Behöver gå upp i vikt
Hej alla hjälpsamma!
Jag behöver gå upp i vikt. Jag vill inte börja äta mer skräp och snask, utan vill äta hälsosamt. Jag gör inget annat än äter, så jag måste äta fel. Hjälp mig. Ge mig tips.
Hej alla hjälpsamma!
Jag behöver gå upp i vikt. Jag vill inte börja äta mer skräp och snask, utan vill äta hälsosamt. Jag gör inget annat än äter, så jag måste äta fel. Hjälp mig. Ge mig tips.
Som andra har sagt.... väldigt få kalorier i det du har ätit idag. Är du sedan aktiv på dagen kommer inte vikten öka. Behöver nog äta mer kalorität mat men som ändå är nyttig. Det är lättare att få i sig kalorier som man dricker så smoothies är en väg att gå... exempelv på en smoothie med gott om kaloriier.. (och näring). 1 banan, 1 dl havregryn, 1 dl blåbär, och mjölk eller yoghurt tills den får önskad konsistens... Borde bli 3-4 dl och energimässigt motsvara minst 3 av dina mål idag.
Jag förstår din problematik, TS, jag har samma problem. Man måste helt enkelt vänja sig vid att äta mer, det är svinjobbigt i början, känns som att man tvångsmatar sig själv, men efter ett tag släpper det och det blir lättare.
Jag rekommenderar dig att räkna kalorier, t.ex. myfitnesspal har en ganska bra räknare.
Olja har ganska mycket kalorier, så om du har en sallad, gör en dressing till. Toppa mat med t.ex. solrosfrön.
Jag har anpassat mina måltider efter vad jag själv tycker om och klarar av att äta, så det jag äter kanske inte riktigt passar dig, men jag kan ge frukost som ett exempel. Förut brukade jag bara ha en till två mackor och en kopp te til frukost, numera har jag overnight oats + en banan som jag hackat i (annars blir den ganska tung att äta) + två knäckebröd med hummus på, vilket blir ca 700 kalorier sammanlagt, och det är bara för frukosten! Ibland måste jag dock dela upp frukosten på två frukostar då jag inte orkar äta allt samtidigt, men man gör vad man kan.
Håller med de flesta här - detta är bantarmat!
- Vill du äta sallad, hacka ner ägg och avocado och ha ordentligt med dressing på (tex med en bas av olivolja).
- Ät minst ett ordentligt mål mat om dagen, gärna två, med potatis/pasta/ris, sås och kött/fisk plus näringsrika grönsaker (gurka är mest vatten) som broccoli, morötter, ärtor, blomkål. Lax är nyttigt och kaloririkt, och lätt att tillaga.
- Som mellanmål kan man äta nötter eller grekisk yoghurt med lite flingor på
Gräddglass. Innehåller mycket fett och kolhydrater, även en del protein. Mättar inte särskillt mycket. En liter gräddglass innehåller ungefär 1200kcal. Man går inte upp i vikt genom att äta nötter och frukt.
Håller med de flesta här - detta är bantarmat!
- Vill du äta sallad, hacka ner ägg och avocado och ha ordentligt med dressing på (tex med en bas av olivolja).
- Ät minst ett ordentligt mål mat om dagen, gärna två, med potatis/pasta/ris, sås och kött/fisk plus näringsrika grönsaker (gurka är mest vatten) som broccoli, morötter, ärtor, blomkål. Lax är nyttigt och kaloririkt, och lätt att tillaga.
- Som mellanmål kan man äta nötter eller grekisk yoghurt med lite flingor på
Gräddglass. Innehåller mycket fett och kolhydrater, även en del protein. Mättar inte särskillt mycket. En liter gräddglass innehåller ungefär 1200kcal. Man går inte upp i vikt genom att äta nötter och frukt.
Blir aningen irriterad av vissa av svaren du får, jag tror att många inte förstår hur det är att bli mätt av små portioner. Jag gjorde en tråd på mfp för några år sedan och fick liknande svar, alltså att jag hade anorexi, jag hade problem, jag skulle till en doktor för det är inte "normalt" att bli mätt på små portioner etc etc. Fruktansvärt nedvärderande svar när man klart och tydligt säger att man inte är ätstörd eller sjuk.
Tänk också på att det är inte så bra för tänderna att småäta ofta, försök hellre lägga ihop några av måltiderna till en större måltid.
Tänk också på att det är inte så bra för tänderna att småäta ofta, försök hellre lägga ihop några av måltiderna till en större måltid.
Eller så tar man med sig en tandborste och tandkräm i väskan och borstar tänderna oftare. För en del har verkligen jättesvårt att äta mer och få gånger än lite och ofta.
Blir aningen irriterad av vissa av svaren du får, jag tror att många inte förstår hur det är att bli mätt av små portioner. Jag gjorde en tråd på mfp för några år sedan och fick liknande svar, alltså att jag hade anorexi, jag hade problem, jag skulle till en doktor för det är inte "normalt" att bli mätt på små portioner etc etc. Fruktansvärt nedvärderande svar när man klart och tydligt säger att man inte är ätstörd eller sjuk.
Hej igen, alla.
Sommaren har slagit till och nu är det ännu värre än förut. Att försöka laga mat är som ett stort skämt.
I alla fall, jag håller på att göra tacofärs som jag kan leva på i några dagar. Tillbehör jag har köpt är tacoskal, avocado, fet cremefraich, röd lök, majs, spenat, ost och gurka. Hur tror ni det låter? Jag har köpt frysta bär, grädde och glass också som jag kan göra smoothies eller milkshake av.
Har ni tips på framför allt nyttig mat med mycket kalorier i så säg det gärna.