• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-07-30 18:18:31 följande:
    I många länder i Mellanöstern straffas homosexualitet med döden. I SDs partiprogram står det under punkten HBT:

"Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid.".
    Det verkar i alla fall inte som att SDs och Mellanösterns värderingar är 100% identiska. 

Visste du att SD är det enda parti i riksdagen som vill tvångssterilisera transsexuella och att SDs riksdagsman Björn Söder jämför homosexualitet med att ha sex med djur?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • evaleva
    KillBill skrev 2018-07-30 18:22:05 följande:

Visste du att SD är det enda parti i riksdagen som vill tvångssterilisera transsexuella och att SDs riksdagsman Björn Söder jämför homosexualitet med att ha sex med djur?

Vad Björn Söder sa 2007 är ju inte nödvändigtvis i linje med vad partiet står för idag. Men om du nu tycker att partier ska ställas till svars för det de sade eller gjorde för flera år sedan så är väl alla partier homofoba, inte bara SD, eftersom kravet på tvångssterilisering avskaffades så sent som 2013? 
  • KillBill
    Anonym (X) skrev 2018-07-30 18:10:13 följande:
    På vilket sätt är sd anti-feministiska?

SD vill kraftigt begränsa kvinnors fria aborträtt

SD vill göra det lagligt för vårdpersonal att vägra att hjälpa kvinnor med preventivmedel eller abort genom att hänvisa till religiös övertygelse.

SD vill återinföra vårdnadsbidrag som har visat sig vara en kvinnofälla, i synnerhet för invandrarkvinnor.  

SD vill återinföra sambeskattning av gifta pars inkomst vilket innebär att det då skulle bli mer lönsamt för den i familjen som tjänar mest (i regel mannen) att jobba mer, medan det blir mindre lönsamt för den som tjänar mindre (i regel kvinnan) att öka sin lön. Det innebär att kvinnor i ännu större utsträckning än i dag skulle halka efter löne- och karriärmässigt, utföra mer obetalt arbete i hemmet, få än större ansvar för att ta hand om barnen och dessutom halka ännu längre efter männen i nivån på pensioner.

• KillBill
    Anonym (X) skrev 2018-07-30 18:10:13 följande:
    På vilket sätt är sd anti-feministiska?

SD vill göra det lagligt för vårdpersonal att vägra att hjälpa kvinnor med preventivmedel eller abort genom att hänvisa till religiös övertygelse.

SD vill återinföra vårdnadsbidrag som har visat sig vara en kvinnofälla, i synnerhet för invandrarkvinnor.  

SD vill återinföra sambeskattning av gifta pars inkomst vilket innebär att det då skulle bli mer lönsamt för den i familjen som tjänar mest (i regel mannen) att jobba mer, medan det blir mindre lönsamt för den som tjänar mindre (i regel kvinnan) att öka sin lön. Det innebär att kvinnor i ännu större utsträckning än i dag skulle halka efter löne- och karriärmässigt, utföra mer obetalt arbete i hemmet, få än större ansvar för att ta hand om barnen och dessutom halka ännu längre efter männen i nivån på pensioner.

• KillBill
    evaleva skrev 2018-07-30 18:27:36 följande:
    Vad Björn Söder sa 2007 är ju inte nödvändigtvis i linje med vad partiet står för idag. Men om du nu tycker att partier ska ställas till svars för det de sade eller gjorde för flera år sedan så är väl alla partier homofoba, inte bara SD, eftersom kravet på tvångssterilisering avskaffades så sent som 2013? 

Så sent som i år röstade SD som enda parti för att transsexuella som blivit tvångssteriliserade inte skulle få skadestånd. Tack och lov så röstade övriga partier för att drabbade personer skulle få skadestånd.

Björn Söder har under sommaren argumenterat för att judar inte är svenskar så hans unkna åsikter finns kvar och han möter ingen kritik från partiledningen för sina vidriga uttalanden. 

• Anonym (X)
    KillBill skrev 2018-07-30 18:33:25 följande:

De vill sänka möjligheten att göra abort med några veckor. Det kommer inte göra stor skillnad förutom att folk kanske börjar reflektera över synen på abort (som idag faktiskt är kvinnofientlig, kvinnor pressas och tvingas till abort). Ser inget antifeministiskt i det förslaget.

Nästa förslag ser jag heller inget fel med. Är klart för samvetsfrihet. Ingen kommer lida av det och det är bättre för alla.

Att du ser vårdnadsbidrag och sambeskattning som problem och kommer med det utslitna begreppet "kvinnofälla" säger mer om dig (och övriga som tycker lika) än om SD. Jag tror på kvinnors förmåga att välja själva, om de vill (ve och fasa!)göra traditionellt kvinnliga val ska de få göra det. Och är det någon som faktiskt blir tvingad att vara hemma med barn, utföra majoriteten hushållssysslor etc så är det i relationen felet ligger, inte att möjligheten till vårdnadsbidrag och sambeskattning finns.
  • evaleva
    KillBill skrev 2018-07-30 18:40:44 följande:

Så sent som i år röstade SD som enda parti för att transsexuella som blivit tvångssteriliserade inte skulle få skadestånd. Tack och lov så röstade övriga partier för att drabbade personer skulle få skadestånd.

Björn Söder har under sommaren argumenterat för att judar inte är svenskar så hans unkna åsikter finns kvar och han möter ingen kritik från partiledningen för sina vidriga uttalanden. 

Om du kallar dem homofobiska av den anledningen tycker jag att språket blir lite fattigt. Det finns liksom inget ord kvar för ett eventuellt nytt parti som t ex vill förbjuda homosexualitet helt.

Sverige befolkades ursprungligen av två folkgrupper: samer och icke-samer. De flesta som bor i Sverige idag är ättlingar till icke-samerna. Vad vill du kalla den folkgruppen? Björn Söder kallar dem svenskar. Andra använder det ordet för att beskriva alla som känner sig hemma i Sverige. Det är en olycklig begreppsförvirring, men jag tycker inte att Björn Söder har unkna åsikter i just det fallet av den anledningen. 
  • evaleva

Ursäkta, blandade ihop begreppen lite. Byt ut "homofobiska" mot "transofobiska" och "homosexualitet" mot "transsexualitet" i mitt inlägg ovan. 

• KillBill
    evaleva skrev 2018-07-30 19:43:59 följande:

Om du kallar dem homofobiska av den anledningen tycker jag att språket blir lite fattigt. Det finns liksom inget ord kvar för ett eventuellt nytt parti som t ex vill förbjuda homosexualitet helt.

Sverige befolkades ursprungligen av två folkgrupper: samer och icke-samer. De flesta som bor i Sverige idag är ättlingar till icke-samerna. Vad vill du kalla den folkgruppen? Björn Söder kallar dem svenskar. Andra använder det ordet för att beskriva alla som känner sig hemma i Sverige. Det är en olycklig begreppsförvirring, men jag tycker inte att Björn Söder har unkna åsikter i just det fallet av den anledningen. 

Du få tycka som du vill, jag skulle i alla fall aldrig rösta på ett parti som tillåter riksdagsmän att jämföra homosexualitet med att ha sex med djur.

Ja Björn Söder har kränkt många samer men nu pratade jag om att Björn Söder inte anser att judar är svenskar.
  • evaleva
    KillBill skrev 2018-07-30 20:00:05 följande:
    Du få tycka som du vill, jag skulle i alla fall aldrig rösta på ett parti som tillåter riksdagsmän att jämföra homosexualitet med att ha sex med djur.

Ja Björn Söder har kränkt många samer men nu pratade jag om att Björn Söder inte anser att judar är svenskar.
    Att du inte vill rösta på ett parti vars riksdagsmän uttrycker sig så förstår jag. Det vill inte jag heller. Men jag tror inte att det gagnar någon att kalla SD homofoba eller transofoba.

Att han inte tycker att judar är svenskar beror på att han anser att man är svensk om man är ättling till det folk som befolkade det som nu är Sverige ungefär samtidigt som samerna. Judar är inte ättlingar till det folket, och sålunda inte svenskar i den betydelse som Björn söder lägger i ordet. Det är bara fakta, och inget som judarna har någon anledning att bli förolämpade för. Sedan lägger andra en annan betydelse i ordet, och därför blir det missförstånd. 
Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?