• Anonym (Orolig)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Tog bort en fästing på min 3 åring imorse som hade blivit rätt stor, som ett knapphålshuvud ungefär. Det värsta är att den suttit där ett bra tag, då jag såg den igår morse men trodde inte att det var en fästing då ingen i familjen haft det någonsin och tänkte ta bort det (trodde det var smuts bara), men glömde. Vi hade tänkt vaccinera men vaccinet är slut i hela landet... Är jätteorolig nu att hon ska drabbas av tbe, och vem vet hur länge den satt där innan jag upptäckte den... Någon som vet hur stor risken är att drabbas av tbe?

• Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn
  • Anonym (Sara)

Vaccinet är inte slut. Igår kväll var vi iväg och vaccinerade lillpojken.

• Anonym (Sara)

Vilket land bor ni i?

• Scoops

Beror på vart i landet du bor och hur det ser ut med smittan där just nu. Men ring och hör med VC eller 1177?

• Glinda från Oz

Ökar verkligen risken för att fästingen suttit länge?

• Anonym (Tid)

Det är inte större risk för att den har suttit länge. Är den smittad så smittar det oavsett hur länge den sitter

• Anonym (DS)

I högriskområden kan det vara 2%av fästingarna som bär på smittan, vad chansen är att smittas av dessa vet jag inte men det är långt ifrån alla.

Mao, liten risk.

• Anonym (Sara)

Det spelar ingen roll hur länge fästingen har sugit blod, tbe smittas precis i början när den biter sig fast.

• sextiotalist

När du skrev stor fästing, då föreställde jag mig en fästing typ en ärtas storlek. Nej, det var en liten fästing.
    TBE smittas direkt, borrelia tar det ett dygn ungefär. Troligen har ditt barn fått fästingen under dagen.

• Anonym (Orolig)

Bor i Kristianstad och ringde sjukhuset idag som påstod att vaccinet är slut i hela landet!? Var har ni vaccinerat??

• Anonym (Orolig)
    Anonym (DS) skrev 2018-06-25 14:01:39 följande:

I högriskområden kan det vara 2%av fästingarna som bär på smittan, vad chansen är att smittas av dessa vet jag inte men det är långt ifrån alla.

Mao, liten risk.

Bor i högriskområde tyvärr.. Väldigt dumt att vi inte vaccinerat tidigare..
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn