• Anonym (Orolig)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Tog bort en fästing på min 3 åring imorse som hade blivit rätt stor, som ett knapphålshuvud ungefär. Det värsta är att den suttit där ett bra tag, då jag såg den igår morse men trodde inte att det var en fästing då ingen i familjen haft det någonsin och tänkte ta bort det (trodde det var smuts bara), men glömde. Vi hade tänkt vaccinera men vaccinet är slut i hela landet... Är jätteorolig nu att hon ska drabbas av tbe, och vem vet hur länge den satt där innan jag upptäckte den... Någon som vet hur stor risken är att drabbas av tbe?

• Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:55:49 följande:
    Men så fint. Känner  vibbar från filmerna i genren "jägarna". Int sök vi vård i onödan int. Här i norrland bit vi ihop och tål (tjockt L).
    Fast att åka in till akuten pga en fästing, det är rätt mycket åt det andra hållet. Man tar bort den och tvättar rent, det är först om det dyker upp symptom som kan tyda på en infektion som man ska söka vård.
    Det är liksom ingen giftspindel eller ormbett som det gäller, utan en fästing, som i 98 fall av 100 (där det är högriskområden) kan bära på en farlig infektion, i ert område kanske en av 1000 kan bära på borrelia (som inte heller man kan avgöra förrän tidigast efter en vecka). Dvs inte värre än ett myggbett, bromsbett etc
  • Anonym (också mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:55:49 följande:
    Men så fint. Känner  vibbar från filmerna i genren "jägarna". Int sök vi vård i onödan int. Här i norrland bit vi ihop och tål (tjockt L).
    Fast jag tror inte att man söker vård i onödan i södra Sverige heller. "I onödan" ska då förstås som bokstavligt talat.
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:02:48 följande:
    Men liksom....då är vi väl inne på ett helt annat spår? Här i norrland kryllar det av mygg på vissa ställen, även om vi i år varit rätt skonade!? Däremot så kryllar det inte av fästingar. Vi är inte bekanta med dem som sörlänningar kanske är!? Man ska komma ihåg att det finns ett Sverige ovanför Gävle.
    Men som vuxen och förälder måste du ju ändå kunna värdera risken mot rimligheten att uppsöka akuten?

Att HA en fästing är inte farligt och kräver inte en åtgärd från sjukvården. Men om man börjar uppvisa SYMTOM (oavsett orsak) så kan/bör man uppsöka vården och få symtomen utredda. Kan du inte se skillnaden däri?
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:31:01 följande:
    Så att åka in till akuten med plågsamma myggbett (vilket jag aldrig skulle göra) är FINARE än att uppta akutens resurser med ett barn som har en vidrig fästing på kroppen? Am I right?
    Det låter mer rimligt att uppsöka akuten för ett plågsamt myggbett - då finns det ju faktiskt ett symtom (plågsamt) att behandla än att åka in för att man haft en fästing och sen inte uppvisar några som helst symtom.

Hur vidrig fästingen än är så är det inte rätt att uppta akutens resurser där det inte finns symtom att utreda och behandla. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-27 10:37:56 följande:
    Det låter mer rimligt att uppsöka akuten för ett plågsamt myggbett - då finns det ju faktiskt ett symtom (plågsamt) att behandla än att åka in för att man haft en fästing och sen inte uppvisar några som helst symtom.

Hur vidrig fästingen än är så är det inte rätt att uppta akutens resurser där det inte finns symtom att utreda och behandla. 
    Väl talat.
  • Anonym (mor)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-27 10:35:03 följande:
    Men som vuxen och förälder måste du ju ändå kunna värdera risken mot rimligheten att uppsöka akuten?

Att HA en fästing är inte farligt och kräver inte en åtgärd från sjukvården. Men om man börjar uppvisa SYMTOM (oavsett orsak) så kan/bör man uppsöka vården och få symtomen utredda. Kan du inte se skillnaden däri?
    Nu är ju mina barn vuxna och när de var små fanns bara läkarboken därhemma att slå i. "Läkarna" på FL var inte ens påtänkta. KAN vara därför jag anser att när det gäller barn så är ett besök på akuten (OM man är rädd och osäker) aldrig bortkastat.
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 14:09:35 följande:
    Nu är ju mina barn vuxna och när de var små fanns bara läkarboken därhemma att slå i. "Läkarna" på FL var inte ens påtänkta. KAN vara därför jag anser att när det gäller barn så är ett besök på akuten (OM man är rädd och osäker) aldrig bortkastat.
    Och när jag var liten (då fanns det också läkarböcker) då åkte man inte till akuten för en fästing (inte ens om man blev rejält getingstungen)

• Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2018-06-27 15:07:48 följande:
    Och när jag var liten (då fanns det också läkarböcker) då åkte man inte till akuten för en fästing (inte ens om man blev rejält getingstungen)
    Nähä! Så fint att ni avlastade vården som vi betalar dyrt för med våra skattepengar.
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 15:18:19 följande:
    Nähä! Så fint att ni avlastade vården som vi betalar dyrt för med våra skattepengar.
    Vi, det var nog rätt generellt. Lite mer den generationen (mina föräldrar och generationerna innan) som inte gick till doktorn i onödan.

Men däremot fanns det skolsköterskor ständigt i skolorna och företagshälsovården tog allt och lite därtill. Så man hade nog bättre tillgång till vård för lättare fall och skador. 
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 14:09:35 följande:
    Vanligt sunt förnuft borde ju ändå ha existerat även när dina barn var små? 
  • Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2018-06-27 15:28:04 följande:
    Vi, det var nog rätt generellt. Lite mer den generationen (mina föräldrar och generationerna innan) som inte gick till doktorn i onödan.

Men däremot fanns det skolsköterskor ständigt i skolorna och företagshälsovården tog allt och lite därtill. Så man hade nog bättre tillgång till vård för lättare fall och skador. 

Och vad är det för vits.med en vårdapparat för dyra pengar om vi sitter hemma stoiska och lider? Liksom har man inte utbredd cancer så ska man inte besvära sjukhuset? Kanske skulle skattesatsen ses över.
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 15:37:39 följande:

Och vad är det för vits.med en vårdapparat för dyra pengar om vi sitter hemma stoiska och lider? Liksom har man inte utbredd cancer så ska man inte besvära sjukhuset? Kanske skulle skattesatsen ses över.
    På vilket sätt sitter ni och lider stoiskt  för att ni inte får söka AKUTSJUKVÅRD för att ett barn haft en fästing?

Vad är det för vits med avancerad sjukvård för barn som är sjuka på riktigt om vården ska översvämmas av föräldrar som inte kan sålla petitesser från riktiga problem?

Du kan ju inte på allvar jämföra spridd cancer med fästingbett utan symtom? Du kan ju inte vara på riktigt!
  • sextiotalist

Nu är det väl lite så, rätt vård på rätt plats. Alltså det är lite skillnad att söka akuten för en fästing mot sjukdomar som behöver en vårdinsats. Ta bort fästing tillhör egenvård, om det blir infektion eller en ring runt fästingbettet, sjukvård. Då kan det behövas antibiotika.
  • Drottningen1970

Man är inte stoisk och lidande för att man låter bli att åka in på akuten för att man haft en fästing samma dag. Det är bara sunt förnuft. Återigen vad ÄR det du tror att man kan göra på AKUTEN? Man får liksom inte antibiotika förebyggande för eventuell borrelia. Och vad det gäller tbe finns det ändå ingen behandling att sätta in och symptom dyker inte upp förrän efter flera veckor. Exakt vad är det du tror att akuten kan göra som inte vårdcentralen skulle kunna göra dagen efter?

Konstigt inställning att man på nåt vis måste se till att utnyttja den dyra vårdapparaten bara för att, vare sig det är nödvändigt eller ej.., vårdapparaten skulle kollapsa fullständigt om fler resonerade så.
  • Drottningen1970

Man är inte stoisk och lidande för att man låter bli att åka in på akuten för att man haft en fästing samma dag. Det är bara sunt förnuft. Återigen vad ÄR det du tror att man kan göra på AKUTEN? Man får liksom inte antibiotika förebyggande för eventuell borrelia. Och vad det gäller tbe finns det ändå ingen behandling att sätta in och symptom dyker inte upp förrän efter flera veckor. Exakt vad är det du tror att akuten kan göra som inte vårdcentralen skulle kunna göra dagen efter?

Konstigt inställning att man på nåt vis måste se till att utnyttja den dyra vårdapparaten bara för att, vare sig det är nödvändigt eller ej.., vårdapparaten skulle kollapsa fullständigt om fler resonerade så.
  • Anonym (Hm)
    Drottningen1970 skrev 2018-06-27 18:02:18 följande:
    Instämmer
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn