• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-07-30 20:15:09 följande:
    Att du inte vill rösta på ett parti vars riksdagsmän uttrycker sig så förstår jag. Det vill inte jag heller. Men jag tror inte att det gagnar någon att kalla SD homofoba eller transofoba.

Att han inte tycker att judar är svenskar beror på att han anser att man är svensk om man är ättling till det folk som befolkade det som nu är Sverige ungefär samtidigt som samerna. Judar är inte ättlingar till det folket, och sålunda inte svenskar i den betydelse som Björn söder lägger i ordet. Det är bara fakta, och inget som judarna har någon anledning att bli förolämpade för. Sedan lägger andra en annan betydelse i ordet, och därför blir det missförstånd. 

Sverige har haft en judisk befolkning i mer än 300 år.  Att som SD hävda att judar inte är svenskar visar att SD inte har gjort sig av med de nationalistiska värderingar som funnits i partiet sedan det skapades av nazister och andra främlingsfientliga krafter i slutet på 80-talet.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (X) skrev 2018-07-30 18:59:06 följande:
    De vill sänka möjligheten att göra abort med några veckor. Det kommer inte göra stor skillnad förutom att folk kanske börjar reflektera över synen på abort (som idag faktiskt är kvinnofientlig, kvinnor pressas och tvingas till abort). Ser inget antifeministiskt i det förslaget.

Nästa förslag ser jag heller inget fel med. Är klart för samvetsfrihet. Ingen kommer lida av det och det är bättre för alla.

Att du ser vårdnadsbidrag och sambeskattning som problem och kommer med det utslitna begreppet "kvinnofälla" säger mer om dig (och övriga som tycker lika) än om SD. Jag tror på kvinnors förmåga att välja själva, om de vill (ve och fasa!)göra traditionellt kvinnliga val ska de få göra det. Och är det någon som faktiskt blir tvingad att vara hemma med barn, utföra majoriteten hushållssysslor etc så är det i relationen felet ligger, inte att möjligheten till vårdnadsbidrag och sambeskattning finns.

SD vill sänka abortgränsen med 5 veckor. Det finna inga som helst medicinska skäl för att en kvinna i Sverige inte själv ska få besluta om en abort i vecka 13.

Att SD vill göra det tillåtet för vårdpersonal att vägra behandla kvinnor av religiösa skäl är fördärvligt. Hur tror du att en kvinna kommer känna sig som möter en läkare eller sjuksköterska som vägrar behandling av moraliska skäl? Kan du tänka dig in hur kränkande det skulle vara? Ska inte svenska tonåringar kunna lita på att få hjälp om de besöker skolsköterskan? Det borde vara en självklarhet för alla. Om jag fick höra talas om att skolsköterskan vägrat vård till mina döttrar av religiösa/moraliska/etiska skäl så hade jag blivit fruktansvärt arg. 

När det gäller vårdnadsbidraget så tog nuvarande regering bort detta eftersom det framförallt utnyttjades av invandrarkvinnor i utanförskapsområden. Varför ska dina och mina skattepengar gå till en politik som leder till att kvinnor stannar hemma i stället för att förvärvsarbeta? Det är ju en helt bakvänd politik.

När det gäller sambeskattning så är det en demokratisk grundprincip att alla medborgare ska beskattas enligt samma principer. Varför anser SD att ensamstående ungdomar beskattas hårdare än gifta par? Varför anser SD att ett par som flyr från ett dåligt äktenskap ska beskattas hårdare än om de fortsätter att leva i en osund relation? Sambeskattning är exempel på en helt absurd politik och jag hoppas att media ställer SDs företrädare mot väggen för denna idiotiska politik.

• evaleva
    KillBill skrev 2018-07-30 21:13:05 följande:

Sverige har haft en judisk befolkning i mer än 300 år.  Att som SD hävda att judar inte är svenskar visar att SD inte har gjort sig av med de nationalistiska värderingar som funnits i partiet sedan det skapades av nazister och andra främlingsfientliga krafter i slutet på 80-talet.

Jag tror inte att du läser vad jag skriver. Om jag säger så här: I Nordamerika har länge olika folkslag som med ett samlingsbegrepp kallas indianer levt. Långt senare kom bland annat tyska invandrare. Är dessa nu också indianer? Knappast. Tror du att tyskarna, och andra europeiska invandrare, blir dödligt förolämpade om någon påstår att de inte är indianer? Jag tror inte det.

Däremot är de förstås alla amerikaner, både tyskarna och indianerna. Att säga att tyskarna inte är amerikaner vore förolämpande, eftersom många av dem  bott i USA i flera hundra år.

I Sverige har vi inte olika ord för de här begreppen. Det germanska folkslag som är Sveriges största folkgrupp kan man kalla för svenskar, men det blir förvirrande eftersom det begreppet även används som en motsvarighet till "amerikaner", som betecknar alla som bott länge och känner sig hemma i landet.

Jag vill gärna att du svarar på min fråga: vad kallar du den germanska folkgrupp som är den största folkgruppen i Sverige, och som majoriteten av alla svenska medborgare tillhör? 
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-07-30 21:40:09 följande:
    Jag tror inte att du läser vad jag skriver. Om jag säger så här: I Nordamerika har länge olika folkslag som med ett samlingsbegrepp kallas indianer levt. Långt senare kom bland annat tyska invandrare. Är dessa nu också indianer? Knappast. Tror du att tyskarna, och andra europeiska invandrare, blir dödligt förolämpade om någon påstår att de inte är indianer? Jag tror inte det.

Däremot är de förstås alla amerikaner, både tyskarna och indianerna. Att säga att tyskarna inte är amerikaner vore förolämpande, eftersom många av dem  bott i USA i flera hundra år.

I Sverige har vi inte olika ord för de här begreppen. Det germanska folkslag som är Sveriges största folkgrupp kan man kalla för svenskar, men det blir förvirrande eftersom det begreppet även används som en motsvarighet till "amerikaner", som betecknar alla som bott länge och känner sig hemma i landet.

Jag vill gärna att du svarar på min fråga: vad kallar du den germanska folkgrupp som är den största folkgruppen i Sverige, och som majoriteten av alla svenska medborgare tillhör? 

Diskussionen handlar inte om indianer och förövrigt så finns det ingen som skulle hävda att USAs indianer inte är nordamerikaner (såsom SD hävdar att inte samer är svenskar)

Sverige har haft en judisk befolkning längre än vad släkten Bernadotte har levt i Sverige. Och det borde vara lika självklart att Sveriges judar är svenskar som att kungahuset är det. Alla svenska medborgare har rätt att betraktar sig som svenskar. Det är inte en uppgift för landets politiker att bestämma vem som är svenskar och vem som inte är det.

• evaleva
    KillBill skrev 2018-07-30 21:59:00 följande:

Diskussionen handlar inte om indianer och förövrigt så finns det ingen som skulle hävda att USAs indianer inte är nordamerikaner (såsom SD hävdar att inte samer är svenskar)

Sverige har haft en judisk befolkning längre än vad släkten Bernadotte har levt i Sverige. Och det borde vara lika självklart att Sveriges judar är svenskar som att kungahuset är det. Alla svenska medborgare har rätt att betraktar sig som svenskar. Det är inte en uppgift för landets politiker att bestämma vem som är svenskar och vem som inte är det.

Vi kanske ska avsluta diskussionen där eftersom du uppenbarligen inte förstår vad jag säger. "Svensk" kan avse både en etnisk grupp (där judar och samer inte ingår) och en nationalitet (där judar och samer ingår). Det är väldigt olyckligt att vi inte har olika ord för dessa betydelser.  "Etnisk svensk" är väl kanske det bästa begreppet för att beskriva folkslaget.

Kanske Ivar Arpi förklarar det bättre än jag? www.svd.se/vad-ar-en-svensk-egentligen
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-07-30 22:24:41 följande:
    Vi kanske ska avsluta diskussionen där eftersom du uppenbarligen inte förstår vad jag säger. "Svensk" kan avse både en etnisk grupp (där judar och samer inte ingår) och en nationalitet (där judar och samer ingår). Det är väldigt olyckligt att vi inte har olika ord för dessa betydelser.  "Etnisk svensk" är väl kanske det bästa begreppet för att beskriva folkslaget.

Kanske Ivar Arpi förklarar det bättre än jag? www.svd.se/vad-ar-en-svensk-egentligen

Hmm, sällan har väl Arpi blivit så utskälld som efter den där ledaren där har ville särskilja de han anser är etniska svenskar från övriga medborgare i Sverige.

Visst kan vi avsluta diskussionen men jag ber dig att först läsa dessa två artiklar från judar som blivit djupt kränkta av SDs retorik där judar inte ska betraktas som svenskar. 

www.dagenssamhalle.se/nyhet/enligt-bjorn-soder-ar-jag-inte-svensk-22725

www.dn.se/ledare/kolumner/peter-wolodarski-sds-skamliga-syn-pa-judar-och-de-andra/
  • evaleva
    KillBill skrev 2018-07-30 22:38:08 följande:

Hmm, sällan har väl Arpi blivit så utskälld som efter den där ledaren där har ville särskilja de han anser är etniska svenskar från övriga medborgare i Sverige.

Visst kan vi avsluta diskussionen men jag ber dig att först läsa dessa två artiklar från judar som blivit djupt kränkta av SDs retorik där judar inte ska betraktas som svenskar. 

www.dagenssamhalle.se/nyhet/enligt-bjorn-soder-ar-jag-inte-svensk-22725

www.dn.se/ledare/kolumner/peter-wolodarski-sds-skamliga-syn-pa-judar-och-de-andra/
    Och jag är djupt kränkt av att du (och många andra) inte erkänner att den folkgrupp jag tillhör (etniska svenskar) ens existerar, eller ska få ha ett namn.
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-07-31 07:45:59 följande:
    Och jag är djupt kränkt av att du (och många andra) inte erkänner att den folkgrupp jag tillhör (etniska svenskar) ens existerar, eller ska få ha ett namn.

Du får så gärna kalla dig svensk.  Om du har problem med att judar, samer, Zlatan Ibrahimovic, eller den svenska konungen är svenskar så ska du inte skylla på andra, problemet finns hos dig.

• KillBill
    evaleva skrev 2018-07-31 10:45:19 följande:
    Tack. Är det även OK att jag kallar mig etnisk svensk, och att jag hävdar att samer inte är etniska svenskar?

Du får göra som du vill men att hävda att judar som har bott här längre än den svenska konungen inte är svenskar pekar på att du har ett synsätt som verkar vara hämtat från Tyskland på 30 talet.

• Anonym (Klimatet)

Miljöpartiet eftersom klimatet är världens viktigaste fråga.

Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?