589516-vad-a...

Du berättar inte vad jag ska göra, men nu när du har en egen tråd och leka i, så slipper vi dig här.
    Tack!

hur många meter var det?
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 16:22:00 följande:

Du berättar inte vad jag ska göra, men nu när du har en egen tråd och leka i, så slipper vi dig här.

Tack!

Ja ja, du vet att du har förlorat.
  • klyban

Hur går det TS, kommer du någonstans eller stampar ni fortfarande på samma plats?

hur många meter var det?
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-27 08:38:27 följande:
    Om det är så viktigt för dig att få äta godset så är ju du lika beroende som hon! 

Ni är ju lite dumma båda två om jag ska vara ärlig. 
    Om du verkligen på allvar vill hjälpa henne så köper du inget. Om hon själv köper något är det hennes eget problem. Du kan äta godis när det inte syns så att du får din uppenbarligen efterlängtade sockerkick, tex på väg hem från jobbet, men du äter inte framför henne, hemma!. Det är inte ett bra sätt att stötta någon som försöker sluta. (samma som om du rökte och hon ville sluta men du stod och rökte mitt framför näsan på henne!) 
    Bara det att det är ju inte lika viktigt för mig. Men om du vill tolka det som det så är det upp till dig. Jag skrev att jag vill kunna köpa hem saker när jag känner mig sugen (och nu skall jag vara extra övertydlig) vilket inte är så ofta, 2-3 gånger i månaden på sin höjd medan min fru känner sug varje dag.

Kan du inte uttrycka dig i vänliga ord så skriv i en annan tråd.
    Och efterlängtad sockerkick? Vart får du det ifrån ens? Jag är sugen på nåt, sen om det är chilinötter, glass, godis, en smoothie, fruktstänger eller what ever så skall jag väl ändå få kunna unna mig det? Det handlar inte om någon sockerkick. 
    annabellelee skrev 2018-03-27 10:37:00 följande:

Som sockerberoende måste jag återigen påpeka att det är ett beroende! Om jag vet att det finns godis i huset kan jag liksom inte koncentrera mig. Vetskapen ligger och gnager i bakhuvudet. Jag kan inte sitt och läsa en bok, för jag bara tänker på den där godisbiten. Jag kan inte fokusera på vad jag än håller på med. Jag blir orolig och vandrar fram och tillbaka, tills den är uppäten. Helt plötsligt står jag och gräver i köksskåpet och måste tvinga mig därifrån. Det är skitjobbigt!

Skulle ni lägga fram cigaretter till någon som inte vill röka? Skulle ni ställa en flaska vin på bordet om någon i familjen var alkoholist?

Så för guds skull, ni som har sockerberoende hemma, låt bli att köpa hem eller ställ in sötsakerna i ett låsbart skåp. Ska det vara så svårt?

Jag har det problemet med alkohol. Dock spelar det inte längre någon roll om det står framme eller inte för jag vet vad som händer om jag börjar igen. Mina konsekvenser utav missbruket har varit såpass grova att jag inte kan dricka, därför blir det inte heller svårt att låta bli.
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-27 16:06:20 följande:
    Hur kan man äta 3 pizzor!? Båda ni har uppenbarligen stora problem. Tycker ni kan kontakta en dietist så får ni bukt både med godisätandet och annat. En tumregel för pizza är väl rätt enkel att komma ihåg: EN pizza räcker! 
    Har ätit stora mängder hela mitt liv utan att vikten påverkats. När jag gick i 6an åt jag 14 djupa tallrikar risgrynsgröt i skolan när de serverades. Jobbade på restaurang där det var buffé. Var alltid den som fick ta mat sist för att de skulle finnas kvar till matgästerna. Så länge det funnits mat på bordet så har jag käkat till sista smulan oavsett om det varit för 1 person eller för 10 personer jag käkat för. Dietist har min fru pratat med men Hon behöver "mer" Hon behöver lite jävlar anamma och någon som verkligen är som en hök (vilket jag inte har tid för hela tiden då jag bland annat ganska ofta jobbar 12 timmars pass). Har försökt leta efter livsstilsprogram eller olika viktminskningsprogram som t ex "du är vad du äter" och typ i den stilen men inte hittat något.
    Anonym (candy candy) skrev 2018-03-27 17:18:35 följande:
    Men måste ni dieta? Varför inte bara utesluta chips/godis och ändra dricka till en sockerfri sort? 
    Äter inte du så är det myyycket lättare för en beroende att hoppa över och när det väl gått 2 veckor så är man inte lika sugen längre och lättare kan säga nej. 

Men då får ni nog aldrig köpa hem godis igen.

Jag själv har det problemet. så vi kan aldrig baka/köpa hem kakor eller godis någonsin mer.
    Har provat att inte köpa något på 1 månad. Men likförbannat så sitter hennes sug kvar medan jag inte har något sug alls. Och jag har läst nån gång för många år sedan att sockerberoende kan ta uppemot 1 år att bli av med. Så långt tålamod har inte min fru utan hon vill att det skall ske direkt (precis som med allt annat)
    Anonym (Lotta) skrev 2018-03-27 17:46:29 följande:

Det finns ingen enkel väg ut ur detta men du kan inte gå den åt din fru! Hon är själv ansvarig för sina beslut, vad hon gör och inte samt vad hon äter och inte. 

Jag är själv matmissbrukare och min sambo respekterade vad det innebar i form av begränsningar. Jag hade dock inga som helst åsikter om vad han åt, så länge han inte lämnade kvar rester av det för det kunde jag inte hantera utan att äta upp det. 

Funkar inte en adhd medicin behöver hon resonera och utvärdera om hon ska testa annan medicin eller om det är bättre med andra strategier än piller i hennes fall. Att inte göra något alls ser ni resultatet av! 

Det går att skylla på alla möjliga orsaker för att inte ta tag i situation. Alla har vi olika förutsättningar och olika mycket att ta oss an men riktigt korkat att låta det bli ett hinder att inte börja i någon ände. Kunskap är makt! Ta del av någon som har den: www.bittensaddiction.com/

Du måste ta hand om Dig! De i tråden som nämner medberoende är inne på intressant aspekt. 

Kanon, supertack för tipset. Absolut att jag skall gå in och läsa mer på den sidan!
    hejhejhej128 skrev 2018-03-27 23:27:01 följande:
    Låter ändå som hon borde kontakta en läkare angående sin ADHD och se om det finns någon annan medicin eller annan typ av hjälp hon kan få. Är inte så kunnig på ADHD så jag vet inte vilken typ av hjälp som finns tillgänglig. 

Tror nyckeln till förändring, är att göra SMÅ varaktiga förändringar istället för att helt plötsligt lägga om kosten helt, blir oftast inte hållbart i längden. Kan börja med att försöka äta på regelbundna tider och kanske låta halva tallriken bestå av sallad? Är ju dessutom väldigt enkelt att byta ut t.ex pasta mot nyttigare alternativ som bulgur eller quinoa. Försök att äta mer långsamma kolhydrater som kanske inte triggar sockerberoendet då inte blodsockret höjs lika fort.

Dessutom så borde väl din fru ha fått någon form av kostråd när hon fick diagnosen IBS? Kanske värt att återigen kontakta en dietist som kan hjälpa er båda. Tror det är nyttigt om ni gemensamt lägger om kosten och att ni båda minimerar intaget av sötsaker och andra onyttigheter. Är alltid lättare om man är två. 

Kanske borde ni även gå i nån form av parterapi där ni kan få hjälp med hur ni ska stötta varandra att bli bättre versioner av er själva och kanske få mer jämställdhet i relationen? 

För en utomstående låter väldigt märkligt att hon hotar med att lämna dig om du inte köper hem godis etc till henne. Vad bottnar detta i? 
    Precis sån kost som vi mer än gärna skulle ta emot tips på goda nyttiga recept. Har pratat med min fru om detta socker problem och hon erkänner ju att hon inte klarar av att hantera det. Så har hon äntligen sagt att hon inte vill att jag köper hem massa saker även fast hon kan bli förbannad och ledsen och tvivla, utan att jag skall stå på mig och om jag absolut vill äta chilinötter eller nåt annat så får jag göra de på jobbet men hon vill inte att jag gör det där hemma för att det blir för svårt för henne att stå emot.

Hon har inte fått diagnosen IBS utav någon utan det är ett eget antagande hon tagit då hon ibland inte tål gluten och ibland tål hon inte laktos. 

Hon har blivit illa behandlad utav i stort sett alla killar i hennes tidigare relationer, Jag är typ den första som faktiskt behandlar henne bra (hennes egna ord). 
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:12:35 följande:
    Nehe, alkohol är ett big NO NO men inte socker. Du vet väl att socker är ett värre missbruk än alkohol.

Jag har läst allt och därav mitt svar. Ne jag känner inte dig eller din fru utan går efter vad du skrivit här. Som tex att hon bara behövde knäppa med fingrarna i början eller att du köper hem socker för annars dumpar hon dig. Det är ett toffelbeteende, vad skulle du annars kall det?

Du kanske skulle nämna detta med dina egna diagnoser, för det är en oerhörd stor del i ert förhållande och hur det ser ut samt vilka råd som är bäst. Att kasta ringarna är en väldigt stor grej, jag har gjort det en gång och det kommer jag aldrig göra mer, det är så respektlöst. Har ingen betydelse vad som händer, man gör inte så. Vi gjorde så att jag fick inte tillbaka ringen och han tog av sig sin, vi gick terapi och löste våra problem. Efter lång tid och mycket reparerande av relationen tog vi fram ringarna igen, var lite som en nyförlovning.
    Fast knäppa med fingrarna var ju inte bokstavligt menat. Socker är inget problem för mig, dock för min fru. Alkohol är ett problem för mig men inte för min fru. Har pratat med min fru om detta och vi har kommit överens om att inget socker skall tas hem, inte ens ketchup som hon då är svag för också.
    Anonym (sockerberoende) skrev 2018-03-28 06:40:22 följande:

Har bara läst TS och svarar utifrån det.
    Jag är själv sockerberoende och vet med mig att får jag i mig ens minsta mängd socker så kickar suget in på riktigt och jag bara måste ha mer.
    Det här är som med alla andra beroenden, hon måste vilja sluta själv annars kommer det inte att fungera.
    Jag kan vara långa perioder helt utan sötsaker men då får jag inte äta något sött alls och suget finns inte heller. Som sagt får jag i mig det minsta socker behöver jag mer.
    Så prata med henne och få henne att inse att ett liv utan socker är så mycket mer värt.

Saken är ju den att i och med att hon har reumatisk värk i lederna så bryr hon sig inte om hon lever eller dör. Hon ser inget ljus framåt, bara mörker. Visst, när hon får åka utomlands, komma ut o göra saker så blir de väl något bättre men i grund och botten så anser hon att hennes liv är över pga reumatismen. Hon vill inte bli gammal.
    Anonym (Veronika) skrev 2018-03-28 01:19:22 följande:
    Klokt att kalla det missbruk, för vanligt bruk är det då inte.

Sen att sjukvården inte dömt det som missbrukar är för att vi har normer på vad som är en drog inte ens alkohol kallas drog fast det är en drog men nu till ämnet, din fru missbrukar socket.

Precis som med allt annat självskadebeteende

och missbruk, är det bara ett symptom på något djupare underliggande, hon behöver besöka dietist och ta sig själv på allvar du kan inte vakta henne som en vuxenbebis hon måste Bestämma sig för att fortsätta skada sig och dig eller ta ansvar och söka hjälp. Du kan inte styra hennes val här men är det så illa som att hon glufsar i sig allt hon ser så undvik att fika nära henne, det mår du ändå bara dåligt av så om hon frossar i sig då har inte du triggat det då behöver inte du känna dåligt samvete alla fall.

Jag har varit i förhållande med en som missbrukat tyngre droger och jag kan säga att socker är väldigt "sött oskyldigt" stämplat för diabetes, strokes, hjärtattacker, folk dör hur lätt som helst av fetma av för högt blodtryck av diabetes eller hjärtsjukdomar pga sitt socker-missbruk och feta livsstil med skräpmat och sötsaker och noll motionsslingor det är otäckt hur fort det går! Min väninnas bror var överviktig och frossade mat och kunde inte bromsa sig, vet inte hur många gånger han åkt ambulans in akut. Ändå fortsätter han. Söker han hjälp? Nej.

Ställ krav på din fru, släng upp en bok om medberoende i hennes ansikte och säg att du tänker inte påverkas av hennes offerposition och gnäll mer när hon skadar sig om och om. Att hon måste bestämma, sök hjälp, eller så sticker du.

Skräm henne till insikt.
    Jättebra tips och råd. Skall verkligen ta till vara på dem.
  • Tow2Mater
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-29 21:26:35 följande:
    Hon har inte fått diagnosen IBS utav någon utan det är ett eget antagande hon tagit då hon ibland inte tål gluten och ibland tål hon inte laktos. 
    Hon kan ju ha både glutenintolerans och laktosintolerans. Det syns inte säkert på några prover, utan man märker det själv mest om man undviker det versus äter för mycket. För mig t ex går ofta lite grann bra, t ex en skiva bröd, men blir det både bröd en dag och pasta nästa, så funkar det inte. IBS blir också ofta en "slask" diagnos, som de ger om de inte kan hitta något annat fel men man ändå har problem.

En vitkålssallad, typ pizzasallad, kan man allid fylla ut tallriken med, passar till allt. Gor en stor sats, det håller i kylen upp till en vecka.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-29 21:12:59 följande:
    Kanon, supertack för tipset. Absolut att jag skall gå in och läsa mer på den sidan!
    Tyvärr kostar all experthjälp av de som är kunniga på socker mycket pengar men det finns mycket att läsa på både bloggar och böcker det finns Facebook grupper och självhjälpsprogram typ AA men för socker eller matmissbruk. Där finns väldigt hjälpsamma människor och det kostar inget. Sök på Faa www.faa.se/ eller Oa oasverige.org/ men det är din fru som måste göra jobbet om det är hon som ska må bättre.

Att ha det så jobbigt pga reumatism behöver hon självklart hjälp med
    - får hon det ? När livet är så komplext så behöver man hjälp med en plan - var man ska börja vilken tråd man ska börja att dra i. Annars känner man lätt som du beskriver det, enbart hopplöshet, vanmakt och uppgivenhet och när man uppbådar energi så kanske det inte ger effekt och så känns det ännu värre.

Ett boktips att börja med är boken Vitt begär av Gunilla Sahlin , den är rätt lättläst och finns på bibblan. 
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker