• Anonym (L)

    Ni som är bra på svensk stavning, grammatik o.s.v. - finns det några saker i svenskan som ni ändå har svårt för?

    Ni som vet med er att ni har väldigt få stavfel eller grammatiska fel när ni skriver (på svenska), finns det något i svenskan som ni ändå kan bli lite osäkra på? Det kan vara saker som ni egentligen vet, men ändå ibland måste stanna upp inför. 

    Är inte ute efter en tråd där vi förklarar språkriktighetsfrågor eller hur felfri man måste vara för att räknas som "bra på svenska", är bara nyfiken på olika saker som kan kännas svåra även för den som sällan skriver fel. Sedan kan ju saker bli fel även om man tycker att man har bra koll på språket, men nu tänker jag främst på sådant man själv känner sig osäker på! Så fyll på med de grejer som gör er lite osäkra! Glad

    Ett par grejer som jag själv har varit tvungen att tänka till kring nyligen:
    - Stava till "abonnemang"
    - När det ska vara "tills" istället för "till"

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-11 14:25
    Ska bara tillägga att jag egentligen är ganska liberal i min syn på språket och inte bryr mig särskilt mycket om när någon gör "fel". Så menar absolut inte att man är dålig på svenska bara för att man har många stavfel eller så, och är inte ute efter att peka ut rätt och fel i språket. Tyckte bara att det var intressant att se för vilka grejer som det liksom är allra svårast att få en känsla för hur det ska vara! Kul med så många svar!

  • Svar på tråden Ni som är bra på svensk stavning, grammatik o.s.v. - finns det några saker i svenskan som ni ändå har svårt för?
  • Alexi
    Mojjan skrev 2018-04-11 12:30:57 följande:

    Tips: "före" handlar om plats, "innan" om tid.

    T.ex. "Han stod före mig i kön, eftersom han kom dit innan mig."


    Åh så bra!
  • Kokoskorven
    Anonym (Mia) skrev 2018-04-11 19:42:07 följande:
    Tydligen inte ens språkpoliserna.

    Någon sådan regel har aldrig funnits, utan frågan är om det är en preposition eller subjunktion (så pass mycket vet jag). Även om jag vet hur regeln lyder tycker jag ibland att det är svårt att avgöra vad som är rätt.
    Fattar inte riktigt hur du menar med att regeln aldrig funnits, det var ju just skillnaden mellan preposition och subjunktion jag beskrev?
  • Kokoskorven
    Anonym (kluckan) skrev 2018-04-11 21:40:39 följande:
    Tack! Folk använder "själv" till allt möjligt nuförtiden så jag har börjat undra om det är jag som är helt ute och cyklar. Men nej, visst är det så att "själv" egentligen bara ska användas om t ex att man klarar av att göra något själv, och att det inte riktigt är en hundraprocentig synonym till ensam?
    Har inte järnkoll på hur regeln lyder, men det är absolut en betydelseskillnad mellan "själv" och "ensam". Skulle säga att "ensam" har mera karaktär av attribut, det vill säga att det beskriver ett substantiv, medan "själv" är ett adverb som hör till ett verb. Så om man säger "jag går till skogen ensam" så fokuserar man på mitt tillstånd, det vill säga att jag är ensam och ingen är med mig, medan om man säger "jag går till skogen själv" så fokuserar man på mitt gående och att ingen hjälper mig med det - jag kanske är rörelsehindrad till exempel. Does that make sense?Glad
  • Kokoskorven
    Anonym (kluckan) skrev 2018-04-11 21:45:40 följande:
    Jaha, okej. Trodde det var dialektalt eftersom det bara tycks vara folk uppifrån som säger det. Men då vet jag!
    Jag har också lagt märke till att "vart" främst används av folk "uppifrån". Det kan mycket väl vara dialektalt såtillvida att den ålderdomliga verbformen levt kvar inom vissa dialektområden. Dialektalt är inte lika med felaktigt!
  • Kokoskorven
    Alexi skrev 2018-04-13 08:15:29 följande:
    Åh så bra!
    Som sagt, nja. "Före jul", "före klockan elva", "före undergången" - fullkomligt korrekt. Det är inte tid/plats som är skillnaden, utan funktionen i satsen: preposition (före) respektive underordnande konjunktion (innan).
  • Anonym (Smile)

    Grammatiken med " förlora " på engelska.

