• Anonym (Vill_min_fru_väl)

Min fru missbrukar sötsaker

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

• Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker
  • Anonym (Råttanipottan)

Jaåru! Det skulle ju kunna vara så attanledningen till att hon blev sämre utav Adhd medicinen är för att hon faktiskt inte har adhd utan att hennes IBS, och humör problem (adhd och bipolär eller vad man nu vill kalla det) helt enkelt beror på en dålig diet

• Anonym (Jkl)
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:07:14 följande:

Jag tänkte att det kanske fanns något som jag missat. Brukar vara lättare när man låter andra se objektivt på det hela. Jag är själv tidigare missbrukare utav både det ena o det tredje så jag vet vad det innebär på i stort sett alla plan. Och toffel, jo tack du! Snacka om o döma hunden efter håren!

Och hade du sett vad jag skrivit innan så vill hon inte öppna upp sig för vem som helst. Men du känner inte min fru heller så säger jag att jag ska lämna henne så kommer hon säga "ja men gör de då!" Har hänt några gånger då vi kastat vigselringarna. Vi har visserligen blivit sams igen men problemen har alltid kommit tillbaka. Jag har asperger och beroendesjukdom själv så skulle aldrig hända att alkohol kom hem.

Ja jag gissade att du har Asperger, inte så konstigt att du inte ser igenom så enkla manipulationer. Ni låter som två barn som hanterar en vuxenrelation utan framgång. Om du själv har en beroendesjukdom är du säkert bekant med det medberoende du nu har och vilken möjliggörare du blivit. Om din fru blir så illa på adhd-medicin är det kanske inte det hon har. Hon kanske också har autism eller en utvecklingsstörning eftersom hon har så bestämda och förenklade förklaringar på varför inget går att ändra och sjukdomar hit och dit, "vill inte öppna sig" och tusen ursäkter.
  • Anonym (Råttanipottan)

Jaåru! Det skulle ju kunna vara så attanledningen till att hon blev sämre utav Adhd medicinen är för att hon faktiskt inte har adhd utan för att hennes IBS, och humör problem (adhd och bipolär eller vad man nu väljer att kalla det) helt enkelt beror på en dålig diet med för högt socker intag som resulterat i Candida överväxt. Alltså självförvållat.

Måste vara jobbigt för dig att få stå ut med hennes skit!

Sluta dalta och ställ lite krav innan diabetes är ett faktum. Ditt välbefinnande spelar också roll och så länge hon bekvämt tillåts fortsätta så kommer hon inte ändra beteende.

• Anonym (candy candy)
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-26 21:15:48 följande:
    Har provat många dieter, lchf var en av de första. Men då min fru är begränsad med vad hon tycker om och inte tycker om i matväg så passade inte dieten henne. Jag skulle kunna klara vilken diet som helst då jag e allätare. Har provat 5:2, gluten o sockerfri, vegansk, vegetarisk m.fl. har fungerat för min fru ett tag men sen har hon gått tillbaka till gamla vanorna igen. Hon har adhd och IBS. Sen har hon även drag av bipoläritet. Så en salig blandning. Jag fårstår ju att de inte är så lätt för henne men ändå. Hon mår ju inte bra utav de.
    Men måste ni dieta? Varför inte bara utesluta chips/godis och ändra dricka till en sockerfri sort? 
    Äter inte du så är det myyycket lättare för en beroende att hoppa över och när det väl gått 2 veckor så är man inte lika sugen längre och lättare kan säga nej. 

Men då får ni nog aldrig köpa hem godis igen.

Jag själv har det problemet. så vi kan aldrig baka/köpa hem kakor eller godis någonsin mer.
  • Anonym (Lotta)

Det finns ingen enkel väg ut ur detta men du kan inte gå den åt din fru! Hon är själv ansvarig för sina beslut, vad hon gör och inte samt vad hon äter och inte. 

Jag är själv matmissbrukare och min sambo respekterade vad det innebar i form av begränsningar. Jag hade dock inga som helst åsikter om vad han åt, så länge han inte lämnade kvar rester av det för det kunde jag inte hantera utan att äta upp det. 

Funkar inte en adhd medicin behöver hon resonera och utvärdera om hon ska testa annan medicin eller om det är bättre med andra strategier än piller i hennes fall. Att inte göra något alls ser ni resultatet av! 

Det går att skylla på alla möjliga orsaker för att inte ta tag i situation. Alla har vi olika förutsättningar och olika mycket att ta oss an men riktigt korkat att låta det bli ett hinder att inte börja i någon ände. Kunskap är makt! Ta del av någon som har den: www.bittensaddiction.com/

Du måste ta hand om Dig! De i tråden som nämner medberoende är inne på intressant aspekt. 

• TeresB
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-26 20:48:59 följande:

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

Om du inte har problem att vara utan sötsaker så kanske ni inte ska ha sådant hemma. Du kan ju unna dig en fika på jobbet?
  • klyban
    TeresB skrev 2018-03-27 19:58:43 följande:
    Om du inte har problem att vara utan sötsaker så kanske ni inte ska ha sådant hemma. Du kan ju unna dig en fika på jobbet?
    Då ska hon göra slut om han inte köper detta.
    hur många meter var det?
  • hejhejhej128
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:15:13 följande:
    I och med att adhd'n vart värre med medicin och hon började självmedicinera med andra tabletter så slöt de inge bra. Därför låter hon bli överlag att medicinera sin adhd.

