• Anonym (Vill_min_fru_väl)

Min fru missbrukar sötsaker

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

• Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 13:25:03 följande:

Vården pysslar inte med så vårdslöst användande av missbruk som du gör.

Även så täcker även DSM upp det nämnda.

Och att du inte ens vet om DSM och deras diagnoskriterier, borde inte detta berätta för dig att du inte clueless om det nämnda?

Även så är socker en substans precis som droger är, och lustigt nog kusligt likt droger också.

Dock tillhör jag de som inte anser socker är en drog, men det finns många som gör.

Du gjorde ett mycket stort misstag ock försöka läxa upp mig på detta område.

Och ville du ha en källa på dessa kriterier, varför bad du inte om en.

Och bad du om en, så varför frågade du inte igen?

Hade gladligen get dig en, men eftersom du var så övertygad, så antog jag du redan visste men ignorerade.

För ingen kan väl utge sig att veta nått, och sen inte ha en aning.

Men nu när vi gått igenom denna process, så är det beroende vi pratar om och inte missbruk.

Och när det upp till dig om du vill fortsätta tjafsa, eller om du accepterar den nya verklighet jag gett dig och det du gjort för uppdatera dina kunskaper.

Ska jag göra en vågad gissning att du försöker hävda din rätt ändå?

Haha, anser du att jag missbrukar ordet missbruk?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 13:37:42 följande:
    I inlägg #66 ber jag om källor. Kan du inte läsa?
    Om du hade klarat det, så hade det redan varit över.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 13:41:45 följande:
    Ska jag tjata på dig om källor. Inget du säger ger du stöd för. Man måste alltid ha en referens till ett påstående så som du säger att detta inte är ett missbruk. Jag länkar till varför det är ett missbruk men du bara skriver ord som inte har någon backup. Du verkar mer än lovligt korkad ju mer du skriver.

Jag var rätt tydlig med att jag pratade om sjukvårdens kriterier.
    Men varför gråter du, du hittade ju det själv.

Detta är bara ett sätt för dig att tjafsa, som jag nu inser är enda anledningen du är här för.

hur många meter var det?
  • Anonym (Kskskskk)

Klyban och (socker) ni kan väl ta er diskussion privat då den inte tillför ämnet något.

• Anonym (Socker)
    Anonym (Kskskskk) skrev 2018-03-28 15:23:57 följande:

Klyban och (socker) ni kan väl ta er diskussion privat då den inte tillför ämnet något.

Visst, jag ger upp nu. Personen fattar ju inte ar hennes lilla lista med sjukvårdens kriterier handlar om missbruk av droger och alkohol vilket står väldigt tydligt. Finns massor av olika varianter av missbruk.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 15:21:16 följande:

Om du hade klarat det, så hade det redan varit över.

Jag kan läsa och referera, du bara ordbajsar. Jag antar en ny tråd så kan vi tjafsa där istället så kan du ordbajsar mer och jag fortsätta på ett referera på ett vete skapligt sätt.
  • Plupp73

Läkartidningens artikel "skilj på ätstörning och beroende" har en diskussion avseende skillnaden mellan överdrivet sockerintag och substansberoende (även substansmissbruk) av droger. Även inkluderande kriterier enl DSMV för begreppet beroende.

• Plupp73

Enligt definition är socker, sex etc ej beroendesubstanser som kan kopplas till DSM. De kan inte på samma sätt heller leda till missbruk. De utlöser det naturliga belöningssystemet avs tex Dopamin, men ger ingen fysisk övrig påverkan, kan inte ge abstinens eller ge beteendestörningar. Därför inte inkluderade i DSM

• Roxwell

Jätte svårt det där... ett litet tips är att bara köpa hem i små mängder endast för tillfället då de ska användas. Så att man inte kan gå och hämta mer efteråt. Tex: vill ni ha glass till kvällen, köp en varsin styckglass istället för en hel bytta. Ska ni fika, köp varsin bulle, istället för ett kakpaket.

• klyban
    Anonym (Kskskskk) skrev 2018-03-28 15:23:57 följande:

Ja, om det hade gått.
    Men själv, tycker du man ska kalla nått för missbruk som inte är det?

Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 15:33:32 följande:
    Visst, jag ger upp nu. Personen fattar ju inte ar hennes lilla lista med sjukvårdens kriterier handlar om missbruk av droger och alkohol vilket står väldigt tydligt. Finns massor av olika varianter av missbruk.

Och DSM sköter dom alla på nått sätt.

Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 15:34:54 följande:
    Jag kan läsa och referera, du bara ordbajsar. Jag antar en ny tråd så kan vi tjafsa där istället så kan du ordbajsar mer och jag fortsätta på ett referera på ett vete skapligt sätt.

Ordbajset visar tydligt att du har fel, så om du vill kalla det jag skriver för ordbajseri så kör.
    Dock ändrar sig inget i andra änden.

hur många meter var det?
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker