• Anonym (Orolig)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Tog bort en fästing på min 3 åring imorse som hade blivit rätt stor, som ett knapphålshuvud ungefär. Det värsta är att den suttit där ett bra tag, då jag såg den igår morse men trodde inte att det var en fästing då ingen i familjen haft det någonsin och tänkte ta bort det (trodde det var smuts bara), men glömde. Vi hade tänkt vaccinera men vaccinet är slut i hela landet... Är jätteorolig nu att hon ska drabbas av tbe, och vem vet hur länge den satt där innan jag upptäckte den... Någon som vet hur stor risken är att drabbas av tbe?

• Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn
  • Anonym (O)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-25 13:54:31 följande:
    Ökar verkligen risken för att fästingen suttit länge?

Om man få bort den inom 12 eller 24 timmar eller vad det är så minskar ju risken för smitta väldigt mycket eftersom de ska sitta ett tag innan de berjar spruta istället för suga. Måste googla, men har för mig det är så.
  • Anonym (Fästingen)

Gör fästingar egentligen någon som helst nytta i naturen? Det borde vara en varelse som skulle kunna utrotas utan att vara saknad.

• Alexi
    Anonym (O) skrev 2018-06-25 16:49:50 följande:

Om man få bort den inom 12 eller 24 timmar eller vad det är så minskar ju risken för smitta väldigt mycket eftersom de ska sitta ett tag innan de berjar spruta istället för suga. Måste googla, men har för mig det är så.
    TBE smittar nästan direkt, däremot Borelia tar lite tid. Vaccinet skyddar mot TBE men inte mot Borelia.
  • Anonym (Lol)

Har man fått en fästing får man ej ta vaccinet på två veckor. Höll på hela förra sommaren för sonen. Han skulle ha 3e sprutan å han fick självklar när två veckor gått 3 gånger i rad

• Anonym (Sara)
    Anonym (Lol) skrev 2018-06-25 22:15:14 följande:

Har man fått en fästing får man ej ta vaccinet på två veckor. Höll på hela förra sommaren för sonen. Han skulle ha 3e sprutan å han fick självklar när två veckor gått 3 gånger i rad

Det visste jag inte. Varför då? Det är ju rätt så svårt att kolla ordentligt i håret, och det kan därför vara lätt hänt att missa någon liten fästing, när det är dags att ta vaccinet. Vad kan hända?
  • EnAnonumius
    Anonym (Fästingen) skrev 2018-06-25 17:19:26 följande:
    Gör fästingar egentligen någon som helst nytta i naturen? Det borde vara en varelse som skulle kunna utrotas utan att vara saknad.
    Vad gör människan för nytta på planeten?
    Hon förstör naturen m.h.j av förgiftningar, håller på att utrota andra djurarter, och även dödar varandra.
    Så vad gör människan för nytta i naturen?
    När du kan ge ett logiskt relevant svar på detta, så kan du ha befogenhet för din fråga om fästingen och vad den gör för nytta i naturen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fästingen)
    EnAnonumius skrev 2018-06-26 00:20:04 följande:

Vad gör människan för nytta på planeten?

Hon förstör naturen m.h.j av förgiftningar, håller på att utrota andra djurarter, och även dödar varandra.

Så vad gör människan för nytta i naturen?

När du kan ge ett logiskt relevant svar på detta, så kan du ha befogenhet för din fråga om fästingen och vad den gör för nytta i naturen.

Vad har det med saken att göra? Nu frågade jag om fästingar, inte om människan. Jag har inte påstått att människan gör någon nytta i naturen. Det är en annan diskussion.
  • Anonym (Camilla)

Jag skulle egentligen vilja råda dig att få antibiotika, t.ex amoxicillin direkt.till barnet. Tbe är en risk, men ävem borremia plus ca 20 andra smittor som fästingar överför.

Var uppmärksam på om barnet blir sjukt, om det kommer symtom såsom trötthet, värk eller feber. Tycärr får många barn (och vuxna) problem med ledvärk efter fästingbett och diafnisen reumatism, när det i själva verket är bakterier som samlas i lederna.

• Anonym (T)
    sextiotalist skrev 2018-06-25 14:07:40 följande:

När du skrev stor fästing, då föreställde jag mig en fästing typ en ärtas storlek. Nej, det var en liten fästing.

TBE smittas direkt, borrelia tar det ett dygn ungefär. Troligen har ditt barn fått fästingen under dagen.

Borreliasymptom visar sig efter 1-4 veckor enl 1177.
  • Gusa

Nej, man ska inte be att få antibiotika bara för man fått en fästing. Man ska vara uppmärksam på att det röda området runt bettet inte ökar efter ett par dagar och tvätta bettet när man tagit bort fästingen. Men man kan inte kräva att få antibiotika bara för att man fått ett fästingbett, då skulle väldigt många gå på antibiotika större delen av sommaren.

Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn