KillBill skrev 2018-08-01 12:06:55 följande:
Problemet med din och SDs ståndpunkt är att ni inte har förstått att man kan tillhöra fler än en etnicitet. Man kan både vara av svensk och samisk etnicitet, man kan vara både svensk och jude o.s.v. Därför är det ruskigt inskränkt av dig och SD att hävda att judar inte är svenskar.
För all del, jag har inga egentliga problem med att man skulle kunna tillhöra mer än en etnicitet, även om jag tror att de flesta känner sig som att de har sin starkaste tillhörighet hos en etnicitet. Men jag tycker fortfarande inte att uttalandet "samer är inte etniska svenskar" är speciellt upprörande, även om det säkert finns folk som känner sig som bägge. Om jag t ex säger "samer är inte kurder" så går ingen i taket för det, även om det kanske skulle gå att hitta någon som har en samisk och en kurdisk förälder och känner sig som både och. Varför då gå i taket över att etniska svenskar och samer också kan betraktas som två grupper med viss överlappning?
Vad jag finner bekymmersamt är att så fort man börjar tala om att etniska svenskar är en folkgrupp så börjar folk tala om Nazityskland och tror att man tycker att folkgruppen "etniska svenskar" är på något vis överlägsen och ska ha större rättigheter än andra. Det är oftast inte tanken. Tvärtom, många (kanske de flesta) länder idag kategoriserar ju officiellt alla sina invånare i etniska grupper. I sådan statistik kan varje person bara tillhöra en etnicitet (skulle kanske bli lite ohanterligt annars), och avsikten är ofta att ge särrättigheter till minoriteterna.