• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Analytiker) skrev 2018-08-02 11:23:32 följande:

Jag tycker också att man ska respektera valresultatet, och jag tror att alla skulle tjäna på att låta SD göra sig hörda i Riksdagen. Jag är emot tillmälen men med tanke på att politikerna numer själva fokuserar mer på vad korkade motståndarna är än att försöka visa hur kloka de själva är, så är det kanske inte så konstigt.

Jag håller egentligen med om att inte idiotförklara andra, men jag har ärligt talat jättesvårt att förstå hur det är möjligt att man kan gå på SDs dravel om man är någorlunda intelligent med någorlunda konsekvenstänk.

Fast att säga så är ju inte så klokt. Psykologin fattas i debatten. Hur reagerar Kalle om jag säger att han saknar konsekvenstänk? Hur kommer han känna då? Kommer han lyssna på mig då? Hur kan jag vara säker på att jag är mer intelligent än Kalle?

Kalle har säkert poänger som jag kan ta till mig.

Politikerna är jättedåliga på detta ja, debatter går bara ut på att framställa den andra som opålitlig, dum i huvet osv.

Samtidigt rasar klimatet och klyftorna ökar.

Jag önskar att vi bara kunde sätta oss ner och prata med varandra och lyssna på varandra.
  • evaleva
    Anonym (Analytiker) skrev 2018-08-02 11:27:09 följande:

Se bara på evalevas och TS inlägg i tråden. Båda är jätteupprörda över "fakta" som de presenterar, tillsammans med källhänvisningar. Tittar man på dessa källhänvisningar så visar de att det de säger är helt uppåt väggarna.

Ok? Specificera gärna vad du menar, har jag uppåt väggarna fel jämfört med de källor jag länkat till så vill jag gärna veta vad det är jag missuppfattat.
  • Anonym (Analytiker)
    evaleva skrev 2018-08-02 21:02:25 följande:
    Ok? Specificera gärna vad du menar, har jag uppåt väggarna fel jämfört med de källor jag länkat till så vill jag gärna veta vad det är jag missuppfattat.
    Jag ber om ursäkt, jag hade fel, det var inte du som skrev det andra inlägget som länkade till migrationsverket.
  • zingo försvinnand gott

2 beskrivningar av verkligheten kan vara korrekt även om de motsäger varandra.

Den statistiska modellen visar ju helt korrekt hur den totala kriminaliteten går ner ganska kraftigt. Detta stämmer också med hur det ser ut i hela civiliserade delen av Europa. Brottsligheten sjunker i de flesta länder mycket snabbare än i Sverige.

Men mitt i vår minskade brottslighet har vi fått in en massa nya typer av brott, som vi inte haft tidigare. Den mänskliga hjärnan triggar på hot och på förändring. Denna förändring är till det sämre och upplevs 10 gånger starkare än en förbättring. Därav den upplevvda ökningen av brottsligheten.

Sverige borde tillämpa en smartare politik. Arbetskraftsinvandring? Ja tack. Varje sådan invandrare bidrar ju till att vi kan hjälpa andra mer och bättre. Gärna fler som kan starta egna företag, och helst lite högre höjd på dessa än pizza.Gärna nåt som genererar export.

Om flyktingmottagandet inkl. anhöriga kostar oss 100 miljoner per dag som någon pekade på? Så borde vi kolla upp vilken nytta 100 miljoner per dag skulle kunna göra i världens katastrofområden. Jag inbillar mig att detta skulle ge ganska bra med godhetspoäng, om sådana finns.

• Anonym (Svårt)

Om ni liksom jag har svårt för att veta vad ni ska rösta på vill jag tipsa om de bästa valkompassen här! fondofhome.blogg.se/

Lycka till! :)

• Anonym (Valkompass)

Har redan testat valkompassen.

Det blir miljöpartiet och kanske C eller S Flört

• Anonym (Valkompass)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-08-29 15:44:05 följande:

Om ni liksom jag har svårt för att veta vad ni ska rösta på vill jag tipsa om de bästa valkompassen här! fondofhome.blogg.se/

Lycka till! :)

Metros valkompass.

Resultat: Dina åsikter sympatiserar mest med:

Socialdemokraterna (70 %), Miljöpartiet (60 %), Centerpartiet (59 %), .... vilken överraskning Cool
  • Karl Kalkyl
    Anonym (Valkompass) skrev 2018-08-29 18:32:43 följande:
    Metros valkompass.

Resultat: Dina åsikter sympatiserar mest med:

Socialdemokraterna (70 %), Miljöpartiet (60 %), Centerpartiet (59 %), .... vilken överraskning Cool
    Svarade du att terrorister ska gå före i bostadskön?
  • Anonym (Valkompass)
    Karl Kalkyl skrev 2018-08-29 18:53:58 följande:
    Svarade du att terrorister ska gå före i bostadskön?
    Nepp Glad
  • Karl Kalkyl
    Anonym (Valkompass) skrev 2018-08-29 18:59:48 följande:
    Nepp Glad
    Då är du ingen riktig miljöpartist.
Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?