• Anonym (Fuck cancer)

Kommer hon att gå bort nu?

Min väninna har fått cancer igen. Preliminärt besked är att det har hittats i lungor, lever och ändtarmen men slutgiltigt svar har inte kommit än. Hon börjar med cellgifter direkt. För några år sen hade hon cancer i fjärde stadiet men blev helt frisk tills nu. Jag fattar att det här inte är bra och misstänker att hon inte har långt kvar men googlandet ger mig bara statistik. Ni som har sett det på nära håll eller kanske rent av jobbar inom cancervården kanske kan ge mig lite hopp att hon överlever det här? Om det inte finns något hopp att ge hur länge tror ni att hon kan ha kvar i bästa och värsta fall?

• Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-08-10 14:54:02 följande:

Hon har inte sagt och jag har inte velat fråga men jag misstänker att det handlar om att bromsa och förlänga livet, inte bota. För det går väl inte att bota lever och lungcancer?Ganska bra faktiskt. Hon är positiv, har blivit lite starkare och ska få cellgifter idag igen.Jag beklagar sorgen och att ni inte fick så mycket tid tillsammans.

Går absolut att bota men det beror på när det upptäcktes och hur mycket det har spridits.
  • Tiina87

Hon har inte sagt och jag har inte velat fråga men jag misstänker att det handlar om att bromsa och förlänga livet, inte bota. För det går väl inte att bota lever och lungcancer?Ganska bra faktiskt. Hon är positiv, har blivit lite starkare och ska få cellgifter idag igen.Jag beklagar sorgen och att ni inte fick så mycket tid tillsammans.

Går absolut att bota men det beror på när det upptäcktes och hur mycket det har spridits.
  • Tiina87

• Mantrasina
    Hon har inte sagt och jag har inte velat fråga men jag misstänker att det handlar om att bromsa och förlänga livet, inte bota. För det går väl inte att bota lever och lungcancer?
    Anonym (A) skrev 2018-08-10 14:22:08 följande:
    Hur går det?
    Ganska bra faktiskt. Hon är positiv, har blivit lite starkare och ska få cellgifter idag igen.Jag beklagar sorgen och att ni inte fick så mycket tid tillsammans.

Det går att bota lever- lungcancer, men det är när det är primära tumörer i lever och lunga, det vill säga levercancer eller lungcancer. Om det är den andra cancern som spritt sig till lever och lunga, det vill säga en gynekologisk cancer som metastaserat till lever och lunga så går det inte att bota tyvärr. Däremot går det, som vi sagt, att förlänga livet. Det låter inte som att det är lungcancer och levercancer, utan metastaserad gynekologisk cnacer din vän har?

Ofta behandlas det med cytostatika så länge det finns nytta - symtomlindring och livsförlängande - om det bedöms vara tillräckligt tolererbart. När kroppen blir för skör så kommer den inte orka med cytostatikan och då brukar behandlingen brytas för att den tid som är kvar inte skall bli sämre (kvalitetsmässigt) på grund av cytostatikabiverkningar.
  • Tiina87
    Mantrasina skrev 2018-08-10 16:59:46 följande:

Det går att bota lever- lungcancer, men det är när det är primära tumörer i lever och lunga, det vill säga levercancer eller lungcancer. Om det är den andra cancern som spritt sig till lever och lunga, det vill säga en gynekologisk cancer som metastaserat till lever och lunga så går det inte att bota tyvärr. Däremot går det, som vi sagt, att förlänga livet. Det låter inte som att det är lungcancer och levercancer, utan metastaserad gynekologisk cnacer din vän har?

Ofta behandlas det med cytostatika så länge det finns nytta - symtomlindring och livsförlängande - om det bedöms vara tillräckligt tolererbart. När kroppen blir för skör så kommer den inte orka med cytostatikan och då brukar behandlingen brytas för att den tid som är kvar inte skall bli sämre (kvalitetsmässigt) på grund av cytostatikabiverkningar.

Även metastaterad cancer går att bota men det beror på hur mycket metastaser det har blivit.
  • Mantrasina
    Tiina87 skrev 2018-08-10 18:40:21 följande:
    Även metastaterad cancer går att bota men det beror på hur mycket metastaser det har blivit.
    Japp. Men beror på var metastaserna sitter, och hur utbrett det är. Är det både i lever och lungor är det tyvärr troligtvis dålig prognos för det.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Mantrasina skrev 2018-08-10 16:59:46 följande:

Så vitt jag vet är det metastaserad gyncancer som har spridit sig. Vet att det finns någon "massa" i åtminstone en lunga också. Levern vet jag inte hur illa det är med. Hon vill inte veta själv den här gången var allt sitter. Vet att hennes syresättning var 93% för någon vecka sen och att hon hade tungt att andas. Nu är syresättningen 98% sist jag hörde. Jag fattar att allt kan hända och att det kan ta lång tid, kort tid och att det kan gå att bromsa rejält men jag skulle ändå vilja veta om vi i snitt snackar om överlevnad på till julen kanske, nästa sommar eller tre år from nu. Hatar ovisshet. Är så tacksam att du som kan det här svarar i min tråd förresten och delar med dig av din kunskap.
  • Anonym (Fuck cancer)

Vad tror ni om det här? Hon har fått cellgifter 3 eller 4 gånger med tre veckors mellanrum och mår betydligt bättre överlag. Hennes lungor visar inga fläckar på röntgen längre och tumörmarkerar-blodprovet för levern har gått ner. Hon ska göra en CT på buken i veckan. Det är ju förstås helt suveränt att det verkar gå åt rätt håll men jag funderar på om det verkligen kan gå att bota så snabbt?

• Anonym (hoppas)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 14:46:46 följande:

Vad tror ni om det här? Hon har fått cellgifter 3 eller 4 gånger med tre veckors mellanrum och mår betydligt bättre överlag. Hennes lungor visar inga fläckar på röntgen längre och tumörmarkerar-blodprovet för levern har gått ner. Hon ska göra en CT på buken i veckan. Det är ju förstås helt suveränt att det verkar gå åt rätt håll men jag funderar på om det verkligen kan gå att bota så snabbt?

Men så roligt att höra! Håller tummarna för att det ska fortsätta gå åt rätt håll!
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 14:46:46 följande:

Vad härligt att hon svarar så bra på behandlingen!! Passa på att umgås och gör roliga saker. Spridd cancer är svår att bota, men man kan bromsa den.
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?