hejhejhej128 skrev 2018-03-27 23:27:01 följande:
Låter ändå som hon borde kontakta en läkare angående sin ADHD och se om det finns någon annan medicin eller annan typ av hjälp hon kan få. Är inte så kunnig på ADHD så jag vet inte vilken typ av hjälp som finns tillgänglig.
Tror nyckeln till förändring, är att göra SMÅ varaktiga förändringar istället för att helt plötsligt lägga om kosten helt, blir oftast inte hållbart i längden. Kan börja med att försöka äta på regelbundna tider och kanske låta halva tallriken bestå av sallad? Är ju dessutom väldigt enkelt att byta ut t.ex pasta mot nyttigare alternativ som bulgur eller quinoa. Försök att äta mer långsamma kolhydrater som kanske inte triggar sockerberoendet då inte blodsockret höjs lika fort.
Dessutom så borde väl din fru ha fått någon form av kostråd när hon fick diagnosen IBS? Kanske värt att återigen kontakta en dietist som kan hjälpa er båda. Tror det är nyttigt om ni gemensamt lägger om kosten och att ni båda minimerar intaget av sötsaker och andra onyttigheter. Är alltid lättare om man är två.
Kanske borde ni även gå i nån form av parterapi där ni kan få hjälp med hur ni ska stötta varandra att bli bättre versioner av er själva och kanske få mer jämställdhet i relationen?
För en utomstående låter väldigt märkligt att hon hotar med att lämna dig om du inte köper hem godis etc till henne. Vad bottnar detta i?
Precis sån kost som vi mer än gärna skulle ta emot tips på goda nyttiga recept. Har pratat med min fru om detta socker problem och hon erkänner ju att hon inte klarar av att hantera det. Så har hon äntligen sagt att hon inte vill att jag köper hem massa saker även fast hon kan bli förbannad och ledsen och tvivla, utan att jag skall stå på mig och om jag absolut vill äta chilinötter eller nåt annat så får jag göra de på jobbet men hon vill inte att jag gör det där hemma för att det blir för svårt för henne att stå emot.
Hon har inte fått diagnosen IBS utav någon utan det är ett eget antagande hon tagit då hon ibland inte tål gluten och ibland tål hon inte laktos.
Hon har blivit illa behandlad utav i stort sett alla killar i hennes tidigare relationer, Jag är typ den första som faktiskt behandlar henne bra (hennes egna ord).