• OJA77

    Specialklass eller inte för sonen?

    Hej
    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28
    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44
    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.

  • Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?
  • OJA77
    Anonym (Spec.ped) skrev 2018-09-15 18:04:37 följande:

    Jag vill också tillägga att de aldrig kan tvinga er att byta skola. Det är ert beslut till 100%. Skamligt att de hotar med det. De kan rekommendera det men det är ert beslut.

    Jag tycker verkligen inte att han ska gå med elever med npf-diagnoser om han inte har en diagnos.


    Anonym (Spec.ped) skrev 2018-09-15 18:12:06 följande:
    Förlåt jag läste visst inte alla inlägg innan jag svarade. Nu när jag läser detta så låter de faktiskt helt inkompetenta. Om de själva tycker att deras skolmiljö är för krävande för honom så är de skyldiga att göra de anpassningar som krävs för att han ska kunna uppnå målen. Står i skollagen.

    De svårigheterna han har ska definitivt rymmas inom den ordinarie undervisningen.

    Hoppas ni hittar nåt sätt. Tyvärr kanske det är svårt att göra nåt på nuvarande skolan nu när ni redan kämpat så länge.
    Enligt skolan så kan de tvinga oss och vi har även varit i kontakt med Skolinspektionen som också säger att skolan har rätt att göra det. Det enda vi kan göra är överklaga beslutet om/när det kommer. Därför känner vi oss väldigt oroliga och maktlösa nu inför kommande mötet i slutet av oktober. Vi vet inte egentligen vad som krävs för att de ska släppa detta? Hur "perfekt" måste sonen vara under kommande veckor för att de ska acceptera honom? 

    Ja jag håller med! I två års tid har vi fått höra att skolan är en kravfylld miljö som alla barn inte klarar. De har gjort vissa insatser men vad de inte har tagit hänsyn till är att det har varit väldigt turbulent i klassen under både förskoleklass och åk 1, vilket har påverkat min son mer än andra barn (vad jag vet). Vi tror också att ett skolbyte skulle vara bästa lösningen men som du vet så tar det tid att få en plats på en annan skola och vi är rädda att de ska forcera flytten till special-klass innan vi fått plats för sonen i någon annan skola!

  • OJA77
    Anonym (Lärare) skrev 2018-09-15 20:27:29 följande:
    Jag håller med. Och avkodning, läs- och skriv-svårigheter och kort arbetsminne är ju en jättebra guidning för skolan för att veta vilket stöd din son behöver i undervisningen. Jag har arbetat -inom ramen för ordinarie undervisning på en "vanlig" skola - med elever med alla dessa svårigheter plus ett gäng till. Nu arbetar jag visserligen på högstadiet, men tankesättet är detsamma - ingen elev är ju jobbig för att det är så himla kul att vara jobbig. Inte med alla konsekvenser, möten och utpekande man drabbas av på grund av ens beteende. Man agerar för att man inte har strategier eller förmåga att hantera situationen på ett bättre sätt. Det ska vi lära dem, alternativt ta bort situationerna som skapar beteendet. Det går. Jag har slitit mitt hår i perioder för att få det att fungera med elever, och alla har inte blivit solskenshistorier även om en hel del har blivit det, men skolan har ett ansvar gentemot elever och fungerar det inte så utvärderar man och testar någonting nytt. Fy vad arg jag blir på er skola för att de ger bilden av att skolan fungerar så här. Det finns skolor som tar sitt ansvar också, jag lovar! 

    Och att problemen inte finns hemma borde ju innebära en stor ledtråd för skolan. Har de försökt (på ett äkta konstruktivt sätt) att fråga din son vilka situationer han tycker är jobbigast i skolan? 

