• FrozenGarden

    Tycker inte om min sambos son

    Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

  • Svar på tråden Tycker inte om min sambos son
  • Fru Darcy
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 23:21:20 följande:
    Väldigt lätt för utomstående att sitta bakom en skärm och tycka och tänka anonymt. Jag är inte otrevlig mot pojken och visar ingen irritation mot honom. Däremot tycker jag det är svårt att prata med honom. Men det är inte som att jag öppet går runt och är elak mot honom. Ta reda på fakta innan ni kastar skit. Som sagt är inte detta känslor jag valt att ha. Jag vill inte känna på det här viset. Är det några som är vidriga människor är det ni som sitter gömda bakom skärmar med besserwisserhattarna på och tror er vara experter på någon annans situation. Det finns konstruktiv kritik och sen finns det bajskastning. Skäms på ER.

    Du sitter ju bakom din skärm, lika anonym, och kastar skit på din 10-åriga bonusson! Hur du inte kan se att det är din sambo som failar utan vänder ditt agg mot ett oskyldigt barn, som inte på något sätt valt den här situationen, är för mig obegripligt.
  • FrozenGarden

    För att inte nämna att mamma vägrar ju betala hälften så vi har inget bidrag alls för att ha honom. Vi har en gemensam son som kostar pengar och sambon är sjukskriven. Så jag får stå för i princip allt. Merparten av räkningarna och all mat. Även det är ett irritationsmoment. Jag har inte råd att försörja 2 vuxna och 2 barn varav ett inte ens är mitt. Och irritationen växer när jag förväntas bjuda honom på dittan och dattan utan en krona från mamman. Sen när jag betalar maten och lagar den är pojken inte ens tacksam utan bara klagar på maten. Men inte ska man bli irriterad på något nej.

  • FrozenGarden
    Fru Darcy skrev 2018-05-18 23:27:01 följande:

    Du sitter ju bakom din skärm, lika anonym, och kastar skit på din 10-åriga bonusson! Hur du inte kan se att det är din sambo som failar utan vänder ditt agg mot ett oskyldigt barn, som inte på något sätt valt den här situationen, är för mig obegripligt.


    Jag har mitt användarnamn. Inte en anonym signatur. Och jag har berättat precis hur jag känner för min sambo. Jag tar inte ut det på pojken. Jag är irriterad på honom men inget jag visar för honom. Jag har berättat åtskilliga gånger för sambon vad jag tycker och hur jag känner.
  • Fru Darcy
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 23:32:41 följande:
    Jag har mitt användarnamn. Inte en anonym signatur. Och jag har berättat precis hur jag känner för min sambo. Jag tar inte ut det på pojken. Jag är irriterad på honom men inget jag visar för honom. Jag har berättat åtskilliga gånger för sambon vad jag tycker och hur jag känner.

    Du är lika anonym som jag, även om du använder ditt nick. Hur menar du att vi skulle kunna identifieras? Du skriver ju själv att du stör dig på pojken, att han är bortskämd och glor på youtube hela dagarna. Var han sådan från födseln eller kan hans föräldrar ha ansvar för detta?
  • FrozenGarden
    Fru Darcy skrev 2018-05-18 23:41:17 följande:

    Du är lika anonym som jag, även om du använder ditt nick. Hur menar du att vi skulle kunna identifieras? Du skriver ju själv att du stör dig på pojken, att han är bortskämd och glor på youtube hela dagarna. Var han sådan från födseln eller kan hans föräldrar ha ansvar för detta?


    Nämn tid och plats så kan vi gärna diskutera detta bortanför skärmar. Och att han beter sig så är inte jag ansvarig för. Inte jag som uppfostrat honom till det.
  • Anonym (...)
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 15:09:13 följande:

    Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör


    Helt ärligt TS. Detta är dina egna ord. Och du tror inte pojken känner detta. Nä fy. Det är inte pojken som är problemet, det är du. Mitt råd är - sök hjälp för dig själv. Du VALDE att skaffa barn med pojkens pappa, spelar ingen roll att du inte kände till att han hade barn INNAN ni skaffade barn. Spelar ingen roll att pappan inte tagit sitt ansvar innan. Nu är det ju DU som uppenbarligen sätter stopp för deras relation. Inte mamman. Barn är ingen inkomstkälla, eller tycker din man att det viktigaste i detta är huruvida ni ska få betalt för att hans son ska vara med sin pappa varannan vecka? Du har, återigen, VALT detta. Eller börjar du gorma om att du inte får tillräckligt betalt för att försörja ert gemensamma barn också? Eller eventuellt ett syskon till?
  • MJ1
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 19:45:17 följande:

    Jag har inte VALT att känna så här. Min sambo är en jättebra pappa till vårt gemensamma barn. Han och exet gjorde slut innan pojken ens va född. Han blev till första gången de låg med varandra och hade bara känt varandra någon dag. Hon valde att behålla och dumpade sen min sambo när hon va i vecka 8. Sen när pojken föddes fick sambon va med första dagen och blev sen utsparkad från hennes hem. Han va inte välkommen för hon "ville va ifred". Sen träffar hon en karl och flyttar till Norge i över ett år. Min sambo ville hälsa på men fick inte för henne. Han knöt inte an på samma sätt som till vårat barn för att han inte FICK va delaktig. Sen har han haft sin egen problematik med sin diagnos och inte fixat att va den pappa han borde vara. Men han har mognat och är jättebra med vårat gemensamma barn. Min irritation är mest mot hans mamma och även min sambo då jag anser att pojken är ouppfostrad, lat och otacksam. Mamman till pojken är ett kapitel för sig. Extremt självisk, manipulerande, impulsiv och kan inte behålla ett jobb. Hon lägger över allt på oss och brusar upp. Hon lovar pojken massa saker och bryter löftena för det är viktigare med utseende och inredning.


    Du behöver välja att ändra inställning till detta. Gör du inte det kommer du förlora allt du är rädd för. Att pappan väljer detta barn framför sitt andra.
  • Fru Darcy

    Exakt var har jag skrivit att det är du som bär ansvaret för bonussonens beteende? Jag skrev att det är hans FÖRÄLDRAR som failat. Och att du felaktigt lägger skulden på ett oskyldigt barn som inte valt den här situationen. Kan du inte läsa eller?

  • FrozenGarden
    Anonym (...) skrev 2018-05-18 23:53:02 följande:

    Helt ärligt TS. Detta är dina egna ord. Och du tror inte pojken känner detta. Nä fy. Det är inte pojken som är problemet, det är du. Mitt råd är - sök hjälp för dig själv. Du VALDE att skaffa barn med pojkens pappa, spelar ingen roll att du inte kände till att han hade barn INNAN ni skaffade barn. Spelar ingen roll att pappan inte tagit sitt ansvar innan. Nu är det ju DU som uppenbarligen sätter stopp för deras relation. Inte mamman. Barn är ingen inkomstkälla, eller tycker din man att det viktigaste i detta är huruvida ni ska få betalt för att hans son ska vara med sin pappa varannan vecka? Du har, återigen, VALT detta. Eller börjar du gorma om att du inte får tillräckligt betalt för att försörja ert gemensamma barn också? Eller eventuellt ett syskon till?


    Jag ser honom inte som en inkomstkälla. Jag jobbar hårt för mina pengar. Men hans mamma däremot säger att hon inte "har råd" att dela barnbidraget. Barn kostar pengar. Mat kostar pengar. Det är ett enkelt fakta och rätt ska va rätt. Ska han va här på halvtid ska vi ha halva bidraget. Och jag förväntar mig att barn visar respekt och tacksamhet. Annars växer de bara upp till odrägliga individer. Jag sätter inte stopp för deras relation. De får umgås hur mycket de vill. Jag bjuder med pojken på allt möjligt. Så påstå inte att jag utesluter honom. Då hade vi kunnat resa utomlands utan honom och åkt på djurparker och lekland utan honom. Men han får alltid följa med. Lite tacksamhet är inte så mycket begärt.
  • FrozenGarden

    Det är förövrigt andra som också kommenterat att pojken är lat och otacksam. Så det är inte bara jag som lagt märke till detta.

Svar på tråden Tycker inte om min sambos son