• Anonym (Orolig)

Hon vill inte träffa min son

Jag har en sjuårig son sedan tidigare. Nu har jag träffat en ny kvinna sedan tre år som inte har barn sedan tidigare, och vi är särbo. Vi träffas de veckor jag inte har sonen.
    Min nya kvinna är inte så pigg på att träffa sonen, och hon är inte så barnkär över huvud taget. Vi har träffats kanske fem gånger på de här tre åren. Sonen börjar undra varför han aldrig får vara med när och träffa min nya, och vara med när vi gör roliga grejer.
    Sonens mamma har träffat en ny, och dom bor ihop och den "bonuspappan" är närvarande i vardagen i det hemmet. Min nya har antytt att vi kanske kan flytta ihop senare när min son blir stor nog att han klarar sig själv. Hon fantiserar om att sonen kanske flyttar utomlands tidigt eller flyttar långt bort. Jag vill att min nya kvinna träffar min son mer och att dom bygger upp en relation. Hon säger att hon också vill det, men att det sker "i hennes egen takt". Jag inväntar hennes initiativ, men jag ser inte att något händer på den fronten. Min nya kvinna har uppenbara problem med att inte vara nummer ett för mig. Är vi på fest så blir hon väldigt lätt störd av att jag pratar med andra och inte "ser" henne. När vi träffats tillsammans med min son har hon ibland blivit arg för att min då femåriga son får mycket uppmärksamhet av mig. Hon har svårt att förstå att barn kräver mer uppmärksamhet än vuxna. Hon är en väldigt intelligent medelålders kvinna annars, så just detta tycker jag är ganska märkligt.
    Men nu är jag orolig för framtiden. Sonen blir ju större. Han förstår redan att min nya kvinna inte vill träffa honom. Jag befarar att när han blir lite större och börjar välja själv vem han ska vara hos, så kommer han välja bort att vara hos mig om det en svartsjuk svärmor här, som aldrig riktigt verkat velat träffa honom. Han är så snäll, så han skulle aldrig säga det. Men jag förstår ju att det är så han kommer tänka.
    Jag älskar min son, och han är det viktigaste som finns för mig. Hans behov går alltid först för mig. Jag älskar också min nya kvinna, men inombords gör det mig rasande att hon verkar tänka att min son ska växa upp och flytta utomlands så att hon slipper se honom. Jag vill ju att han ska vara hos mig så mycket som möjligt. Mitt hem är hans hem, och så kommer det förbli, oavsett hur gammal han är. Jag har försökt förklara för min nya kvinna att det man måste ge ett barn är TID tillsammans, men hon envisas med att vi ska träffas på tre timmars playdates en gång i halvåret och då ska hon överlämna en present. Så bygger man inte en relation i min värld, men jag når inte fram med det. Jag och sonen kan förstås inte spontanbesöka henne, utan möten måste förhandlas och förberedas minutiöst.
    Finns det någon som har några råd hur jag ska göra i den här situationen? Kommer min son att kunna växa upp och förstå? Min nya är inte på något sätt fientlig, utan är snäll mot min son när vi träffas, sedan tar hon ut sin frustration på mig efteråt. Hon är benhård med att saker måste ske på hennes villkor för att det ska funka för henne.
    Någon som växt upp med en avlägsen/frånvarande svärmor? På ett sätt är det ju värre med någon som är ständigt närvarande, lägger sig i, och visar sitt missnöje där. Men kylan talar ju sitt språk också, något som ett litet barn så väl förstår.

• Svar på tråden Hon vill inte träffa min son
  • Ess
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-13 19:12:55 följande:
    Nej, jag vill inte att hon ska ändra på sig så att vi kan flytta ihop. Det är mer hennes dröm, att vi ska ska kunna flytta ihop när min son växt upp och flyttat ut.
    Jag tycker du ska göra slut, för ni har inget gemensamt alls. Din son är liten och kommer inte flytta ut på många år ännu. jag förstår inte hur hon tänker när hon planerar för något som ligger ca 15 år fram i tiden...???..
  • Anonym (Soffan)

Hej ts!

Tycker en del svar du fått i tråden är lite väl "svart-vita"  och negativa mot din nya kvinna.
    Om jag förstått saken rätt har hon varit tydlig med att hon inte är speciellt barnkär och inte är intresserad av att bygga upp en djupare relation med din son. Bra så, hon är ärlig.

Vidare har jag förstått det som om att du drömmer om att hon trots detta skall utveckla några slags "känslor" för din son och automatiskt bygga en "bonusmamma-liknande" relation (eller som någon annan uttryckte det "faster"relation åtminstone). Denna dröm måste du blankt slå ur hågen. Det kommer aldrig att ske och det kan du verkligen inte heller kräva av henne, så länge hon 1) inte propsar på att ni skall flytta ihop 2) att hon inte kräver att hon skall "gå först" vid planering av semestrar, högtider etc. Är hon ok med att din sons skolavslutning, fotbollsmatcher, luciatåg och sommarlovsplanering etc alltid (i princip) går före hennes önskemål, skall du respektera hennes önskan om att inte tvingas till att bygga en närmare relation med din son.

Din son å sin sida kan inte heller "kräva" att han skall få vara med när du och din nya kvinna gör "roliga saker", så länge du och kvinnan inte bor ihop (sonen delar om jag förstått saken rätt inget "vardagsliv"  med kvinnan?).

Så länge som du också är tydlig mot alla inblandade: 1) mot kvinnan att din son alltid går först, undantag svårt sjukdom, bilolycka eller annat superallvarligt som drabbat kvinnan, 2) mot sonen att kvinnan är din egen vän och inte eran gemensamma lekkamrat/och inte sonens bonusmamma.

Som jag ser det har du två val:
    1) Fortsätta att vara särbos och träffa din kvinna och sonen helt separat.
    2) Avbryta relationen med kvinnan

Du kan inte vänta på att hon "av sig själv" skall helt plötsligt ändra sig nu när hon varit så här tydlig.
    Du skall framförallt inte flytta ihop med henne och tro att någonting då skall ändra sig "av sig självt".

• Ess
    Anonym (S) skrev 2018-08-13 19:36:49 följande:
    Det är väl för helvete sonen i så fall som blir ihopföst med någon. Han har inget val. Det har hon. Så typiskt att se dessa ord från dig.
    Det är båda som blir ihopfösta. Vill hon bo med ts så får hon sonen på köpet, vare sig hon vill det eller ej!
  • Ess
    Anonym (Soffan) skrev 2018-08-13 19:38:11 följande:

Hej ts!

Tycker en del svar du fått i tråden är lite väl "svart-vita"  och negativa mot din nya kvinna.
    Om jag förstått saken rätt har hon varit tydlig med att hon inte är speciellt barnkär och inte är intresserad av att bygga upp en djupare relation med din son. Bra så, hon är ärlig.

Vidare har jag förstått det som om att du drömmer om att hon trots detta skall utveckla några slags "känslor" för din son och automatiskt bygga en "bonusmamma-liknande" relation (eller som någon annan uttryckte det "faster"relation åtminstone). Denna dröm måste du blankt slå ur hågen. Det kommer aldrig att ske och det kan du verkligen inte heller kräva av henne, så länge hon 1) inte propsar på att ni skall flytta ihop 2) att hon inte kräver att hon skall "gå först" vid planering av semestrar, högtider etc. Är hon ok med att din sons skolavslutning, fotbollsmatcher, luciatåg och sommarlovsplanering etc alltid (i princip) går före hennes önskemål, skall du respektera hennes önskan om att inte tvingas till att bygga en närmare relation med din son.

Din son å sin sida kan inte heller "kräva" att han skall få vara med när du och din nya kvinna gör "roliga saker", så länge du och kvinnan inte bor ihop (sonen delar om jag förstått saken rätt inget "vardagsliv"  med kvinnan?).

Så länge som du också är tydlig mot alla inblandade: 1) mot kvinnan att din son alltid går först, undantag svårt sjukdom, bilolycka eller annat superallvarligt som drabbat kvinnan, 2) mot sonen att kvinnan är din egen vän och inte eran gemensamma lekkamrat/och inte sonens bonusmamma.

Du kan inte vänta på att hon "av sig själv" skall helt plötsligt ändra sig nu när hon varit så här tydlig.
    Du skall framförallt inte flytta ihop med henne och tro att någonting då skall ändra sig "av sig självt".

Håller med dig om detta.
  • Anonym (nnn)
    Ess skrev 2018-08-13 19:39:51 följande:
    Det är båda som blir ihopfösta. Vill hon bo med ts så får hon sonen på köpet, vare sig hon vill det eller ej!
    Hon har ändå mer val än ett barn. 

TS, tre år är en lång tid och du har inte sett henne ens vilja försöka bekanta sig mer med ditt barn och som du skriver, han har förstått att hon inte direkt gillar honom. Det kan skapa dålig självkänsla och olustkänslor hos barnet, en känsla av att inte duga. Kan bli så att din son vill bo bara hos mamman till slut. 

Särbo kan ni så klart fortsätta vara men eftersom du skriver hon visar svartsjuka tom på fester, när du talar med andra osv, låter hon inte som nåt att satsa på, inte bara för detta med barnet 
  • Anonym (Herregud)

Alltså på riktigt. Dumpa.

Träffade en kille när jag var 23, han lika gammal.

Han levde partyliv innan mig och barn var det sista han kunde tänka sig. Innan vi började ses var han väldigt misstänksam att ens börja träffa mig för att han inte är en barn eller ansvarsmänniska.

Efter 2 år var det han som såg till att han hade bälte i bilen, det var han som kom på idén att han kanske är hungrig när han var gnällig osv..

Han har väldigt svårt för barn än idag, vill inte ha egna barn än på länge, men han behandlar min son på bästa sättet han han. Tror inte han än idag är mogen för att "leka" låtsatspappa men för honom är han som en vuxen kompis och dom gillar varandra idag.

Jag har inte velat flytta ihop än så han väljer själv att ses mer på sonens veckor än mina friveckor för att han vill träffa sonen och saknar han.

Vill hon inte träffa ditt barn så vill hon inte ha dig. Hade aldrig någonsin förnedrat mig själv att fortsätta träffa någon som är som din brud...

• Ess
    Anonym (nnn) skrev 2018-08-13 19:46:21 följande:
    Hon har ändå mer val än ett barn. 

TS, tre år är en lång tid och du har inte sett henne ens vilja försöka bekanta sig mer med ditt barn och som du skriver, han har förstått att hon inte direkt gillar honom. Det kan skapa dålig självkänsla och olustkänslor hos barnet, en känsla av att inte duga. Kan bli så att din son vill bo bara hos mamman till slut. 

Särbo kan ni så klart fortsätta vara men eftersom du skriver hon visar svartsjuka tom på fester, när du talar med andra osv, låter hon inte som nåt att satsa på, inte bara för detta med barnet 
    Hon har ju valt, hon vill inte flytta ihop förrän sonen flyttar ut.
    Även om man inte gillar barn så kan man bo ihop, så länge föräldern själv sköter sitt barn och inte tvingar det på en. Men ungen finns ju ändå där, så det hade varit lättare om han varit tonåring. För då hade det inte varit så lång tid att stå ut.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Soffan) skrev 2018-08-13 19:38:11 följande:

Tack för svaret!

Min son har just insett att hans pappa har en relation med en kvinna som inte verkar tycka om honom. Det funkar inte, för det sårar min son och försämrar vår relation som far och son.

Relationen till min nya kvinna kan bara räddas om hon skaffar en fungera de relation med min son så att han känner sig omtyckt tror jag. Den ambitionen säger hon sig ha, men hon verkar inte kunna förverkliga den än så länge. Det är för att hon själv haft ambitionen som jag väntat ut henne och inte brutit tidigare. Hon har själv sagt att hon vill ha en ?moster?-roll, och inte en bonusmamna-roll, så mina förväntningar ligger där. Men en moster brukar vara någon som VILL träffa dig. Det skiner igenom så otroligt väl när någon inte vill det, och barn har radar för sånt.

Nu kanske det låter som att jag har bestämt mig, men jag är väldigt ledsen och uppgiven i kväll. Tack för all input.
  • Anonym (e)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-13 20:38:54 följande:
    Tack för svaret!

Min son har just insett att hans pappa har en relation med en kvinna som inte verkar tycka om honom. Det funkar inte, för det sårar min son och försämrar vår relation som far och son.

Relationen till min nya kvinna kan bara räddas om hon skaffar en fungera de relation med min son så att han känner sig omtyckt tror jag. Den ambitionen säger hon sig ha, men hon verkar inte kunna förverkliga den än så länge. Det är för att hon själv haft ambitionen som jag väntat ut henne och inte brutit tidigare. Hon har själv sagt att hon vill ha en ?moster?-roll, och inte en bonusmamna-roll, så mina förväntningar ligger där. Men en moster brukar vara någon som VILL träffa dig. Det skiner igenom så otroligt väl när någon inte vill det, och barn har radar för sånt.

Nu kanske det låter som att jag har bestämt mig, men jag är väldigt ledsen och uppgiven i kväll. Tack för all input.
    Men snälla du, hon ljuger! Förstår du inte det? Det har gått 3 år, hade hon velat skapa en relation till ditt barn så hade hon gjort det. Vakna!
  • Anonym (LP)

Jag har inga egna barn och valde att inte dejta män med barn när jag var singel. Var dock fullt medveten om att det kanske ändå en dag skulle bli så att någon skulle ha barn (jag blev inte direkt yngre). För mig var huvudanledningen till att inte dejta en man med barn inte att jag ogillar barn. Det var för att jag tog det mycket mer seriöst än dejta en man utan. Jag var bara beredd att lägga ner det engagemanget om jag verkligen kände det kunde bli ett seriöst förhållande. Jag ville inte komma in i något barns liv och sedan kanske försvinna snabbt igen. Ett barn kommer alltid först och partner på andra plats, så det skall vara. Mannen behövde vara värd allt det skulle innebära i livsstilsförändring för mig och barnet. Hade jag blivit såpass kär i någon med barn och känt det var seriöst hade jag satsat allt. Då hade jag ansträngt mig för att lära känna barnet och vara engagerad i hens liv.

Den här kvinnan vill inte anstränga sig. Hon kommer kanske aldrig vara redo. Hon kanske inte vill ha barn alls i sitt liv då hon redan drömmer om hur sonen flyttar ut! Jag tror helt ärligt att särbo inte heller är idealiskt. Visst, hon slipper bo med ett barn, men det läger ju inte som hon vill ha någon relation med barnet alls. Förstår ärligt talat inte varför hon ens dejtar någon med barn med den inställningen. Inställning är inte fel, alla gillar inte barn och det får man. Men då ser man också till att inte bli ihop med män som har barn, eller utflugna sådana. Jag hade aldrig accepterat hennes beteende om jag haft barn.

Svar på tråden Hon vill inte träffa min son