• Anonym (Vill_min_fru_väl)

Min fru missbrukar sötsaker

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

• Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 00:19:18 följande:

Beroende måste du väl mena, sällan överkonsumtion av sött gör en till missbrukare.

Dock väl beroende.

Ne, jag menar missbruk

sv.m.wikipedia.org/wiki/Missbruk
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:24:01 följande:
    Ne, jag menar missbruk

sv.m.wikipedia.org/wiki/Missbruk

Jag går efter sjukvårdens kriterier, och måste säga jag aldrig stött på en missbrukare av sötsaker.
    Men beroende har jag träffat massor av.

Och varför listar man inte ens kriterierna för missbruk i din länk?

hur många meter var det?
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 00:28:54 följande:

Jag går efter sjukvårdens kriterier, och måste säga jag aldrig stött på en missbrukare av sötsaker.

www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/missbruk
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 00:28:54 följande:

missbrukare.se/skillnad-pa-missbruk-och-beroende/

Missbruk kommer före beroende. Ett beroende kan inte komma före missbruk.

Så, missbruk leder till beroende, inte tvärt om. När ett beroende finns finns även missbruk.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 00:49:02 följande:

Jag går inte till uppslagsverk när det kommer till medicinska diagnoskriterier, det finns MYCKET bättre verktyg för detta.

Jaha, men ge mig några källor på det du säger då. Ge mig dessa mycket bättre verktyg istället för att säga att de finns. Sålänge jag inte får en länk med dessa mycket verktyg så finns de inte mer än i dina egna kommentarer.
  • Anonym (Veronika)
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-26 20:48:59 följande:

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

Klokt att kalla det missbruk, för vanligt bruk är det då inte.

Sen att sjukvården inte dömt det som missbrukar är för att vi har normer på vad som är en drog inte ens alkohol kallas drog fast det är en drog men nu till ämnet, din fru missbrukar socket.

Precis som med allt annat självskadebeteende

och missbruk, är det bara ett symptom på något djupare underliggande, hon behöver besöka dietist och ta sig själv på allvar du kan inte vakta henne som en vuxenbebis hon måste Bestämma sig för att fortsätta skada sig och dig eller ta ansvar och söka hjälp. Du kan inte styra hennes val här men är det så illa som att hon glufsar i sig allt hon ser så undvik att fika nära henne, det mår du ändå bara dåligt av så om hon frossar i sig då har inte du triggat det då behöver inte du känna dåligt samvete alla fall.

Jag har varit i förhållande med en som missbrukat tyngre droger och jag kan säga att socker är väldigt "sött oskyldigt" stämplat för diabetes, strokes, hjärtattacker, folk dör hur lätt som helst av fetma av för högt blodtryck av diabetes eller hjärtsjukdomar pga sitt socker-missbruk och feta livsstil med skräpmat och sötsaker och noll motionsslingor det är otäckt hur fort det går! Min väninnas bror var överviktig och frossade mat och kunde inte bromsa sig, vet inte hur många gånger han åkt ambulans in akut. Ändå fortsätter han. Söker han hjälp? Nej.

Ställ krav på din fru, släng upp en bok om medberoende i hennes ansikte och säg att du tänker inte påverkas av hennes offerposition och gnäll mer när hon skadar sig om och om. Att hon måste bestämma, sök hjälp, eller så sticker du.

Skräm henne till insikt.
  • Anonym (Veronika)
    klyban skrev 2018-03-28 00:19:18 följande:

Beroende måste du väl mena, sällan överkonsumtion av sött gör en till missbrukare.

Dock väl beroende.

Nej missbruk.

Det går från att bruka (du gör det av självrespekt)

till att missbruka (du tar det fast du skadas av det)

Och summan blir att du fortsätter missbruka, tills du inte kan vara utan ämnet, i detta fall då sockret, som blir till ett beroende.
  • Anonym (sockerberoende)

Har bara läst TS och svarar utifrån det.
    Jag är själv sockerberoende och vet med mig att får jag i mig ens minsta mängd socker så kickar suget in på riktigt och jag bara måste ha mer.
    Det här är som med alla andra beroenden, hon måste vilja sluta själv annars kommer det inte att fungera.
    Jag kan vara långa perioder helt utan sötsaker men då får jag inte äta något sött alls och suget finns inte heller. Som sagt får jag i mig det minsta socker behöver jag mer.
    Så prata med henne och få henne att inse att ett liv utan socker är så mycket mer värt.

• klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:50:01 följande:
    missbrukare.se/skillnad-pa-missbruk-och-beroe.../

Missbruk kommer före beroende. Ett beroende kan inte komma före missbruk.

Så, missbruk leder till beroende, inte tvärt om. När ett beroende finns finns även missbruk.

Nä, men det kan, oftast blir man beroende först och sen missbrukare för man inte klarar av sitt beroende.
    Det är bara titta på de medicinska kriterierna så ser man detta rätt omgående vilket som är troligast att infinna sig först.

Ta tex heroinisterna i CH, som inte hade jobb, stal för få råd till sitt heroin och jobba fanns inte på kartan.
    Sen tillhandahöll man heroin för dessa, och vad som då hände var att missbrukskriterierna försvann och en del återgick till arbete och blev produktiva medborgare i samhället.

Innan du plockar in de medicinska kriterierna för beroende och missbruk, så har du inget att säga mer än en personlig åsikt som inte berättar nått hur det verkligen ser ut för individen.
    Det du nu håller på med, är bara retorik inget som är förankrat i verkligheten och de medicinska kriterierna för beroende och missbruk.

Men såklart är syftet att trycka ned, så är dessa ord ett bra hanteringsmedel att få en som inte vet att få denna att må dåligt.

Då är den retoriken utmärkt för detta syfte.
    Men är ens idé att få reda på de medicinska kriterierna, så är den värdelös.

hur många meter var det?
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker