• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • evaleva
    KillBill skrev 2018-08-01 09:45:07 följande:

Wikipedia är Wikipedia och är resultatet av texter som publiceras av vem som helst.

Nu var det ju inte detta jag ställde frågor kring utan det jag undrade var hur du ser på en "etnisk" svensk som konverterar till islam eller judendom? Förlorar denna person, enligt dig, sin svenska etnicitet, i och med bytet av religion eller?

Hur ser du på en "etnisk" svensk som blir Jehovas vittne, en religion där man inte firar jul och där barn ofta blir bortgifta i tidig ålder (typiskt osvenskt)? Kan man vara "etnisk" svensk och Jehovas vittne samtidigt?

Om du inte tror på Wikipedia kanske du gillar New York Times bättre? De är ju en ganska liberal vänsterorienterad tidskrift, där absolut inte "vem som helst" kan bli publicerad. I den här artikeln diskuterar de de olika etniska grupperna i Ryssland, där en grupp är "ethnic Russians" och en annan grupp är "Jews". 

www.nytimes.com/2014/11/05/opinion/masha-gessen-moscows-war-on-ethnic-minorities.html

Den här typen av indelningar görs i nästan alla länder i världen, hela tiden, utan att någon tycket att det är rasistiskt eller ens problematiskt. Det är bara i Sverige som det blivit tabu av någon anledning.
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-08-01 10:07:56 följande: