• Anonym (Orolig)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Tog bort en fästing på min 3 åring imorse som hade blivit rätt stor, som ett knapphålshuvud ungefär. Det värsta är att den suttit där ett bra tag, då jag såg den igår morse men trodde inte att det var en fästing då ingen i familjen haft det någonsin och tänkte ta bort det (trodde det var smuts bara), men glömde. Vi hade tänkt vaccinera men vaccinet är slut i hela landet... Är jätteorolig nu att hon ska drabbas av tbe, och vem vet hur länge den satt där innan jag upptäckte den... Någon som vet hur stor risken är att drabbas av tbe?

• Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn
  • Anonym (Lol)
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-25 22:55:30 följande:

Det visste jag inte. Varför då? Det är ju rätt så svårt att kolla ordentligt i håret, och det kan därför vara lätt hänt att missa någon liten fästing, när det är dags att ta vaccinet. Vad kan hända?

Det år för att du kan ha borellia i kroppen, därför får man ej ta inom två veckor. Antar att om du behöver behandlas för de hjälper inte de vaccinet
  • Anonym (Orolig)

Det röda har redan försvunnit iallafall, det måste ju vara ett gott tecken?

• sextiotalist
    Anonym (T) skrev 2018-06-26 07:02:45 följande:
    Borreliasymptom visar sig efter 1-4 veckor enl 1177.
    Ja, det vet jag, men smittoämnet kommer in i kroppen efter ungefär ett dygn, smittämnet för TBE kommer in direkt. Det innebär inte att man blir sjuk direkt.
  • Anonym (mor)

Om jag skulle avlägsnat en stor fästing från mitt barn så skulle jag åka direkt in på sjukhuset med min unge. AKUT utan att passera gå. Barnmottagningen. Kanske ingen som kan hjälpa direkt men jag skulle vänta.

• Anonym (också mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 13:20:31 följande:

Om jag skulle avlägsnat en stor fästing från mitt barn så skulle jag åka direkt in på sjukhuset med min unge. AKUT utan att passera gå. Barnmottagningen. Kanske ingen som kan hjälpa direkt men jag skulle vänta.

Varför inte vänta tills du ser om barnet utvecklar några symptom? Vad kan sjukhuset göra åt ett ofarligt bett? Det är att belasta sjukvården i onödan och ta tid från någon som behöver den bättre.
  • Alexi

Hallå, hur tänkte du nu? Vad menar du att sjukvården skulle göra? Skulle du bo där i flera veckor?
  • Anonym (mor)
    Alexi skrev 2018-06-26 14:51:41 följande:
    Hallå, hur tänkte du nu? Vad menar du att sjukvården skulle göra? Skulle du bo där i flera veckor?
    Ja inte vet jag vad de skulle göra men jag skulle åka till sjukhuset DIREKT! Bara för att få ett utlåtande. Ett råd. Sån är jag
  • modsey

Gissa hur många som gör så.....och jag kan bespara dig gissningen om vad vi gör. Skickar hem dem direkt. Utan läkarundersökning
  • Anonym (mor)
    modsey skrev 2018-06-26 15:39:57 följande:
    Gissa hur många som gör så.....och jag kan bespara dig gissningen om vad vi gör. Skickar hem dem direkt. Utan läkarundersökning
    Jaså? Men ni talar väl lugnande med föräldrarna? eller är det......"shit happens och vi får se"?
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn