• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-07-30 20:15:09 följande:
    Att du inte vill rösta på ett parti vars riksdagsmän uttrycker sig så förstår jag. Det vill inte jag heller. Men jag tror inte att det gagnar någon att kalla SD homofoba eller transofoba.

Att han inte tycker att judar är svenskar beror på att han anser att man är svensk om man är ättling till det folk som befolkade det som nu är Sverige ungefär samtidigt som samerna. Judar är inte ättlingar till det folket, och sålunda inte svenskar i den betydelse som Björn söder lägger i ordet. Det är bara fakta, och inget som judarna har någon anledning att bli förolämpade för. Sedan lägger andra en annan betydelse i ordet, och därför blir det missförstånd. 

Sverige har haft en judisk befolkning i mer än 300 år.  Att som SD hävda att judar inte är svenskar visar att SD inte har gjort sig av med de nationalistiska värderingar som funnits i partiet sedan det skapades av nazister och andra främlingsfientliga krafter i slutet på 80-talet.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (X) skrev 2018-07-30 18:59:06 följande:
    De vill sänka möjligheten att göra abort med några veckor. Det kommer inte göra stor skillnad förutom att folk kanske börjar reflektera över synen på abort (som idag faktiskt är kvinnofientlig, kvinnor pressas och tvingas till abort). Ser inget antifeministiskt i det förslaget.

Nästa förslag ser jag heller inget fel med. Är klart för samvetsfrihet. Ingen kommer lida av det och det är bättre för alla.