• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Agnesmamma2012
    SL185 skrev 2018-06-26 15:03:34 följande:

Åh va hemskt med missfall så sent också.. :( var det första ultraljudet eller hade ni gjort även tidigare?

Hoppas att kroppen återhämtar sig fort o ni kan försöka igen <3

Jag hade ett vanligt missfall o vi började försöka så fort jag slutade blöda. Tog sig andra gången.

Hur länge hade du blödning efter ? Tog det tid innan äl kom ? Nä vi hade inte gjort ultraljud innan var det första :/. Så nästa graviditet ska jag be om ett tidigt ultraljud i v 8-10 nåt för o se så allt verkar ok .

Kram ??
  • Agnesmamma2012
    babytjejen skrev 2018-06-26 16:10:48 följande:

Fyller 39 i höst, har alltid haft regelbunden cykel ,inte fått hjälp då jag vägt för mkt...strax innan jag plussade fick jag dock ta blodprov o skulle gjort en spolning om jag inte blivit gravid. Har gått ner 20 kg sedan i jan så hoppas det gör att kroppen är mottaglig för en ny graviditet...har en dotter sedan innan...hon tog ett år att skapa...

Håller tummarna för en ny graviditet ??
  • SL185
    carolol skrev 2018-06-26 18:46:32 följande:

Ja det var verkligen skönt att få åka hem! Okej jag förstår, det här var mitt första missfall också.. det är verkligen obeskrivligt tungt så förstår att det känns jätteskönt att vara gravid igen! Vi ska försöka igen så fort allt är bra igen..har du barn sedan innan? Förlåt om du redan skrivit det, blir lite rörigt här i forumet tycker jag att hålla koll på vad alla skrivit :)

Nej jag har inga barn sedan innan så längtan är extra stor :) kollade ganska mkt på youtube där kvinnor berättar om sina missfall stories o det hjälpte mig ganska mkt, man känner sig mindre ensam o blir lite positiv mitt i eländet av nån konstig anledning.

Har ni några barn? Kämpa på o var stark <3
  • SL185
    Agnesmamma2012 skrev 2018-06-26 20:33:10 följande:

Hur länge hade du blödning efter ? Tog det tid innan äl kom ? Nä vi hade inte gjort ultraljud innan var det första :/. Så nästa graviditet ska jag be om ett tidigt ultraljud i v 8-10 nåt för o se så allt verkar ok .

Kram ??

Jag blödde i 7-8 dagar väldigt intensivt. Började försöka på dag 10 typ. Äl kom ca 2 veckor efter missfallets första dag men det tog sig inte då. Mensen kom som vanligt sen.

Ja det kan lugna oron om man får se fostret o kanske även hjärtat. Har läst att missfallsrisken sjunker drastiskt när hjärtat har bildats o fungerar :)
  • SL185

Fyller 39 i höst, har alltid haft regelbunden cykel ,inte fått hjälp då jag vägt för mkt...strax innan jag plussade fick jag dock ta blodprov o skulle gjort en spolning om jag inte blivit gravid. Har gått ner 20 kg sedan i jan så hoppas det gör att kroppen är mottaglig för en ny graviditet...har en dotter sedan innan...hon tog ett år att skapa...

Håller tummarna att du plussar snart igen <3 kämpa på o var stark!
  • SL185

• Agnesmamma2012
    SL185 skrev 2018-06-26 20:49:33 följande:

Jag blödde i 7-8 dagar väldigt intensivt. Började försöka på dag 10 typ. Äl kom ca 2 veckor efter missfallets första dag men det tog sig inte då. Mensen kom som vanligt sen.

Ja det kan lugna oron om man får se fostret o kanske även hjärtat. Har läst att missfallsrisken sjunker drastiskt när hjärtat har bildats o fungerar :)

Oj äl kan komma igång så fort efter alltså . Ja precis har läst mycket om missfall nu och tydligen om de ser hjärtat slå på ett tidigt ultraljud så är risken mindre för missfall efter det , men vet inte om det är så ? Kram
  • carolol
    SL185 skrev 2018-06-26 20:47:02 följande:

Nej jag har inga barn sedan innan så längtan är extra stor :) kollade ganska mkt på youtube där kvinnor berättar om sina missfall stories o det hjälpte mig ganska mkt, man känner sig mindre ensam o blir lite positiv mitt i eländet av nån konstig anledning.

Har ni några barn? Kämpa på o var stark <3

Samma här vi har inte heller några barn sedan innan så längtar verkligen! Ja okej det kanske jag ska göra, började lyssna på ett poddavsnitt i Preglife-appen om missfall och så har det hjälpt lite att läsa om andra som varit med om det här på forumet.. ja vi ska fortsätta kämpa! Hoppas din graviditet går bra och att du kan njuta av den trots oron! Uppdatera gärna hur VUL går för dig, håller tummarna!
  • FGK

Har antagligen BIM på fredag och tänkte ta ett test på torsdag. Känner ingenting i kroppen mer än lite molvärk och strul med magen. Men har i tanken att jag är gravid.. hmm.. Men risken finns att jag inte hade ägglossning denna månaden. Så konstigt det kan bli i huvudet när man vill ha barn.

• babytjejen
    SL185 skrev 2018-06-26 20:59:49 följande:

Tack för uppmuntran:)
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt