• Anonym (Orolig)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Tog bort en fästing på min 3 åring imorse som hade blivit rätt stor, som ett knapphålshuvud ungefär. Det värsta är att den suttit där ett bra tag, då jag såg den igår morse men trodde inte att det var en fästing då ingen i familjen haft det någonsin och tänkte ta bort det (trodde det var smuts bara), men glömde. Vi hade tänkt vaccinera men vaccinet är slut i hela landet... Är jätteorolig nu att hon ska drabbas av tbe, och vem vet hur länge den satt där innan jag upptäckte den... Någon som vet hur stor risken är att drabbas av tbe?

• Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 15:02:53 följande:
    Ja inte vet jag vad de skulle göra men jag skulle åka till sjukhuset DIREKT! Bara för att få ett utlåtande. Ett råd. Sån är jag
    Alltså. Jag brukar "försvara" folk som åker till akuten med kanske inte rätta symptom, då vi vanliga dödliga inte alltid kan skilja t.ex svår magsmärta från hjärtinfarkt, men här går verkligen gränsen till vad man kan använda akuten till.

Men, men om man vill roa sig att sitta 10 timmar på akuten på en plaststol endast för en fästing, utan andra problem, så får man väl göra det. Jag personligen hade nog valt att tillbringa min sommar på andra ställen.
    För så mycket vet jag att detta är väldigt lågt prioriterat
  • Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2018-06-26 15:56:17 följande:
    Alltså. Jag brukar "försvara" folk som åker till akuten med kanske inte rätta symptom, då vi vanliga dödliga inte alltid kan skilja t.ex svår magsmärta från hjärtinfarkt, men här går verkligen gränsen till vad man kan använda akuten till.

Men, men om man vill roa sig att sitta 10 timmar på akuten på en plaststol endast för en fästing, utan andra problem, så får man väl göra det. Jag personligen hade nog valt att tillbringa min sommar på andra ställen.
    För så mycket vet jag att detta är väldigt lågt prioriterat
    Okej. Ja visste inte det. Jag bor i norra Sverige och det kan ju vara en förklaring? Här är vi inte så självklara med fästingar! Jag skulle inte googla eller starta en tråd på FL utan åka in på akuten.
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 13:20:31 följande:

Om jag skulle avlägsnat en stor fästing från mitt barn så skulle jag åka direkt in på sjukhuset med min unge. AKUT utan att passera gå. Barnmottagningen. Kanske ingen som kan hjälpa direkt men jag skulle vänta.

Och vad hade du förväntat dig att barnakuten skulle göra då? Ta tid för ditt barn istället för att ge vård åt barn som är sjuka på riktigt??
  • Anonym (också mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 16:15:42 följande:
    Okej. Ja visste inte det. Jag bor i norra Sverige och det kan ju vara en förklaring? Här är vi inte så självklara med fästingar! Jag skulle inte googla eller starta en tråd på FL utan åka in på akuten.
    Jag bor också i norra Sverige. Förra sommaren plockade jag bort en fästing från min sambo och denna sommar har jag själv hunnit få en. Som du säger, vi har stor ovana och därför blir man faktiskt lite uppskakad av att konfronteras med en livs levande fästing , men det går fortare att googla sig till kunskap än att åka till akuten. Vi är tack och lov förskonade från TBE-smittan, så vi kan känna oss relativt lugna. Borrelia finns däremot, men genom att det finns färre fästingar här är vi fortfarande mindre utsatta än folk söderöver.

På akuten kommer du inte att få någon hjälp baserat på bara ett bett. Börjar ditt barn utveckla symptom ska du givetvis söka hjälp.
  • Anonym (mor)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-26 16:26:13 följande:
    Och vad hade du förväntat dig att barnakuten skulle göra då? Ta tid för ditt barn istället för att ge vård åt barn som är sjuka på riktigt??
    Nä inte alls. Jag skulle väntat med mitt barn tills det fanns tid. Det är ju lyckligtvis så att det inte 24/7 kryllar av svårt sjuka barn på akuten. Min äldsta dotter svimmade på skolan medan hon satt i bänken!? Ramlade ihop och jag och hon åkte in till akuten och hon kräktes och hade sig. Jag var jätteorolig på mammors vis och satt gärna där i många timmar med min unge för att få besked om EKG och att allt var bra. Vi hade tur och allt var bra.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 16:15:42 följande:
    Om du kom in på akuten för att du blivit biten av en fästing skulle du förmodligen bli nedprioriterad till sista patient. Därefter skulle de ta in dig och be dig åka hem igen. Tror inte ens vårdcentralen skulle ta emot dig såvida du inte har några symptom på TBE eller borrelia. 

Vad tror du att akuten kan göra åt att du blivit biten av en fästing? Du bor dessutom inte ens i ett högriskområde (vilket jag gör), och jag skulle inte ens tänka tanken på att gå ner till vårdcentralen förrän jag har tydliga symptom på sjukdom. 
  • Anonym (mor)
    Anonym (Emma) skrev 2018-06-26 16:39:00 följande:
    Om du kom in på akuten för att du blivit biten av en fästing skulle du förmodligen bli nedprioriterad till sista patient. Därefter skulle de ta in dig och be dig åka hem igen. Tror inte ens vårdcentralen skulle ta emot dig såvida du inte har några symptom på TBE eller borrelia. 

Vad tror du att akuten kan göra åt att du blivit biten av en fästing? Du bor dessutom inte ens i ett högriskområde (vilket jag gör), och jag skulle inte ens tänka tanken på att gå ner till vårdcentralen förrän jag har tydliga symptom på sjukdom. 
    Jag skulle inte åka in på akuten för egen del om jag så ramlade och slog mig halvt fördärvad.....vilket *typ* har hänt då jag ramlat i joggingspåret på grus och slagit upp sår som borde sys MEN jag har löst det med egenvård. Stora ärr som följd men det hade det nog blivit vilket som. MEN när det handlar om mina barn så skulle jag åkt in OM jag avlägsnat "en stor fästing" från ngt av dem. När det gäller barnen så tar jag vården i anspråk utan att tveka.
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 16:38:21 följande:
    Nä inte alls. Jag skulle väntat med mitt barn tills det fanns tid. Det är ju lyckligtvis så att det inte 24/7 kryllar av svårt sjuka barn på akuten. Min äldsta dotter svimmade på skolan medan hon satt i bänken!? Ramlade ihop och jag och hon åkte in till akuten och hon kräktes och hade sig. Jag var jätteorolig på mammors vis och satt gärna där i många timmar med min unge för att få besked om EKG och att allt var bra. Vi hade tur och allt var bra.
    Tid för vadå? Vad exakt är det du tror att akuten kan göra för ditt barn när du tagit bort en stor fästing?

Tyvärr kryllar det av inte alls särskilt svårt sjuka barn (och vuxna) på akuten och det är delvis därför som akutmottagningarna håller på att kollapsa. Folk borde ha vett att inte belasta akuten med icke-akuta saker. 
  • Anonym (V)

Alltså åka till akuten för ett fästingbett, haha! Jag och mina syskon hade fästingar var och varannan dag när vi var små, vi skulle ju fått tillbringa halva sommaren på akuten om våra föräldrar varit lika neurotiska! Tur att de inte var det.

• Colourfulrainbow

Men TS, om du bor i Kristianstad så bor du inte i ett högriskområde. Det förekommer kanske 4-6 fall av tbe per år i Skåne. Tänk då hur många som bor där, och hur många som åker dit på besök.

Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn