• Anonym (Fuck cancer)

Kommer hon att gå bort nu?

Min väninna har fått cancer igen. Preliminärt besked är att det har hittats i lungor, lever och ändtarmen men slutgiltigt svar har inte kommit än. Hon börjar med cellgifter direkt. För några år sen hade hon cancer i fjärde stadiet men blev helt frisk tills nu. Jag fattar att det här inte är bra och misstänker att hon inte har långt kvar men googlandet ger mig bara statistik. Ni som har sett det på nära håll eller kanske rent av jobbar inom cancervården kanske kan ge mig lite hopp att hon överlever det här? Om det inte finns något hopp att ge hur länge tror ni att hon kan ha kvar i bästa och värsta fall?

• Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?
  • Anonym (Rut)
    Anonym (hoppas) skrev 2018-07-26 09:27:00 följande:

Jättebra att du hör av dig varje dag. Men som Patrik säger, besök eller telefonsamtal betyder så mycket mer. I början, när jag också var i chock så pratade jag gärna om mitt mående. Men nu när det sjunkit in att jag kommer att dö så pratar jag helst om annat. Hur mysigt som helst att träffa väninnor och tjattra om sol, bad och bångstyriga barn.

Jag fick min diagnos i våras och kommer sannolikt att få gå på högdoscytostatika resten av livet.

Beklagar din situation. Hoppas att cytostatikan bromsar helvetet effektivt! Kram
  • Anonym (hoppas)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-26 10:01:54 följande:

Beklagar din situation. Hoppas att cytostatikan bromsar helvetet effektivt! Kram

Tack! Det hoppas jag också.
  • Dennadagdettaårdennastund
    Patrik1972 skrev 2018-07-26 00:05:55 följande:

Alla är säkert olika, men tror att oväsentligheter kan betyda mer än frågor om sjukdom. Den är ju ganska klar.

Min särbo gick bort i cancer och sällan att hon ville diskutera sjukdomen, där gjorde jag nog ett fel som låg på lite för mycket.

Prata om vad du vill! Agera hur naturligt som helst.

Vad tråkigt att du förlorat din särbo!

Så gjorde jag också när det hände min mamma Hon ville/klarade inte av att prata om sin diagnos utan fortsatte som vanligt. Hon ville inte inse, hon låtsades som att inte skulle dö, medan jag försökte prata om det lite då och då och försökte ta avsked, vilket hon inte gjorde. Nu efteråt känns det ganska dumt att jag gjorde så.
    Patrik1972 skrev 2018-07-26 00:16:54 följande:

Sen vet jag, att dagliga sms, om hon mår så dåligt som M gjorde mot slutet, snarare är en belastning. Att sätta press att besvara.

Det låter hemskt, men låt henne sova. Besök henne och sitt vid sidan om, läs en bok. Den sista tiden är mest vila och förhoppningsvis utan smärtor.

Ja jag håller med, även besök kan vara jätte jobbigt. Så var det för mamma. Mig ville hon ha där men inte andra mer eller mindre avlägsna släktingar, som hon annars inte umgicks med, hon ville inte heller ha upp vänner direkt. Hon tyckte det var så jobbigt när det var uppenbart att alla skulle säga hejdå, men mamma hade inte tänkt sluta leva. Vissa besökare kanske gör det mer för deras egna skull för att inte få dåligt samvete. Det är inte alltid det uppskattas av den sjuka tyvärr.

Och det blev också en belastning för mamma att behöva säga nej, och det respekterades nog inte alltid. Människor vill väl men är man så sjuk så kan det vara jätte jätte jobbigt att ta emot besök!

• Anonym (Rut)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-07-27 20:17:49 följande:

Vad tråkigt att du förlorat din särbo!

Så gjorde jag också när det hände min mamma Hon ville/klarade inte av att prata om sin diagnos utan fortsatte som vanligt. Hon ville inte inse, hon låtsades som att inte skulle dö, medan jag försökte prata om det lite då och då och försökte ta avsked, vilket hon inte gjorde. Nu efteråt känns det ganska dumt att jag gjorde så.

Det är så olika det där.... min syster ville veta allt om diagnosen, cancertypen, behandlingar, statistik. Rubbet. Det blev en utmaning att ta fram fakta att ge henne utan att belysa allt för mycket hur illa det var. Aggressiv cancer, medianöverlevnad 6 månader. Men som kunde bromsas effektivt på enskilda individer (hon levde i 6 år).

Nästa sjuka ville inte höra talas om sjukdomen alls utan behövde pratas med om allt annat som muntrade upp, barnen, jobbet, huset, resor, vad som helst om min vardag var uppskattat, samt små utflykter så länge det gick, tidningar, böcker, korsord.
  • Mantrasina

Den enda som riktigt kan svara på hur din väninna vill och behöver bli bemött är hon. Kanske träffa henne och prata om vad hon vill ha/behöver av dig för att må så bra som möjligt? "Jag finns här om du vill prata om sjukdomen, men om du hellre vill att vi ska skvallra om kändisar, prata blommor eller knyppla för att glömma så gör vi det." Om du förstår hur jag menar?

• Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-08-05 21:10:04 följande:
    Hur går det TS?
    Jag var med henne i helgen. Hon är svag, har rakat av håret och har rullator hemma men är i ganska god form psykiskt trots allt hon går igenom. Verkligen beundransvärt. Men det är en väldig skillnad på hennes fysiska form den här gången jämfört med förra gången. Jag undrar hur illa det ska bli om det är så här illa redan nu i början av behandlingen.

Läkarna ville ge henne tre olika cellgifter men hon vägrade och tog bara två pga att hon är så svag. Hon trodde inte att hon skulle klara av tre.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-08-06 17:45:16 följande:

Jag var med henne i helgen. Hon är svag, har rakat av håret och har rullator hemma men är i ganska god form psykiskt trots allt hon går igenom. Verkligen beundransvärt. Men det är en väldig skillnad på hennes fysiska form den här gången jämfört med förra gången. Jag undrar hur illa det ska bli om det är så här illa redan nu i början av behandlingen.

Läkarna ville ge henne tre olika cellgifter men hon vägrade och tog bara två pga att hon är så svag. Hon trodde inte att hon skulle klara av tre.

De drar nog på med cellgifterna då som det låter. Bra att hon var vid god mental form. Fortsätt häng i, känn dig fram med hur hon mår och vad hon uppskattar och orkar. En kopp kaffe och en blomma till balkongen eller liknande kan vara guld värt. Orkar hon ut? Ta med henne ut i så fall. Hur man mår av cellgifterna kan vara väldigt olika. Det kan gå i vågor.
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?