• Anonym (Orolig)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Tog bort en fästing på min 3 åring imorse som hade blivit rätt stor, som ett knapphålshuvud ungefär. Det värsta är att den suttit där ett bra tag, då jag såg den igår morse men trodde inte att det var en fästing då ingen i familjen haft det någonsin och tänkte ta bort det (trodde det var smuts bara), men glömde. Vi hade tänkt vaccinera men vaccinet är slut i hela landet... Är jätteorolig nu att hon ska drabbas av tbe, och vem vet hur länge den satt där innan jag upptäckte den... Någon som vet hur stor risken är att drabbas av tbe?

• Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn
  • modsey
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 15:51:25 följande:

Jaså? Men ni talar väl lugnande med föräldrarna? eller är det......"shit happens och vi får se"?

Självklart. Men det rådet kan ju enklate fås via telefonrådgivnig på 1177 i så fall
  • Anonym (mor)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-26 16:52:23 följande:
    Tid för vadå? Vad exakt är det du tror att akuten kan göra för ditt barn när du tagit bort en stor fästing?

Tyvärr kryllar det av inte alls särskilt svårt sjuka barn (och vuxna) på akuten och det är delvis därför som akutmottagningarna håller på att kollapsa. Folk borde ha vett att inte belasta akuten med icke-akuta saker. 
    Men å andra sidan så tas väl patienterna emot i turordning och prioriteras? En sådan som jag som kommer i "onödan" med mitt barn varifrån jag (eller sannolikt pappan) avlägsnat en stor fästing kommer att hamna sist? Jag väntar gärna.
  • Anonym (Orolig)
    Colourfulrainbow skrev 2018-06-26 16:56:52 följande:

Men TS, om du bor i Kristianstad så bor du inte i ett högriskområde. Det förekommer kanske 4-6 fall av tbe per år i Skåne. Tänk då hur många som bor där, och hur många som åker dit på besök.

Jaha ok, när jag kollade på riskområden så fanns Kristianstad och orterna runtomkring.
  • Drottningen1970

Tbe överförs direkt oavsett hur länge den setat där. Håll utkik efter influensaliknande symptom kommande veckor.

• Drottningen1970
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 13:20:31 följande:

Om jag skulle avlägsnat en stor fästing från mitt barn så skulle jag åka direkt in på sjukhuset med min unge. AKUT utan att passera gå. Barnmottagningen. Kanske ingen som kan hjälpa direkt men jag skulle vänta.

Varför då?? Det finns ju inget akuten kan göra?
  • Drottningen1970
    Anonym (Lol) skrev 2018-06-26 09:09:37 följande:

Det år för att du kan ha borellia i kroppen, därför får man ej ta inom två veckor. Antar att om du behöver behandlas för de hjälper inte de vaccinet

Fast man kan inte vaccinera sig mot borrelia så det han inget med vaccin att göra..
  • EnAnonumius
    Anonym (Fästingen) skrev 2018-06-26 01:37:46 följande:
    Vad har det med saken att göra? Nu frågade jag om fästingar, inte om människan. Jag har inte påstått att människan gör någon nytta i naturen. Det är en annan diskussion.
    Nej jag påstod aldrig du hade påstått att människan gör någon nytta i naturen. 

Vad det har med saken att göra?  Jo en relevant jämförelse handlar det om. Men jag borde ha förstått att deb genomsnittliga familjelivaren inte hantera sådana.

Människan (i grupp och som individ) bör nog akta sig för att ifrågasätta vad för nytta andra djur gör när människan själva är det största skadedjuret som vandra på denna planet. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-26 18:10:08 följande:

Jaha ok, när jag kollade på riskområden så fanns Kristianstad och orterna runtomkring.

Ja, Kristianstad med omnejd är ett riskområde, men det är ingen hög risk som det är i Stockholms skärgård till exempel. Googlade snabbt och hittade statistik som visade antalet smittade fr 2005-2016. (sök på "TBE fall i Skåne 2005-2016 efter smittort")

År 2015 blev 4 st smittade i Skåne, och år 2016 var det 5 st.
  • Anonym (Fästingen)
    EnAnonumius skrev 2018-06-26 22:55:06 följande:

Nej jag påstod aldrig du hade påstått att människan gör någon nytta i naturen. 

Vad det har med saken att göra?  Jo en relevant jämförelse handlar det om. Men jag borde ha förstått att deb genomsnittliga familjelivaren inte hantera sådana.

Människan (i grupp och som individ) bör nog akta sig för att ifrågasätta vad för nytta andra djur gör när människan själva är det största skadedjuret som vandra på denna planet. 

Hallå!

Jag anser inte att människan gör någon nytta i naturen. Ekosystemet hade haft det bättre utan oss. Men det var inte vad saken handlade om!

Jag kommer inte helller på någon anledning där fästingar gör någon nytta. Och det var också vad saken handlade om. Vi skulle kunna fortsätta rabbla upp organismer som kanske inte heller gör någon nytta, Olika virus t.ex. men det var inte det som diskuterades i tråden, eller hur? *Suck*
  • Anonym (mor)
    Anonym (V) skrev 2018-06-26 16:52:51 följande:

Alltså åka till akuten för ett fästingbett, haha! Jag och mina syskon hade fästingar var och varannan dag när vi var små, vi skulle ju fått tillbringa halva sommaren på akuten om våra föräldrar varit lika neurotiska! Tur att de inte var det.

Jag har sett EN (1) fästing i hela mitt liv och den hade satt sig på vår hund. en stor vidrig. Husse lyckades avlägsna den och det var så äckligt. Nej vi åkte inte in till veterinären med hunden MEN skulle ngt av mina barn haft detta stora äckliga fast på kroppen så skulle vi INTE ge oss på att ta bort den.
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn