• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • babytjejen

Skulle varit halvvägs idag om inte missfallet kommit...trodde jag skulle få en lugn sommar o semester utan stressen över att bli gravid, stressen att äta rätt o träna rätt så man håller kroppen redo....o hoppet att lyckas innan november(då den skulle kommit) blir mindre o mindre. Är nog inte en av dom som plussar snabbt efter missfall.

Ibland funderar jag på om jag orkar mer nu...men vet hur desperat mkt mannen vill ha fler, så försöker lite till men mest för att han vill. Hoppet är ganska minimalt nu, tror jag är för gammal...läste någonstans att det är typ 10% chans i min ålder.

Så chansen är ju typ noll, för mig iallafall...

Förlåt för deppigt inlägg...var bara tvungen att spy av mig lite...

• Elinmariajosefin
    babytjejen skrev 2018-06-23 23:01:03 följande:

Skulle varit halvvägs idag om inte missfallet kommit...trodde jag skulle få en lugn sommar o semester utan stressen över att bli gravid, stressen att äta rätt o träna rätt så man håller kroppen redo....o hoppet att lyckas innan november(då den skulle kommit) blir mindre o mindre. Är nog inte en av dom som plussar snabbt efter missfall.

Ibland funderar jag på om jag orkar mer nu...men vet hur desperat mkt mannen vill ha fler, så försöker lite till men mest för att han vill. Hoppet är ganska minimalt nu, tror jag är för gammal...läste någonstans att det är typ 10% chans i min ålder.

Så chansen är ju typ noll, för mig iallafall...

Förlåt för deppigt inlägg...var bara tvungen att spy av mig lite...

Jag skulle ha haft bf nu på fredag. Och är fortfarande inte gravid. Var dock mycket mer stressad första månaderna när jag förväntade mig ett plus varje månad, det gör jag inte längre. Hur gammal är du?
  • babytjejen
    Elinmariajosefin skrev 2018-06-23 23:33:21 följande:

Jag skulle ha haft bf nu på fredag. Och är fortfarande inte gravid. Var dock mycket mer stressad första månaderna när jag förväntade mig ett plus varje månad, det gör jag inte längre. Hur gammal är du?

Fyller 39 i höst...vet rent vetenskapligt att det inte är för sent än men har bara en så stark känsla av att det är för sent. Gör ont i hela kroppen när jag tänker på det, varje gång jag ser en gravid mage eller en annons för babysaker så suger det till i magen. Vill kunna köpa söta babygrejer...
  • Anonym (Landet)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2018-06-22 11:48:41 följande:

Jag fick missfall förra veckan i vecka 21, jag utvecklade en septisk abort.

Någon här som fått så sent missfall? När vågade ni försöka igen?

Fick missfall i vecka 12 så inte varit med om samma sak men vill verkligen beklaga. Vad är en septisk abort?
  • Anonym (Landet)

Jag skulle haft bf på torsdag. Känner som du att det liksom släppt lite, stressen. Äl om en dryg vecka.
  • Anonym (Landet)

Jag skulle haft bf på torsdag. Känner som du att det liksom släppt lite, stressen. Äl om en dryg vecka.
  • Mor till Ella
    Anonym (Landet) skrev 2018-06-24 09:17:30 följande:

Fick missfall i vecka 12 så inte varit med om samma sak men vill verkligen beklaga. Vad är en septisk abort?

Jag drabbades av en infektion i livmodern och i blodet. Fick hög feber och kraftiga blödningar.

Min kropp orkade inte med både blodförgiftning och ta hand om min lilla flicka i magen.

Jag fick göra en skrapning direkt efter att min lilla flicka var född.

Jag förlorade 1 liter blod direkt efter att hon var född och sedan ytterligare 500 ml på op. Jag hade ett lågt blodvärde redan innan hon föddes, det var på 93.

Fick sammanlagt 4 påsar blod och har nu ett blodvärde på 81. Så efter antibiotika behandling ska jag kontakta vc för att få iv järn.
  • Systeryster33
    Elinmariajosefin skrev 2018-06-23 14:55:29 följande:

Inga missfall före första, och blev då gravid på 4e försöket. Trodde inte att det skulle vara några problem att få ett syskon men som sagt, ett år har vi försökt aktivt nu :( när har du nästa bim? Håller tummarna för oss båda!

Glad midsommar!

Hur går det för dig? :)

Jag plussade faktiskt igår igen! 3 e månaden på raken! Vi får väl se om kroppen orkat behålla denna gången..

Har problem med min reumatism och har ganska ont! Rädd att den ställer till graviditeterna för mig :/
  • Kakan0

Plussade precis efter ett missfall i februari. Har denna månaden ätit rosenrot, bidrottningsgele från mensens första dag i hopp om att cykeln skulle bli kortare(brukar ha cyklar runt 45-50 dagar). Det hjälpte dock inte hade ägglossning dag 33 i cykeln. Började äta munkpeppar ca 8 dagar innan jag fick positivit ägglossningstest och plussade svagt på sticka imorse (3+3) köpte sedan digitalt där 1-2 veckor kom fram. Överlycklig :)

• Elinmariajosefin
    Systeryster33 skrev 2018-06-24 12:56:15 följande:

Hur går det för dig? :)

Jag plussade faktiskt igår igen! 3 e månaden på raken! Vi får väl se om kroppen orkat behålla denna gången..

Har problem med min reumatism och har ganska ont! Rädd att den ställer till graviditeterna för mig :/

Åh grattis! Hoppas hoppas det går vägen för dig den här gången! Jag tog ett tidigt gravtest imorse, är på typ äl+12 och det visade negativt :(
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt