• Anonym (Fuck cancer)

Kommer hon att gå bort nu?

Min väninna har fått cancer igen. Preliminärt besked är att det har hittats i lungor, lever och ändtarmen men slutgiltigt svar har inte kommit än. Hon börjar med cellgifter direkt. För några år sen hade hon cancer i fjärde stadiet men blev helt frisk tills nu. Jag fattar att det här inte är bra och misstänker att hon inte har långt kvar men googlandet ger mig bara statistik. Ni som har sett det på nära håll eller kanske rent av jobbar inom cancervården kanske kan ge mig lite hopp att hon överlever det här? Om det inte finns något hopp att ge hur länge tror ni att hon kan ha kvar i bästa och värsta fall?

• Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?
  • Anonym (Rut)

Beklagar situationen. Det är omöjligt att säga något om tiden kvar men att det är så spritt är förstås dåligt.

Vilken sorts cancer är det?

• Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-18 22:20:38 följande:
    Beklagar situationen. Det är omöjligt att säga något om tiden kvar men att det är så spritt är förstås dåligt.

Vilken sorts cancer är det?
    Var den började den här gången? Det vet hon inte än men den finns alltså åtminstone i lever, lungor och ändtarm. Hon väntar på slutgiltigt besked på magnetröntgen men cellgifterna påbörjas ändå den här veckan. Vad jag har fattat så är levercancer och lungcancer bland dom värsta sorterna man kan få så en kombination verkar ju vara ett riktigt mardrömsläge då.
  • Anonym (:()

Det borde vara ändtarmscancer med lever- och lung-metastaser. Är det verkligen samma sort som hon hade för några år sedan? Man brukar operera bort ändtarmen om man får cancer där.

Det går inte att säga något om någon prognos utan att ha tillgång till hennes journaler tyvärr. Beklagar.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-07-18 22:39:31 följande:

Var den började den här gången? Det vet hon inte än men den finns alltså åtminstone i lever, lungor och ändtarm. Hon väntar på slutgiltigt besked på magnetröntgen men cellgifterna påbörjas ändå den här veckan. Vad jag har fattat så är levercancer och lungcancer bland dom värsta sorterna man kan få så en kombination verkar ju vara ett riktigt mardrömsläge då.

Nej, jag menar vilken sorts cancer det är, alltså var primärtumören fanns. Till exempel ändtarmscancer. Eller bröstcancer. När det väl spritt sig kan metastaserna komma var som helst men det ändrar inte sorten på cancern.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-19 08:34:40 följande:

Nej, jag menar vilken sorts cancer det är, alltså var primärtumören fanns. Till exempel ändtarmscancer. Eller bröstcancer. När det väl spritt sig kan metastaserna komma var som helst men det ändrar inte sorten på cancern.

Tillägg: jag har förlorat två i cancer. En i bröstcancer. Den var spridd till lymfan från början men det var en sorts bröstcancer som gick att bromsa effektivt med mediciner. Hon levde i 6 år efter diagnos.

Min andra hade lungcancer. Den var spridd till båda lungorna och spred sig snabbt till hjärnan. Han dog nästan exakt två månader efter diagnos.

Det är alltså helt omöjligt att säga något om din väninna. Umgås med henne, gör saker hon tycker är roligt och som hon orkar med.
  • Anonym (Fuck cancer)

Hon har inte fått diagnosen klargjord än men det finns cancer i lever, lungor och ändtarm nu. För några år sen var det äggledarcancer med metastaser i lymfkörtlarna ända uppe i halsen.

• Anonym (:()
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-07-19 14:12:50 följande:

Hon har inte fått diagnosen klargjord än men det finns cancer i lever, lungor och ändtarm nu. För några år sen var det äggledarcancer med metastaser i lymfkörtlarna ända uppe i halsen.

Då är det inte samma cancer hon har nu troligtvis. Hon har mest sannolikt haft oturen att drabbas av ändtarmscancer denna gång.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (:() skrev 2018-07-19 15:31:07 följande:
    Då är det inte samma cancer hon har nu troligtvis. Hon har mest sannolikt haft oturen att drabbas av ändtarmscancer denna gång.
    Det tror jag också och utsikterna är inte goda vad jag förstår med tanke på att cancern verkar finnas på minst tre ställen. Jag fattar naturligtvis att allas sjukdomar är olika men tror ni att det handlar om månader eller år som hon kan ha kvar? Hon har redan gått ner jättemycket i vikt innan diagnosen.
  • Anonym (Jane)

Usch vad tråkigt att höra för din vän, TS. Det problem som är idag är att om cancern har kommit till det stadiet att det sprider sig och fäster på andra delar i kroppen har det övergått till en metastaserande sjukdom. Idag finns ingen bot när cancern avancerat till det stadiet. Det innebär att cancercellerna liksom lärt sig de egenskaperna att migrera och bosätta sig på nya ställen och det gör att de sprider sig så lätt.

Det finns dock många sätt att hämma och sakta ned sjukdomen. Men eftersom hon har på tre olika ställen i kroppen så är det osannolikt att det är tre olika sorters primärcancrar- och mer sannolikt att en cancer har spridit sig tyvärr. Vänta såklart in en ordentlig diagnos, men det låter inte bra. Jag är ingen läkare ska jag tillägga, men jobbar inom onkologi. Du får stötta din väninna så gott det går så länge <3 kram

• Dennadagdettaårdennastund

Väldigt väldigt tråkigt att höra! :(

Det kan nog gå ganska fort tyvärr, förbered dig på det iaf. Min mamma fick diagnosen lungcancer på avancerad nivå när hon kom in. Spridd till bukspottkörteln tror jag det var, och helt säker på hjärnan men hann aldrig få några besked om det. Det tog tre månader ungefär så fanns hon inte mer :( <3

Kram!

Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?