• Anonym (Orolig)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Tog bort en fästing på min 3 åring imorse som hade blivit rätt stor, som ett knapphålshuvud ungefär. Det värsta är att den suttit där ett bra tag, då jag såg den igår morse men trodde inte att det var en fästing då ingen i familjen haft det någonsin och tänkte ta bort det (trodde det var smuts bara), men glömde. Vi hade tänkt vaccinera men vaccinet är slut i hela landet... Är jätteorolig nu att hon ska drabbas av tbe, och vem vet hur länge den satt där innan jag upptäckte den... Någon som vet hur stor risken är att drabbas av tbe?

• Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn
  • Anonym (Orolig)
    sextiotalist skrev 2018-06-25 14:07:40 följande:

När du skrev stor fästing, då föreställde jag mig en fästing typ en ärtas storlek. Nej, det var en liten fästing.

TBE smittas direkt, borrelia tar det ett dygn ungefär. Troligen har ditt barn fått fästingen under dagen.

Ok, ingen i våran familj har någonsin haft en fästing så trodde den var stor när man såg den så tydligt med ben och allting. Nej, hon hade den igår, är säker på det..
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-25 14:30:03 följande:

Ok, ingen i våran familj har någonsin haft en fästing så trodde den var stor när man såg den så tydligt med ben och allting. Nej, hon hade den igår, är säker på det..

Lite större än ett knapphålshuvud var den nog förresten, kanske inte ärta men..
  • sextiotalist
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-25 14:30:03 följande:
    Det gör man redan när de kryper på en.
  • Anonym (Orolig)
    sextiotalist skrev 2018-06-25 14:39:18 följande:

Det gör man redan när de kryper på en.

Ok, bra då var den kanske inte så länge på henne iallafall. Kommer att vara mer noggrann med att kolla igenom kroppen på henne från och med nu.
  • Fru Nyckelpiga

Ta det lugnt. Ha ingen panik. De flesta fästingar bär ingen smitta. Men börja göra fästingskontoller varje dag - kolla hela familjen. Och håll koll på bettet där också. Men ha ingen panik.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-25 14:27:20 följande:

Bor i Kristianstad och ringde sjukhuset idag som påstod att vaccinet är slut i hela landet!? Var har ni vaccinerat??

Stockholm
  • Anonym (Hm)
    Fru Nyckelpiga skrev 2018-06-25 14:41:48 följande:
    Ta det lugnt. Ha ingen panik. De flesta fästingar bär ingen smitta. Men börja göra fästingskontoller varje dag - kolla hela familjen. Och håll koll på bettet där också. Men ha ingen panik.
    Håller med.
  • sextiotalist
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-25 14:41:30 följande:
    Ok, bra då var den kanske inte så länge på henne iallafall. Kommer att vara mer noggrann med att kolla igenom kroppen på henne från och med nu.
    Vi har väldigt mycket fästingar på vårt sommarställe. Så när barnen var små hade vi fästinginspektion varje kväll, barnen fick ställa sig med underkläder på ett bord och de inspekterades ordentligt. När jag sedan, på mig själv, hittade en fästing på ett intimt ställe (sambon fick rycka bort den), så blev det lite mer besvärligt, men vi bad barnen kolla själva mellan benen, om de såg något (vilket de inte gjorde tack och lov).

Jag är van vi fästingar, så jag går inte i taket, utan plockar bort dom, baddar på med asolsprit eller motsvarande.
  • Anonym (K)

Det är inte jättestor risk men se till att vaccinera så fort det finns vaccin igen. Det finns på vissa ställen och andra väntar på att det ska komma in nytt men de vet inte hur lång tid det tar. Håll däremot koll på stället där fästingen satt och allmäntillståndet eftersom man även kan få borrelia av fästingar. Borreliabakterier överförs när fästingen har suttit i ungefär ett dygn så det är viktigt att ta bort fästingen så fort som möjligt.

Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn