KillBill skrev 2018-07-30 21:13:05 följande:
Sverige har haft en judisk befolkning i mer än 300 år. Att som SD hävda att judar inte är svenskar visar att SD inte har gjort sig av med de nationalistiska värderingar som funnits i partiet sedan det skapades av nazister och andra främlingsfientliga krafter i slutet på 80-talet.
Jag tror inte att du läser vad jag skriver. Om jag säger så här: I Nordamerika har länge olika folkslag som med ett samlingsbegrepp kallas indianer levt. Långt senare kom bland annat tyska invandrare. Är dessa nu också indianer? Knappast. Tror du att tyskarna, och andra europeiska invandrare, blir dödligt förolämpade om någon påstår att de inte är indianer? Jag tror inte det.
Däremot är de förstås alla amerikaner, både tyskarna och indianerna. Att säga att tyskarna inte är amerikaner vore förolämpande, eftersom många av dem bott i USA i flera hundra år.
I Sverige har vi inte olika ord för de här begreppen. Det germanska folkslag som är Sveriges största folkgrupp kan man kalla för svenskar, men det blir förvirrande eftersom det begreppet även används som en motsvarighet till "amerikaner", som betecknar alla som bott länge och känner sig hemma i landet.
Jag vill gärna att du svarar på min fråga: vad kallar du den germanska folkgrupp som är den största folkgruppen i Sverige, och som majoriteten av alla svenska medborgare tillhör?