    Såhär tror jag den är:

    I loose

    You loose

    He she it looses

    We you they Lost

    Och Dead by April s låt stavas "Losing you"

    Rätta mig!

  • Anonym (mian)
    Anonym (Perfektionist) skrev 2018-04-12 10:39:11 följande:

    Säger samma:

    Använd alltid DE.

    En DOM får man i tingsrätten.

    När jag läser DOM ser jag en obildad, korkad person från de lägre samhällsskikten.

    Korkade som påstår att det går bra i talspråk vet inte vad talspråk är.

    Exempel: IDA SKA VI UT Å ÅKA. DOM SOM VILL ME RÄCKER OPP EN HAND.

    Talspråk.


    Strindberg och Moberg och andra svenska klassiker måste ge dig stora nippran!
  • Kokoskorven
    Anonym (Perfektionist) skrev 2018-04-12 10:39:11 följande:

    Säger samma:

    Använd alltid DE.

    En DOM får man i tingsrätten.

    När jag läser DOM ser jag en obildad, korkad person från de lägre samhällsskikten.

    Korkade som påstår att det går bra i talspråk vet inte vad talspråk är.

    Exempel: IDA SKA VI UT Å ÅKA. DOM SOM VILL ME RÄCKER OPP EN HAND.

    Talspråk.


    Varför inte bara använda "de" och "dem" korrekt om du nu är perfektionist? Cool
  • Tom Araya
    Anonym (L) skrev 2018-04-09 18:12:21 följande:

    Ni som vet med er att ni har väldigt få stavfel eller grammatiska fel när ni skriver (på svenska), finns det något i svenskan som ni ändå kan bli lite osäkra på? Det kan vara saker som ni egentligen vet, men ändå ibland måste stanna upp inför. 

    Är inte ute efter en tråd där vi förklarar språkriktighetsfrågor eller hur felfri man måste vara för att räknas som "bra på svenska", är bara nyfiken på olika saker som kan kännas svåra även för den som sällan skriver fel. Sedan kan ju saker bli fel även om man tycker att man har bra koll på språket, men nu tänker jag främst på sådant man själv känner sig osäker på! Så fyll på med de grejer som gör er lite osäkra! Glad

    Ett par grejer som jag själv har varit tvungen att tänka till kring nyligen:
    - Stava till "abonnemang"
    - När det ska vara "tills" istället för "till"

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-11 14:25
    Ska bara tillägga att jag egentligen är ganska liberal i min syn på språket och inte bryr mig särskilt mycket om när någon gör "fel". Så menar absolut inte att man är dålig på svenska bara för att man har många stavfel eller så, och är inte ute efter att peka ut rätt och fel i språket. Tyckte bara att det var intressant att se för vilka grejer som det liksom är allra svårast att få en känsla för hur det ska vara! Kul med så många svar!


    Grammatik är inte min starka sida. Men både när det gäller stavning och grammatik så ser jag oftast felen när jag läser igenom texten. Sedan verkar det som i de flesta fall att när jag väl lärt mig rätt stavning så sitter det länge, även om jag kanske behövt ta hjälp av en ordbok första gången.
  • Tom Araya
    Anonym (kluckan) skrev 2018-04-11 21:49:18 följande:
    Yoghurt är ett sådant ord som JÄTTEMÅNGA stavar fel på, tro mig. Och jag vet, för jag stör mig på det. ;)

    Men tänk på uttalet: det uttalas ju jååågurt. Alltså yog- , som i yoga t. ex. Skriver man "you" så blir det ju som engelska you, jouuugurt. Så det kan kanske hjälpa.
    Jag som trodde det stavades jågört... Flört
  • Anonym (Perfektionist)
    Kokoskorven skrev 2018-04-13 13:00:27 följande:

    Varför inte bara använda "de" och "dem" korrekt om du nu är perfektionist?


    Varför inte läsa noga istället?
  • Vixen90
    Anonym (Smile) skrev 2018-04-13 09:56:01 följande:

    Grammatiken med " förlora " på engelska.

    Såhär tror jag den är:

    I loose

    You loose

    He she it looses

    We you they Lost

    Och Dead by April s låt stavas "Losing you"

    Rätta mig!


    Loose = lös

    Lose = förlora

    Så du har fel. DBA's låt stavas rätt. De syftar på förlora, inte lös.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Vixen90
    Vixen90 skrev 2018-04-13 15:39:24 följande:

    Loose = lös

    Lose = förlora

    Så du har fel. DBA's låt stavas rätt. De syftar på förlora, inte lös.


    Förlora:

    I lose

    You lose

    He/she/it loses

    We/you/they lose

    Lost är ju annan form (imperfekt) som gäller för alla:

    I lost

    You lost

    He/she/it lost

    We/you/they lost
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (Mia)
    Kokoskorven skrev 2018-04-13 09:43:11 följande:
    Fattar inte riktigt hur du menar med att regeln aldrig funnits, det var ju just skillnaden mellan preposition och subjunktion jag beskrev?
    Ursäkta, jag citerade fel person och blandade ihop. Jag tänkte på inlägget som skrev om verb och substantiv.

    Först läste jag på mobilen, men det är så jobbigt att skriva från den så satte jag mig vid datorn och det var då jag blandade ihop vem som sagt vad när jag svarade. Det var lite slarvigt!
  • Kokoskorven
    Anonym (Perfektionist) skrev 2018-04-12 10:39:11 följande:

    Använd alltid DE.


    Anonym (Perfektionist) skrev 2018-04-13 13:46:46 följande:
    Varför inte läsa noga istället?

    Det var det jag gjorde...
  • Anonym (Perfektionist)
    Kokoskorven skrev 2018-04-16 10:59:45 följande:

    Det var det jag gjorde...


    Men vad smart att plocka ut en mening ur en hel konversation för att få den att framstå annorlunda.

    -Är du politiker eller?
  • Kokoskorven
    Anonym (Perfektionist) skrev 2018-04-16 15:16:48 följande:
    Men vad smart att plocka ut en mening ur en hel konversation för att få den att framstå annorlunda.

    -Är du politiker eller?
    ...och du ville få sagt...?
  • Anonym (pluskvamperfekt)

    Att kunna förklara mer avancerad grammatik än substantiv, verb och adjektiv. Pluskvamperfekt, till exempel.

    Jag blandar ibland tempus (dåtid med nutid) på ett sätt som inte är helt korrekt.

    Och det här med att börja en mening med "och" eller "men", det är formellt korrekt. Men det känns väldigt fel när man gör det.

  • Anonym (Perfektionist)
    Anonym (pluskvamperfekt) skrev 2018-04-24 09:27:21 följande:

    Att kunna förklara mer avancerad grammatik än substantiv, verb och adjektiv. Pluskvamperfekt, till exempel.

    Jag blandar ibland tempus (dåtid med nutid) på ett sätt som inte är helt korrekt.

    Och det här med att börja en mening med "och" eller "men", det är formellt korrekt. Men det känns väldigt fel när man gör det.


    Börja en mening med och? Det var totalförbjudet när jag gick i skolan 1989-2001.
Svar på tråden Ni som är bra på svensk stavning, grammatik o.s.v. - finns det några saker i svenskan som ni ändå har svårt för?