• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • mammsen79
    Wonderfluff skrev 2018-12-28 09:36:03 följande:

Stort grattis! Vad underbart. Jag har BIM idag och mensen kom som vanligt nu på morgonen, trots diverse gravitetssymtom inkl kräkning! Drar igång ivf imorgon, och ska kolla upp ditt dietförslag. Tror nämligen det snarare är nåt spnt som strular för mig oxå, och min bror är glutenallergiker. Hur gör du med kaffe? Vill du dela med dig av dieten? Kram

Tack :) tråkigt att du fick mens. Jag delar gärna med mig om kosten är kostrådgivare och gör kostschema om så önskas. Med kaffe är jag försiktig med har druckit en nocco eller heat istället ibland för kaffebönan är med ett fiber som tillhör samma fibrer som lök o kål m.m så drickerax 3 koppar om dagen i bland 2. Jag är ju jätte behov av kaffe på morgonen o få se hur länge det håller i sig för förr när jag varit gravid kunde jag ej dricka kaffe.
  • Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-12-28 09:56:22 följande:

Tack :) tråkigt att du fick mens. Jag delar gärna med mig om kosten är kostrådgivare och gör kostschema om så önskas. Med kaffe är jag försiktig med har druckit en nocco eller heat istället ibland för kaffebönan är med ett fiber som tillhör samma fibrer som lök o kål m.m så drickerax 3 koppar om dagen i bland 2. Jag är ju jätte behov av kaffe på morgonen o få se hur länge det håller i sig för förr när jag varit gravid kunde jag ej dricka kaffe.

Åh det vore fantastiskt snällt :). Jag är överlag frisk, men har alltid haft lite orolig mage som kan bli uppblåst. Kan oxå känna sug och magkatarr-känslor. Blir lätt sockerberoende. Åt endast protein och protein en gång som diet och mådde väldigt bra av det. Sist jag lyckades bli gravid (fick dock mf) hade jag ätit enligt dash-dieten och druckit mycket citronvatten, pga att jag hade haft ett njurstensanfall. Är överlag dålig på att få dieten att funka. Jag har känslig hy, lite rosacea-tendenser och har överkänslig nässlemhinna. Får för mig att mina slemhinnor överlag kanske är lite känsliga i kroppen, och det verkar hänga ihop med hur tarmen mår vid olika tidpunkter. Har kollat om jag är gluten- eller laktosintolerant, men det är jag inte enligt test. Dock mår min mage MYCKET bättre utan gluten. Ja, utan kaffe blir svårt förstår jag :). Kan man tänka sig en kopp på morgonen bara kanske?
  • Wonderfluff
    Wonderfluff skrev 2018-12-28 10:06:32 följande:

Åh det vore fantastiskt snällt :). Jag är överlag frisk, men har alltid haft lite orolig mage som kan bli uppblåst. Kan oxå känna sug och magkatarr-känslor. Blir lätt sockerberoende. Åt endast protein och protein en gång som diet och mådde väldigt bra av det. Sist jag lyckades bli gravid (fick dock mf) hade jag ätit enligt dash-dieten och druckit mycket citronvatten, pga att jag hade haft ett njurstensanfall. Är överlag dålig på att få dieten att funka. Jag har känslig hy, lite rosacea-tendenser och har överkänslig nässlemhinna. Får för mig att mina slemhinnor överlag kanske är lite känsliga i kroppen, och det verkar hänga ihop med hur tarmen mår vid olika tidpunkter. Har kollat om jag är gluten- eller laktosintolerant, men det är jag inte enligt test. Dock mår min mage MYCKET bättre utan gluten. Ja, utan kaffe blir svårt förstår jag :). Kan man tänka sig en kopp på morgonen bara kanske?

Protein och grönsaker skulle det stå :)
  • Sasso122
    mammsen79 skrev 2018-12-28 07:50:55 följande:

God morgon alla jag har nu gjort gravtest och jag är gravid är sååå glad att jag gråter av lycka vi som kämpat och tänkt att efter denna ivf tänker jag vänta minst 6 månader till eftersom det är så psykisk påfrestande. Jag är gravid 2-3 stod det. Ni som fortsätter att kämpa ge inte upp. Den ända skillnaden jag gjorde denna gång var att ändra kosten då jag fick konstaterat att jag har Ibs. Går på en foodmap diet då min kropp inte kan smälta fibrer viss fruktaner o fruktos, äter glutenfritt.

Jättegrattis!! Sååå glad för er skull!!
  • mammsen79
    Sasso122 skrev 2018-12-28 13:57:38 följande:

Jättegrattis!! Sååå glad för er skull!!

Tack :)
  • Akira Öken
    mammsen79 skrev 2018-12-27 19:34:12 följande:

Jobbigt men denna trötthet och livmodern växer ju hela tiden. Kroppen pulserar runt massa blod i kroppen har jag läst. Viktigt du lyssnar på kroppen nu, ska du ta reda på vad det blir för kön?

Lite ambivalent till att ta reda på kön. Tidigare har jag tänk att jag inte vill det, men nu tänker jag mer "varför inte". Tycker det är lika svårt att motivera att ta reda på könet som att inte göra det. :) Får nog helt enkelt gå på det som känns bäst när jag väl är där.
  • Akira Öken
    Sasso122 skrev 2018-12-27 20:58:35 följande:

Vad härligt! Stort grattis till graviditeten!! :) Är rätt ny i den här tråden men har förstått att ni har kämpat på under ganska lång tid och att det blivit några försök. Det gör mig hoppfull om att bara man orkar kämpa på så kan det funka :) Ni är oerhört starka!!

Själv har vi påbörjat vårt tredje försök precis. Kör det långa protokollet för första gången och hoppas att jag svarar bättre på det :)

Tack! Ja, vi har väntat länge på detta! Började med IVF hösten 2016 och detta var vår sjätte behandling och sjätte återföring. Har hela tiden försökt att tänka att de flesta lyckas till slut. Men det har periodvis varit otroligt tufft (och är till viss del fortfarande).

Vi började med korta protokollet de två första försöken. Först när vi vid tredje försöket gick över till långa så fick vi blastocyster (3 stycken). Hur har de två första försöken sett ut för er? Har du precis börjat med nedreglering?
  • Akira Öken
    Etta skrev 2018-12-27 21:56:04 följande:

Härligt att läsa om alla plus! Jag gjorde FET 21/12 men fick tyvärr mens redan idag på ruvardag 6! :( Detta var vår sjätte insättning sedan januari, börjar verkligen tappa hoppet om att det kommer bli något syskon alls nu! Med vår dotter blev jag gravid på andra IVF-färskförsöket men nu verkar det ju inte funka alls.

Fy vad tufft! Förra gången kom mensen på dag 5 för mig. Kändes jäkligt taskigt att inte ens få ruva och hoppas lite.

Har ni fler kvar i frysen?
  • Akira Öken
    My102 skrev 2018-12-28 00:18:03 följande:

Jo men då blir det i stimulerat fet och det kostar mer pengar. Jag har trots ÄL med letrozol fått betala 17? utan ultraljud och då räknas det som stimulerat, fick ta ovitrelle också. Vore ju trevligt att ?bara? betala 15? eftersom jag ändå inte får så mycket för dom två tusen kr :/. Har tagit upp det med kliniken men får svaret att ?det är så det är?.

Äh, vad drygt! Fattar jag det rätt att de räknar det som stimulerat om de ska kontrollera slemhinnan innan återföring? Dock vill man kanske inte riskera att återföra ett värdefullt embryo om förutsättningar (kanske) inte är optimala.
  • Akira Öken
    My102 skrev 2018-12-28 00:23:22 följande:

Jag lyckades få till ett ligg med killen med pos ÄL igår. Skam den som ger sig.

Nåt som det bordes pratas mer om är sex vid IVF och flera år av försök och hur det tär på relationen, tips och trix.

Hur ofta har ni sex tex vid IVF? Rullar det på som vanligt och det är som inga problem eller märks det av i sängkammarn?

Jag har haft noll lust tills nu när jag har ÄL, sist jag var sådär riktigt sugen var efter FET i OKTOBER! Men då var det lutinus och grejer så det är ju inte så trevligt. Jag är i behov av närhet trots att jag mår skit, sambon är tvärtom. Det blir en svår balansgång!

Härligt! Vi fick också till det igår för första gången på mer än en månad. :) Men ingen av oss vågar penetrering just nu, utan det får vänta. Hur länge vet jag inte. För oss har det tidigare varit lite omväxlande. Jag har oftast inte velat ha sex under tiden jag tagit lutinus. Vissa perioder har jag mått dåligt och inte haft någon lust. Mannen respekterar detta.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018