• Anonym (Orolig)

Tog bort stor fästing från mitt barn

Tog bort en fästing på min 3 åring imorse som hade blivit rätt stor, som ett knapphålshuvud ungefär. Det värsta är att den suttit där ett bra tag, då jag såg den igår morse men trodde inte att det var en fästing då ingen i familjen haft det någonsin och tänkte ta bort det (trodde det var smuts bara), men glömde. Vi hade tänkt vaccinera men vaccinet är slut i hela landet... Är jätteorolig nu att hon ska drabbas av tbe, och vem vet hur länge den satt där innan jag upptäckte den... Någon som vet hur stor risken är att drabbas av tbe?

• Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 05:30:00 följande:
    Jag har sett EN (1) fästing i hela mitt liv och den hade satt sig på vår hund. en stor vidrig. Husse lyckades avlägsna den och det var så äckligt. Nej vi åkte inte in till veterinären med hunden MEN skulle ngt av mina barn haft detta stora äckliga fast på kroppen så skulle vi INTE ge oss på att ta bort den.
    *hihihihi alltså våran hund var inte stor och vidrig utan fästingen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-25 14:28:20 följande:

Bor i högriskområde tyvärr.. Väldigt dumt att vi inte vaccinerat tidigare..

Bara för att klargöra, om du bor i Kristianstad så bor du inte i ett högriskområde. Högriskområden är framförallt skärgården i Stockholm, Uppsala och Sörmland. Du bor i ett riskområde eftersom några enstaka fall konstaterats i Skåne och området därmed inte är helt TBE-fritt, men det är inte ett högriskområde.
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 17:01:56 följande:
    Men å andra sidan så tas väl patienterna emot i turordning och prioriteras? En sådan som jag som kommer i "onödan" med mitt barn varifrån jag (eller sannolikt pappan) avlägsnat en stor fästing kommer att hamna sist? Jag väntar gärna.
    Men du tar fortfarande av personalens tid och energi för något som är fullständigt onödigt. Just såna onödiga fall överbelastar akutmottagningarna och bör undvikas i allra mesta mån.

Lugnande besked och handpåläggning kan man söka på 1177.
  • Anonym (mor)
    Anonym (hoppsan) skrev 2018-06-27 07:38:06 följande:
    Men du tar fortfarande av personalens tid och energi för något som är fullständigt onödigt. Just såna onödiga fall överbelastar akutmottagningarna och bör undvikas i allra mesta mån.

Lugnande besked och handpåläggning kan man söka på 1177.
    Okej. Ja på mina breddgrader är inte fästingbett legio och det sitter inte en massa fästingar på våra barn 24/7 så att vi får en chans att vänja oss (tack och lov). OM vi ska tro alla miljö-dystopiker så får vi snart lära om och då blir det väl vardagsmat.
  • Anonym (???)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 16:15:42 följande:
    Okej. Ja visste inte det. Jag bor i norra Sverige och det kan ju vara en förklaring? Här är vi inte så självklara med fästingar! Jag skulle inte googla eller starta en tråd på FL utan åka in på akuten.
    Åker du in till akuten med barnen om de får ett myggbett? Mygg kan sprida harpest och en massa andra otrevliga sjukdomar.
  • Anonym (mor)
    Anonym (???) skrev 2018-06-27 08:48:45 följande:
    Åker du in till akuten med barnen om de får ett myggbett? Mygg kan sprida harpest och en massa andra otrevliga sjukdomar.
    Men liksom....då är vi väl inne på ett helt annat spår? Här i norrland kryllar det av mygg på vissa ställen, även om vi i år varit rätt skonade!? Däremot så kryllar det inte av fästingar. Vi är inte bekanta med dem som sörlänningar kanske är!? Man ska komma ihåg att det finns ett Sverige ovanför Gävle.
  • Anonym (???)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:02:48 följande:
    Men liksom....då är vi väl inne på ett helt annat spår? Här i norrland kryllar det av mygg på vissa ställen, även om vi i år varit rätt skonade!? Däremot så kryllar det inte av fästingar. Vi är inte bekanta med dem som sörlänningar kanske är!? Man ska komma ihåg att det finns ett Sverige ovanför Gävle.
    Mina barn (6 och 10 år) har totalt bara haft 7-8 fästingar, men jag fattar trots det att ett fästingbett är precis som ett myggbett. Det KAN sprida sjukdomar men behöver inte göra det, så att åka in till akuten innan det kommit några symtom är helt meningslöst.
    Sen är det iofs kanske så att det är mer folk på akuten här, när dottern hade misstänkt halsböld med över 40 graders feber fick vi ändå vänta 9 timmar på att få träffa läkare...