Hon visar att hon vill gå ner i vikt genom att hon tränar, går på gym, tränar hemma, går promenader äter mat som skall vara bra vid viktminskning och har gått till dietist.

Hon är medveten om att hon har problem men vet inte vart hon skall börja för att bli av med problemen. Och hon söker aktivt hjälp. Men den är inte tillräcklig. Jag kan inte så mycket om viktminskning så jag har ju svårare att hjälpa henne på den fronten även om jag läst en del på nätet.

Sen är ju saken den att både hon o jag är personer som vill ha resultat på en gång. Vi vill inte behöva vänta ett halvår på resultat.
    Låter ändå som hon borde kontakta en läkare angående sin ADHD och se om det finns någon annan medicin eller annan typ av hjälp hon kan få. Är inte så kunnig på ADHD så jag vet inte vilken typ av hjälp som finns tillgänglig. 

Tror nyckeln till förändring, är att göra SMÅ varaktiga förändringar istället för att helt plötsligt lägga om kosten helt, blir oftast inte hållbart i längden. Kan börja med att försöka äta på regelbundna tider och kanske låta halva tallriken bestå av sallad? Är ju dessutom väldigt enkelt att byta ut t.ex pasta mot nyttigare alternativ som bulgur eller quinoa. Försök att äta mer långsamma kolhydrater som kanske inte triggar sockerberoendet då inte blodsockret höjs lika fort.

Dessutom så borde väl din fru ha fått någon form av kostråd när hon fick diagnosen IBS? Kanske värt att återigen kontakta en dietist som kan hjälpa er båda. Tror det är nyttigt om ni gemensamt lägger om kosten och att ni båda minimerar intaget av sötsaker och andra onyttigheter. Är alltid lättare om man är två. 

Kanske borde ni även gå i nån form av parterapi där ni kan få hjälp med hur ni ska stötta varandra att bli bättre versioner av er själva och kanske få mer jämställdhet i relationen? 

För en utomstående låter väldigt märkligt att hon hotar med att lämna dig om du inte köper hem godis etc till henne. Vad bottnar detta i? 
  • Anonym (Socker)
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:07:14 följande:

Jag tänkte att det kanske fanns något som jag missat. Brukar vara lättare när man låter andra se objektivt på det hela. Jag är själv tidigare missbrukare utav både det ena o det tredje så jag vet vad det innebär på i stort sett alla plan. Och toffel, jo tack du! Snacka om o döma hunden efter håren!

Och hade du sett vad jag skrivit innan så vill hon inte öppna upp sig för vem som helst. Men du känner inte min fru heller så säger jag att jag ska lämna henne så kommer hon säga "ja men gör de då!" Har hänt några gånger då vi kastat vigselringarna. Vi har visserligen blivit sams igen men problemen har alltid kommit tillbaka. Jag har asperger och beroendesjukdom själv så skulle aldrig hända att alkohol kom hem.

Nehe, alkohol är ett big NO NO men inte socker. Du vet väl att socker är ett värre missbruk än alkohol.

Jag har läst allt och därav mitt svar. Ne jag känner inte dig eller din fru utan går efter vad du skrivit här. Som tex att hon bara behövde knäppa med fingrarna i början eller att du köper hem socker för annars dumpar hon dig. Det är ett toffelbeteende, vad skulle du annars kall det?

Du kanske skulle nämna detta med dina egna diagnoser, för det är en oerhörd stor del i ert förhållande och hur det ser ut samt vilka råd som är bäst. Att kasta ringarna är en väldigt stor grej, jag har gjort det en gång och det kommer jag aldrig göra mer, det är så respektlöst. Har ingen betydelse vad som händer, man gör inte så. Vi gjorde så att jag fick inte tillbaka ringen och han tog av sig sin, vi gick terapi och löste våra problem. Efter lång tid och mycket reparerande av relationen tog vi fram ringarna igen, var lite som en nyförlovning.
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:12:35 följande:
    Nehe, alkohol är ett big NO NO men inte socker. Du vet väl att socker är ett värre missbruk än alkohol.

Jag har läst allt och därav mitt svar. Ne jag känner inte dig eller din fru utan går efter vad du skrivit här. Som tex att hon bara behövde knäppa med fingrarna i början eller att du köper hem socker för annars dumpar hon dig. Det är ett toffelbeteende, vad skulle du annars kall det?

Du kanske skulle nämna detta med dina egna diagnoser, för det är en oerhörd stor del i ert förhållande och hur det ser ut samt vilka råd som är bäst. Att kasta ringarna är en väldigt stor grej, jag har gjort det en gång och det kommer jag aldrig göra mer, det är så respektlöst. Har ingen betydelse vad som händer, man gör inte så. Vi gjorde så att jag fick inte tillbaka ringen och han tog av sig sin, vi gick terapi och löste våra problem. Efter lång tid och mycket reparerande av relationen tog vi fram ringarna igen, var lite som en nyförlovning.

Beroende måste du väl mena, sällan överkonsumtion av sött gör en till missbrukare.
    Dock väl beroende.

hur många meter var det?
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker