• Anonym (Fuck cancer)

Kommer hon att gå bort nu?

Min väninna har fått cancer igen. Preliminärt besked är att det har hittats i lungor, lever och ändtarmen men slutgiltigt svar har inte kommit än. Hon börjar med cellgifter direkt. För några år sen hade hon cancer i fjärde stadiet men blev helt frisk tills nu. Jag fattar att det här inte är bra och misstänker att hon inte har långt kvar men googlandet ger mig bara statistik. Ni som har sett det på nära håll eller kanske rent av jobbar inom cancervården kanske kan ge mig lite hopp att hon överlever det här? Om det inte finns något hopp att ge hur länge tror ni att hon kan ha kvar i bästa och värsta fall?

• Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?
  • Mantrasina
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-07-20 22:39:27 följande:
    Tack för ditt svar även om det är ledsamt att läsa det. Om du måste gissa hur länge skulle du tro att hon har kvar? Skulle du säga månader, ett år eller tre år med den lilla infon du har fått? Sen undrar jag också vilken dag man mår sämst efter cellgifter? Och klassas det här som fjärde stadiet?

Det är helt omöjligt att säga. Vi vet ju ingenting om förutsättningarna för din väninna, inget sådant som brukar behövas för att ens få ett hum om det. Men det är jättebra att de sätter in behandling, det är ett tecken på att det finns gott hopp om att bromsa förloppet och att hjälpa henne att må bättre!

Tänk dock på att även om du och andra runt den drabbade kanske önskar ett svar på den frågan är det inte alls säkert att personen själv vill veta något sådant!

/Sjuksköterska iom onkologi

• Anonym (Fuck cancer)
    Mantrasina skrev 2018-07-20 23:02:33 följande:

Det är helt omöjligt att säga. Vi vet ju ingenting om förutsättningarna för din väninna, inget sådant som brukar behövas för att ens få ett hum om det. Men det är jättebra att de sätter in behandling, det är ett tecken på att det finns gott hopp om att bromsa förloppet och att hjälpa henne att må bättre!

Tänk dock på att även om du och andra runt den drabbade kanske önskar ett svar på den frågan är det inte alls säkert att personen själv vill veta något sådant!

/Sjuksköterska iom onkologi

Och det är därför jag frågar här istället för att fråga henne. Jag skulle aldrig ens antyda till henne om jag tror att det här är slutet för henne. Jag hoppas på det bästa och att hon kan leva länge till men vill samtidigt förbereda mig själv för det värsta.
  • Mantrasina
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-07-20 23:10:40 följande:
    Och det är därför jag frågar här istället för att fråga henne. Jag skulle aldrig ens antyda till henne om jag tror att det här är slutet för henne. Jag hoppas på det bästa och att hon kan leva länge till men vill samtidigt förbereda mig själv för det värsta.
    Det förstår jag och det är jättebra, men tyvärr går det inte att säga. Däremot så är det högst troligt att det, som flera redan sagt, är en palliativ situation som är akuell nu, det vill säga att det går inte att bota denna gång.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Mantrasina skrev 2018-07-20 23:30:39 följande:
    Det förstår jag och det är jättebra, men tyvärr går det inte att säga. Däremot så är det högst troligt att det, som flera redan sagt, är en palliativ situation som är akuell nu, det vill säga att det går inte att bota denna gång.
    Då antar jag att statistiken får guida om att cirka 10% lever efter 5 år med cancer på dessa ställen och att genomsnittet är 9 månader.
  • Anonym (:()
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-07-20 23:34:05 följande:

Då antar jag att statistiken får guida om att cirka 10% lever efter 5 år med cancer på dessa ställen och att genomsnittet är 9 månader.

Om det är samma cancer som sist så behöver du räkna 5-årsdagen från den sjukdomsperioden, dvs hon tillhör redan de 10% som lever efter 5 år om förra cancern var 2013.
  • Anonym (hoppas)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-07-20 23:34:05 följande:

Nej nej nej, stirra dig inte blind på statistiken! Den är flera år gammal, och vi i cancersvängen vet att mycket hinner hända inom cancervården på kort tid. Sen behöver man ju också ha i åtanke att många som drabbas av cancer är äldre, de har en ökad risk att dö pga komplikationer i hjärta, hjärna eller vid operationstillfället. De drar alltså ner snittet.

Jag har en elak cancer där statistiken säger ganska precis samma som din väninnas. Men min läkare hävdar att jag, som ung stark och i övrigt frisk, har minst 10 år kvar att leva!
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (hoppas) skrev 2018-07-19 18:29:37 följande:

Är hon en fighter? Hoppas det! Min väninna, nu avliden, kämpade mot metastaserande cancer i 15 år. Om jag minns rätt så hade hon lungcancer 6 ggr bland otaliga andra i lever, lymfkörtlar... Till sist hade hon bara 20 % lungkapacitet kvar så när cancern fortsatte sprida sig så fanns inget mer att göra. Men hon kämpade, in i det sista!

Det är ju otroligt många som är en fighter i sjukdomen men inte hjälper det om man har elakartad cancer, såklart! Har man en elakartad cancer så hjälper det ju inte hur mycket man vill bli frisk!! Beror ju också på vart i lungorna cancern sitter och hur snabbt den växer. Sitter det längst ner i loberna så påverkas man inte så mycket som när de växer in i luftrör o skit då kvävs man!
  • Anonym (hoppas)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-07-21 10:39:03 följande:

Det är ju otroligt många som är en fighter i sjukdomen men inte hjälper det om man har elakartad cancer, såklart! Har man en elakartad cancer så hjälper det ju inte hur mycket man vill bli frisk!! Beror ju också på vart i lungorna cancern sitter och hur snabbt den växer. Sitter det längst ner i loberna så påverkas man inte så mycket som när de växer in i luftrör o skit då kvävs man!

Eh, tror du inte att jag fattar att det är skillnad på cancer och cancer?? Jag svarade ts utifrån den information hon gett. Alltså att metastaserande cancer i lungor och lever inte nödvändigtvis betyder att man är död inom loppet av ett halvår.

Jag lever själv med en mycket aggressiv form av cancer, enligt statistiken så borde jag vara död nu. Jag vet inte hur många gånger jag fått försöka förklara allvaret med min sort till bekanta. Hell, tom fk hade svårt att fatta att jag kommer att gå på cytostatika tills den dag jag dör!

Tyvärr är det så att man måste vara en fighter för att klara sig. På många sjukhus i landet är okunskapen stor och man måste ibland själv gräva efter ny forskning och bra läkare för att få bästa möjliga vård.
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (hoppas) skrev 2018-07-21 12:15:06 följande:

Eh, tror du inte att jag fattar att det är skillnad på cancer och cancer?? Jag svarade ts utifrån den information hon gett. Alltså att metastaserande cancer i lungor och lever inte nödvändigtvis betyder att man är död inom loppet av ett halvår.

Jag lever själv med en mycket aggressiv form av cancer, enligt statistiken så borde jag vara död nu. Jag vet inte hur många gånger jag fått försöka förklara allvaret med min sort till bekanta. Hell, tom fk hade svårt att fatta att jag kommer att gå på cytostatika tills den dag jag dör!

Tyvärr är det så att man måste vara en fighter för att klara sig. På många sjukhus i landet är okunskapen stor och man måste ibland själv gräva efter ny forskning och bra läkare för att få bästa möjliga vård.

Jo fast det handlar ju definitivt inte bara om man är en fighter. Man kan ju inte bestämma sitt öde eller sjukdom. Jo det är klart man kan överleva längre än man först tror, det finns undantag.
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?