Även norr om Gävle torde det finnas allmänbildning i lika hög grad som söder om Gävle. Tycker jag.

I ärlighetens namn HAR jag åkt till akuten med myggbett ett par gånger då sonen reagerade illa på myggbett när han var liten och svällde upp som en ballong... Men då åkte jag in när symtomen uppträdde, inte när jag såg myggbettet.
  • Anonym (mor)
    Anonym (???) skrev 2018-06-27 09:21:44 följande:
    Mina barn (6 och 10 år) har totalt bara haft 7-8 fästingar, men jag fattar trots det att ett fästingbett är precis som ett myggbett. Det KAN sprida sjukdomar men behöver inte göra det, så att åka in till akuten innan det kommit några symtom är helt meningslöst.
    Sen är det iofs kanske så att det är mer folk på akuten här, när dottern hade misstänkt halsböld med över 40 graders feber fick vi ändå vänta 9 timmar på att få träffa läkare...

Även norr om Gävle torde det finnas allmänbildning i lika hög grad som söder om Gävle. Tycker jag.

I ärlighetens namn HAR jag åkt till akuten med myggbett ett par gånger då sonen reagerade illa på myggbett när han var liten och svällde upp som en ballong... Men då åkte jag in när symtomen uppträdde, inte när jag såg myggbettet.
    Så att åka in till akuten med plågsamma myggbett (vilket jag aldrig skulle göra) är FINARE än att uppta akutens resurser med ett barn som har en vidrig fästing på kroppen? Am I right?
  • Anonym (också mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-27 09:31:01 följande:
    Så att åka in till akuten med plågsamma myggbett (vilket jag aldrig skulle göra) är FINARE än att uppta akutens resurser med ett barn som har en vidrig fästing på kroppen? Am I right?
    Sitter du och driver med folk i den här tråden? Det är symptomen man söker vård för, inte bettet, oavsett insekt el dylikt. Genast du ser fästingen plockar du bort den, det behöver du inte uppsöka vårdpersonal för att göra. Sedan väntar du tills du ser om bettet ger barnet (eller du själv om det är du som är biten) någon reaktion innan du uppsöker vårdcentral. Oftast blir det inte värre än ett normalt myggbett.

Och jag bor som sagt också i Norrland, jag vet ändå dessa saker.

• Anonym (mor)
    Anonym (också mor) skrev 2018-06-27 09:49:56 följande:
    Sitter du och driver med folk i den här tråden? Det är symptomen man söker vård för, inte bettet, oavsett insekt el dylikt. Genast du ser fästingen plockar du bort den, det behöver du inte uppsöka vårdpersonal för att göra. Sedan väntar du tills du ser om bettet ger barnet (eller du själv om det är du som är biten) någon reaktion innan du uppsöker vårdcentral. Oftast blir det inte värre än ett normalt myggbett.

Och jag bor som sagt också i Norrland, jag vet ändå dessa saker.
    Men så fint. Känner  vibbar från filmerna i genren "jägarna". Int sök vi vård i onödan int. Här i norrland bit vi ihop och tål (tjockt L).
Svar på tråden Tog bort stor fästing från mitt barn