• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • Flerbarnsmamman80

SD blir det för mig! Jobbar som uska inom landstinget, 37 år, 4 barn!
    Skulle kunna skriva en hel novell om varför, men det blir bara en massa påhopp!
    SD får 26-28% av väljarna och kommer bli största parti. 

• Anonym (Heppsson)
    Flerbarnsmamman80 skrev 2018-08-30 09:39:09 följande:

SD blir det för mig! Jobbar som uska inom landstinget, 37 år, 4 barn!
    Skulle kunna skriva en hel novell om varför, men det blir bara en massa påhopp!
    SD får 26-28% av väljarna och kommer bli största parti. 

Gissar att du då är för:

Minskad och på sikt borttagen aborträtt för kvinnor

Sambeskattning

Religiösa friskolor

Samvetsfrihet i vården och på andra ställen (dvs om du behöver blodtransfusion och sjuksköterskan är Jehovas får du det inte)

Marknadshyror

Steriliseringstvång för de som byter kön

Förbud för homosexuella att adoptera

Förbud för homosexuella att gifta sig

Indraget medborgarskap för personer som SD anser vara illojala (kan vara politiska motståndare exv)

Nedläggning/censur av media som SD inte gillar (dvs alla som kritiskt granskar dem liksom de granskar andra partier och organisationer).

Med mera.
  • Anonym (Mamma till 2)
    Har redan varit förbi och röstat och det blev så klart SD. Framförallt efter Jimmies självklara kommentar om P3. Var ju guld värt. Äntligen nån som faktiskt vågar ha en åsikt och stå för den till skillnad från dom andra partiledarna med förväntat resultat över 15%.. Sen säger det ju en hel del att man på nyheterna väljer att först visa inlägget och sen har två som kommenterar (bl a självaste Sjöstedt) emot det hela utan att ha någon som får säga att media faktiskt är totalt vänstervridet. Skulle inte förvåna mig om det inslaget faktiskt fälls i granskningsnämnden...
  • gladman
    Anonym (Heppsson) skrev 2018-08-30 11:44:22 följande:
    Gissar att du då är för:

Minskad och på sikt borttagen aborträtt för kvinnor

Sambeskattning

Religiösa friskolor

Samvetsfrihet i vården och på andra ställen (dvs om du behöver blodtransfusion och sjuksköterskan är Jehovas får du det inte)

Marknadshyror

Steriliseringstvång för de som byter kön

Förbud för homosexuella att adoptera

Förbud för homosexuella att gifta sig

Indraget medborgarskap för personer som SD anser vara illojala (kan vara politiska motståndare exv)

Nedläggning/censur av media som SD inte gillar (dvs alla som kritiskt granskar dem liksom de granskar andra partier och organisationer).

Med mera.
    Jag har inte sagt att ALLT SD står för håller jag med, men jag tycker att intaget av asylsökande skall stoppas NU! Asylsökande eller dom som ej har permanent uppehållstillstånd och som gör brott skall ut direkt. Såg nyheterna härom dagen, 6-7% blir utvisad, övrika var det nåt så snyggt som "Mänskiga rättigheter" som sa stopp för utvisning, men offret då??? Ut med dom med första bästa plan, om det så är Syrien dom ska till! Vad hände med dom som knivmördade 2 utanför ett IKEA-varuhus, dom skulle utvisas men lyckades ta kol på oskyldiga, dom sitter i svenskt fängelse och kostar mellan 3000-6000kr om dagen, ut med dom direkt!!!

Kom inte här på dina höga hästar och tro att du är guds gåva till samhället!!
  • Anonym (Heppsson)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2018-08-30 14:44:04 följande:
    Har redan varit förbi och röstat och det blev så klart SD. Framförallt efter Jimmies självklara kommentar om P3. Var ju guld värt. Äntligen nån som faktiskt vågar ha en åsikt och stå för den till skillnad från dom andra partiledarna med förväntat resultat över 15%.. Sen säger det ju en hel del att man på nyheterna väljer att först visa inlägget och sen har två som kommenterar (bl a självaste Sjöstedt) emot det hela utan att ha någon som får säga att media faktiskt är totalt vänstervridet. Skulle inte förvåna mig om det inslaget faktiskt fälls i granskningsnämnden...
    Du menar vågar ge sig på fria medier för att de roastar en precis som de roastar andra partiledare?
  • Anonym (Heppsson)
    gladman skrev 2018-08-31 13:38:07 följande:
    Jag har inte sagt att ALLT SD står för håller jag med, men jag tycker att intaget av asylsökande skall stoppas NU! Asylsökande eller dom som ej har permanent uppehållstillstånd och som gör brott skall ut direkt. Såg nyheterna härom dagen, 6-7% blir utvisad, övrika var det nåt så snyggt som "Mänskiga rättigheter" som sa stopp för utvisning, men offret då??? Ut med dom med första bästa plan, om det så är Syrien dom ska till! Vad hände med dom som knivmördade 2 utanför ett IKEA-varuhus, dom skulle utvisas men lyckades ta kol på oskyldiga, dom sitter i svenskt fängelse och kostar mellan 3000-6000kr om dagen, ut med dom direkt!!!

Kom inte här på dina höga hästar och tro att du är guds gåva till samhället!!
    Eh! Det har jag inte påstått heller. Jag håller med dig om invandringen, men jag vill för den skull inte sälja ut Sverige och svenska värderingar (som SD alltså inte skriver under på).
  • steffosbarn
    Jag må bara vara 14 men jag tror på friheten och styrkan att stå ihop!

För mig är det självklara valet sossarna! En ung gråsosse.......
    Men trots de är de så att jag ser inte skönhet i en del av deras poetik men en stor del är mycket bra.  Jag väljer att stå för ett solidariskt jämlikt feministiskt samhälle (dock titulerar jag mig inte som feminist) Men de samhället jag ser är ett där alla får hjälp alla kan komma snett i livet men det ska inte spela någon roll samhället ska inte frysa ut någon! Alla ska ha hjälp. Alla ska få en chanks. Min röst ligger solklar på den ideologi som jag tror på jag säger ej att du ska rösta på sossarna men ge dem ett försök och läs på! 
  • gladman
    steffosbarn skrev 2018-08-31 18:33:57 följande:
    Jag må bara vara 14 men jag tror på friheten och styrkan att stå ihop! För mig är det självklara valet sossarna! En ung gråsosse....... Men trots de är de så att jag ser inte skönhet i en del av deras poetik men en stor del är mycket bra.  Jag väljer att stå för ett solidariskt jämlikt feministiskt samhälle (dock titulerar jag mig inte som feminist) Men de samhället jag ser är ett där alla får hjälp alla kan komma snett i livet men det ska inte spela någon roll samhället ska inte frysa ut någon! Alla ska ha hjälp. Alla ska få en chanks. Min röst ligger solklar på den ideologi som jag tror på jag säger ej att du ska rösta på sossarna men ge dem ett försök och läs på! 

14 år, välkommenn till vallokalen 2022 ;)
  • Anonym (VSD)
    Akvc skrev 2018-07-10 18:22:19 följande:

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

Detta kan låta konstigt! Men V eller SD!

Tycker att V har den bästa politiken på många sätt. Och att SD har den bästa politiken på andra sätt. Jag står för samma värderingar som V i grunden.  V har drivit igenom väldigt många bra saker.

Men jag är starkt mot invandringen så som den ser ut idag. Jag kan nog inte rösta för ett parti som förespråkar invandringen. Där tycker jag SD har den bästa politiken. Men SD vill inskränka aborträtten med mera. Det kan jag som kvinna och mor till min dotter knappast rösta för?

Jag kan nog inte rösta på något av partierna. Jag har inte bestämt mig. V. SD. Jag vet inte.

Jag tror att jag för första gången inte kommer att ge min röst till något av de etablerade partierna. Kanske inte till något alls.

Lokalt röstar jag för det jag tycker partierna gör för orten där jag bor. Där struntar jag i partipolitiken och tittar på vilka som är för bra skolmat, fritidsgårdar med mera som gör det lokala samhället bra framförallt för barn och ungdomar.
  • Anonym (ops)

tjej . 24 studerande. ingenjör KTH vänsterpartiet

Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?