• Anonym (Vill_min_fru_väl)

Min fru missbrukar sötsaker

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

• Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker
  • fornminne

Vill tillägga att det kan vara oerhört tungt att leva med en missbrukare och att det inte alls är självklart att man ska stanna kvar. Nu verkar ts vilja kämpa för relationen, men han låter också lite "medberoende" till hela sin tjejs problematik.

• Anonym (Eh?)
    fornminne skrev 2018-03-27 12:35:17 följande:

Är jag den enda som reagerar på att ts inte verkar leva i en sund relation? Han får ta ett orimligt stort ansvar, hon hotar med att lämna honom om han inte köper hem saker (?) och "allt" skylls på hennes ADHD. Du skriver att du älskar henne över allt annat ts, men är det verkligen värt det? Hon verkar ha betydligt större problem än bara godiset...

Exakt det jag skrev. Relationen och deras dynamik låter högst märklig och som ett större problem än hennes sötsug.
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-27 00:05:36 följande:

Asså, du säger att ni har försökt det ena och det andra men inget hjälper. Vad vill ju ha för förslag? De flesta råd är redan uppräknade men inget funkar enligt dig. Gör som man gör med missbrukare, rehab och samtal. Ställ själv ett ultimatum eller är du en såndär toffel som viker dig för minsta lilla? För du låter som en sådan karl och då blir det ingen förändring. Säg att hon måste sluta, söka riktig hjälp annars lämnar du henne. För ärligt, vill du leva såhär resten av livet? Missbruk är missbruk, skulle du köpa hem alkohol för att ni inte ska bråk om det var ett sådant beroende?

Jag tänkte att det kanske fanns något som jag missat. Brukar vara lättare när man låter andra se objektivt på det hela. Jag är själv tidigare missbrukare utav både det ena o det tredje så jag vet vad det innebär på i stort sett alla plan. Och toffel, jo tack du! Snacka om o döma hunden efter håren!

Och hade du sett vad jag skrivit innan så vill hon inte öppna upp sig för vem som helst. Men du känner inte min fru heller så säger jag att jag ska lämna henne så kommer hon säga "ja men gör de då!" Har hänt några gånger då vi kastat vigselringarna. Vi har visserligen blivit sams igen men problemen har alltid kommit tillbaka. Jag har asperger och beroendesjukdom själv så skulle aldrig hända att alkohol kom hem.
    hejhejhej128 skrev 2018-03-27 01:24:54 följande:

1. Låter som din fru i första hand måste få hjälp med sin ADHD och hitta en medicin som fungerar. 

2. Du nämner att hon vill gå ner i vikt, hur visar hon det? Är det något hon bara säger eller gör hon något aktivt? 

3. Tycker hon själv att hon har ett problem med överätande/sockerberoende? Svårt att hjälpa någon som inte själv anser att den behöver hjälp. 

I och med att adhd'n vart värre med medicin och hon började självmedicinera med andra tabletter så slöt de inge bra. Därför låter hon bli överlag att medicinera sin adhd.

Hon visar att hon vill gå ner i vikt genom att hon tränar, går på gym, tränar hemma, går promenader äter mat som skall vara bra vid viktminskning och har gått till dietist.

Hon är medveten om att hon har problem men vet inte vart hon skall börja för att bli av med problemen. Och hon söker aktivt hjälp. Men den är inte tillräcklig. Jag kan inte så mycket om viktminskning så jag har ju svårare att hjälpa henne på den fronten även om jag läst en del på nätet.

Sen är ju saken den att både hon o jag är personer som vill ha resultat på en gång. Vi vill inte behöva vänta ett halvår på resultat.
    Tow2Mater skrev 2018-03-27 02:15:13 följande:

Men köp hem bara vad ni äter upp. Hur svårt kan de vara. Ni äter val inte skräp varje dag iallafall, så handla hem mindre men lite oftare då.

Jag kan äta 3 stora pizzor eller 1 o 1/2 familjepizza själv så att säga så kommer ju verkligen inte att hjälpa. Jag kan äta för 10 pers under en middag. Jag vet inte hur stora portioner det skall vara. För jag blir inte mätt på en vanlig portion.
  • klyban
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:07:14 följande:
    Jag tänkte att det kanske fanns något som jag missat. Brukar vara lättare när man låter andra se objektivt på det hela. Jag är själv tidigare missbrukare utav både det ena o det tredje så jag vet vad det innebär på i stort sett alla plan. Och toffel, jo tack du! Snacka om o döma hunden efter håren!
    Och hade du sett vad jag skrivit innan så vill hon inte öppna upp sig för vem som helst. Men du känner inte min fru heller så säger jag att jag ska lämna henne så kommer hon säga "ja men gör de då!" Har hänt några gånger då vi kastat vigselringarna. Vi har visserligen blivit sams igen men problemen har alltid kommit tillbaka. Jag har asperger och beroendesjukdom själv så skulle aldrig hända att alkohol kom hem.

Du får gå igenom hur ert liv tillsammans kommer vara med nuvarande problematik.
    Och med tanke på att hon vägrar allt, så kan du lugnt fläska på värsta scenarion du kan hitta.
    Och sen får du ställa dig frågan älskar du henne så mycket att du resten av ert liv ska leva med en missbrukare som verbalt våldför sig på dig och konstanta hot om att du måste köpa godis.

Och jag funderar då på(om hon är så oresonlig), är det ens värt det.

hur många meter var det?
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:19:34 följande:
    Jag kan äta 3 stora pizzor eller 1 o 1/2 familjepizza själv så att säga så kommer ju verkligen inte att hjälpa. Jag kan äta för 10 pers under en middag. Jag vet inte hur stora portioner det skall vara. För jag blir inte mätt på en vanlig portion.
    Hur kan man äta 3 pizzor!? Båda ni har uppenbarligen stora problem. Tycker ni kan kontakta en dietist så får ni bukt både med godisätandet och annat. En tumregel för pizza är väl rätt enkel att komma ihåg: EN pizza räcker! 
  • Anonym (Fjgjg)
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:07:14 följande:

Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:19:34 följande:

Det låter som att sötsaker är ett minsta problem, både när det gäller relationen och hälsan. Fundera igenom hela er situation är mitt tips.
  • Anonym (Jkl)

Detote=78584828][quote-nick]Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-26 21:40:09 följande:[/quote-nick]Köper jag inte hem saker så har hon själv sagt att hon kommer lämna mig. Och de är ju de sista jag vill. Älskar min fru över allt. Samtidigt som jag vet att jag låter henne fortsätta med beteendet i och med att jag köper hem saker till henne så vill jag inte att de ska va så. Jag vill kunna köpa hem chilinötter (som är våra bådas favoritsnacks) utan att behöva gömma de när jag inte är hemma. Jag vet att hon inte tycker om lakrits så när jag absolut inte vill att hon ska ta nåt så köper jag hem lakrits. Vill ju dock kunna köpa hem vad jag än känner för utan att hon ska tjuva det av mig.[/quote]

Det var en manipulativ jävla fru du har. En som växlar mellan hot om att lämna och regrediera till bebisstadiet och skylla på ett gäng diagnoser där adhd skulle vara det värsta. Undrar hur IBS:en har det med hennes godisfrosseri. Gubben du är lurad, det är inte adhd som är main issue här, det är parasiterande på dig och samhället. Hur fan står du ut?? Eller kan du inte hitta nån annan? Hon låter fruktansvärd att leva med.

• klyban
    Anonym (Jkl) skrev 2018-03-27 16:14:08 följande:
    Det var en manipulativ jävla fru du har. En som växlar mellan hot om att lämna och regrediera till bebisstadiet och skylla på ett gäng diagnoser där adhd skulle vara det värsta. Undrar hur IBS:en har det med hennes godisfrosseri. Gubben du är lurad, det är inte adhd som är main issue här, det är parasiterande på dig och samhället. Hur fan står du ut?? Eller kan du inte hitta nån annan? Hon låter fruktansvärd att leva med.

Hon är ju en missbrukare, så lögnerna är som ett brev på posten då.
    Jag hade kommit till slutsatsen detta vill jag inte ha resten av mitt liv, utan hade nog hellre levt helt ensam då ute i skogen under en presenning.
    Som låter rätt trevligt i jämförelse.

hur många meter var det?
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker