• Anonym (Fuck cancer)

Kommer hon att gå bort nu?

Min väninna har fått cancer igen. Preliminärt besked är att det har hittats i lungor, lever och ändtarmen men slutgiltigt svar har inte kommit än. Hon börjar med cellgifter direkt. För några år sen hade hon cancer i fjärde stadiet men blev helt frisk tills nu. Jag fattar att det här inte är bra och misstänker att hon inte har långt kvar men googlandet ger mig bara statistik. Ni som har sett det på nära håll eller kanske rent av jobbar inom cancervården kanske kan ge mig lite hopp att hon överlever det här? Om det inte finns något hopp att ge hur länge tror ni att hon kan ha kvar i bästa och värsta fall?

• Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-08-07 21:10:15 följande:
    De drar nog på med cellgifterna då som det låter. Bra att hon var vid god mental form. Fortsätt häng i, känn dig fram med hur hon mår och vad hon uppskattar och orkar. En kopp kaffe och en blomma till balkongen eller liknande kan vara guld värt. Orkar hon ut? Ta med henne ut i så fall. Hur man mår av cellgifterna kan vara väldigt olika. Det kan gå i vågor.
    Hon orkar inte gå ut och det tog all hennes kraft att gå runt lite i huset med rullatorn. Att läkarna vill ge henne så många och så starka cellgifter på en gång är inte så bra antar jag med tanke på vad det måste betyda för sjukdomsläget? Det är ju bra att hon får hjälp naturligtvis men att dom måste gå ut så hårt menar jag. Hon har åtminstone en tumör i lungan men det var inget prat om operation så då vill dom försöka få bort den med cellgifter istället? Eller är jag naiv som försöker tänka så och att det inte är palliativ vård dom håller på med?
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-08-07 23:51:40 följande:

Hon orkar inte gå ut och det tog all hennes kraft att gå runt lite i huset med rullatorn. Att läkarna vill ge henne så många och så starka cellgifter på en gång är inte så bra antar jag med tanke på vad det måste betyda för sjukdomsläget? Det är ju bra att hon får hjälp naturligtvis men att dom måste gå ut så hårt menar jag. Hon har åtminstone en tumör i lungan men det var inget prat om operation så då vill dom försöka få bort den med cellgifter istället? Eller är jag naiv som försöker tänka så och att det inte är palliativ vård dom håller på med?

Att dom ger behandling betyder att de bedömer att den kommer ge effekt, allltså bromsa. Hur effektivt beror på en miljoner saker. Bedömer man istället läget som så att säga helt kört ger man inte cellgift utan bara smärtlindring. Så det är positivt att de ger cellgiftsbehandling. Även när man opererar är det vanligt att man minskar tumörernas storlek först, med strålning och/eller cellgift.
  • Tiina87
    Anonym (Rut) skrev 2018-08-08 22:40:16 följande:

Att dom ger behandling betyder att de bedömer att den kommer ge effekt, allltså bromsa. Hur effektivt beror på en miljoner saker. Bedömer man istället läget som så att säga helt kört ger man inte cellgift utan bara smärtlindring. Så det är positivt att de ger cellgiftsbehandling. Även när man opererar är det vanligt att man minskar tumörernas storlek först, med strålning och/eller cellgift.

Man kan få cellgiftsbehandling som palliativvård med då är det inte högdoser (dvs kraftiga cellgifter).
  • Anonym (Rut)
    Tiina87 skrev 2018-08-08 22:43:39 följande:

Man kan få cellgiftsbehandling som palliativvård med då är det inte högdoser (dvs kraftiga cellgifter).

Jo det kan väl förvisso ges enbart som lindring, ja. Men det låter som TS väninna får höga doser och flera sorter.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-08-08 22:40:16 följande:
    Tiina87 skrev 2018-08-08 22:43:39 följande:
    Hon skulle ju få tre olika och jag vet att åtminstone en var den starkaste av alla cellgifter, vad det nu betyder jag är inte så insatt. Så då finns det hopp för henne menar läkarna? Hon får morfin varje dag för smärtlindring.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-08-09 00:57:07 följande:

Hon skulle ju få tre olika och jag vet att åtminstone en var den starkaste av alla cellgifter, vad det nu betyder jag är inte så insatt. Så då finns det hopp för henne menar läkarna? Hon får morfin varje dag för smärtlindring.

Mina nära (bröstcancer respektive hudcancer) har fått cellgift så länge man bedömt att det bromsar och förlänger livet. Därefter har de fått enbart smärtlindring.
  • Anonym (Min mamma drabbades)

Min mamma fick en cancerdiagnos för fyra år sedan. Lungcancer med metastaser i levern. Hon dog tre veckor efter att det hade uppdagats så för oss gick det väldigt snabbt.

• Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-08-10 12:10:06 följande:
    Mina nära (bröstcancer respektive hudcancer) har fått cellgift så länge man bedömt att det bromsar och förlänger livet. Därefter har de fått enbart smärtlindring.
    Hon har inte sagt och jag har inte velat fråga men jag misstänker att det handlar om att bromsa och förlänga livet, inte bota. För det går väl inte att bota lever och lungcancer?
    Anonym (A) skrev 2018-08-10 14:22:08 följande:
    Hur går det?
    Ganska bra faktiskt. Hon är positiv, har blivit lite starkare och ska få cellgifter idag igen.
    Anonym (Min mamma drabbades) skrev 2018-08-10 14:32:07 följande:
    Min mamma fick en cancerdiagnos för fyra år sedan. Lungcancer med metastaser i levern. Hon dog tre veckor efter att det hade uppdagats så för oss gick det väldigt snabbt.
    Jag beklagar sorgen och att ni inte fick så mycket tid tillsammans.

• Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-08-10 14:54:02 följande:

Hon har inte sagt och jag har inte velat fråga men jag misstänker att det handlar om att bromsa och förlänga livet, inte bota. För det går väl inte att bota lever och lungcancer?Ganska bra faktiskt. Hon är positiv, har blivit lite starkare och ska få cellgifter idag igen.Jag beklagar sorgen och att ni inte fick så mycket tid tillsammans.

Går absolut att bota men det beror på när det upptäcktes och hur mycket det har spridits.
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?