    Är skolpsykolog med på alla möten? Om hen verkar vettig kan det vara bra att be hen vara med regelbundet, hen kanske kan "stötta" skolan (vad jag egentligen menar är att sätta personalen på plats) i vilka metoder som brukar fungera. En utomstående (som en skolpsykolog ofta ändå är) kan ju få andra att skärpa till sig och inte säga vad som helst också. Finns det någon på skolan som känns vettig? Skolkurator? Syster? Klasslärare? Assistenten? Kanske kan ni gå samman med dem och be att de är med på möten? Kanske kan ni kontakta Specialpedagogiska Skolmyndigheten också. Jag vet inte om de kan närvara på möten men det hade ju onekligen varit bra....Det kanske är som någon säger att det är att byta skola som är lösningen, det tar bara emot mitt lärarhjärta att en skola ska få "vinna" så, men som förälder (som jag ännu så länge bara är till en krabat i magen) så förstår jag ju att man inte resonerar så. Och som sagt, min vän som arbetat i särskild undervisningsgrupp i en egen skola har ju berättat hur den lyckats bli en jättebra lösning för många barn, även om hon också sagt att många barn som går där egentligen borde kunnat gå i ordinarie klass med stöd, men att skolorna inte tagit sitt ansvar...
    Jag kan bara hålla med dig. Om de bara hade tagit sig tiden att prata med sonen eller inkludera honom i sin undervisning så hade de fått rätt många svar och lösningar. Sonen är väl medveten om sitt beteende och han har också berättat varför han gör som han gör. Detta har vi berättat för skolan men de har aldrig riktigt tagit till sig eller brytt sig om hans åsikt. Sonen själv säger att de aldrig lyssnar på honom. Enligt sonen så blir han arg för att han vill vara ifred och vet att det fungerar. När han blir arg så backar pedagogerna och låter honom hållas med det han håller på med för tillfället. Sonen tycker att det är kanon för då får han som han vill. Ibland blir han arg och "exploderar" när det har skett nån form av orättvisa mot honom eller när han helt enkelt inte förstår vad som förväntas av honom eller när han inte förstår vad det är han ska göras. 

    Nej, skolpsykologen har bara gjort en utredning på skolans begäran och då gällande läs- och skrivsvårigheter, om han hade såna problem. Psykologen informerade skolan om vad hon hade kommit fram till men skolan har inte riktigt tagit till sig detta då de ansåg att det borde finnas något/några fler problem med sonen. Vi valde att ha med psykologen på ett möte just pga att spec.pedagogen och rektorn valde att missuppfatta resultatet men det var inte populärt och de var rent ut sagt riktigt otrevliga mot denna psykolog. Vi har också insett att vi på nästkommande möte borde ha någon med oss, vi har tittat på att ha med ett juridiskt ombud som har kunskap inom skollagen och vet vilka rättigheter vi har och hur skollagen ska tolkas. Jag har aldrig hört talas om Specialpedagogiska Skolmyndigheten?? Vad har de för funktion?

    Nä vi vill inte heller låta skolan "vinna" men samtidigt så har vi hållit på så länge nu och det har påverkat hela familjen på ett negativt sätt. Vi kommer söka oss till andra skolor men under tiden kommer vi att kämpa för vår son.

    Grattis till den lilla krabaten i magen!! :)


  • OJA77
    Anonym (René) skrev 2018-09-15 20:35:28 följande:
    Jag vill börja med att säga att det på intet vis är ovanligt att barn med npf klarar/orkar utmärkt att vara ?normala? i vissa sammanhang men ej i andra. Det kan alltså vara så att skolan misstänker npf men inte törs säga det rakt ut. Kravkänslighet och vägran/oförmåga att bara göra som man blir tillsagd är inte heller ovanligt vd npf. Kanske har din son inte alls tillräckliga problem för att uppfylla en diagnos, och han är samma fantastiska person oavsett, men uteslut inte att han kan behöva särskilt stöd.
    Jag kan tala om för dig att skolan inte alls har varit blyga i det avseendet utan de sa till oss efter att sonen endast gått tre veckor i förskoleklass att sonen exploderar/blir arg och därför måste han ha ADHD eller autism och att vi bör därför ta kontakt med BUP. Skolan har under de här två åren gjort allt för att fastställa att sonen har en diagnos för att kunna motivera en flytt till en specialklass. Vi föräldrar anser inte att det var/är skolans uppgift att göra då endast läkare har rätt att fastställa en medicinsk bedömning.  Jag vet att sonen har behov av särskilt stöd, med eller utan en npf-diagnos, problemet är bara att vi föräldrar inte anser att de har gjort rätt eller tillräckigt och gett sonen det särskilda stöd som han behöver!! Vi anser också att det borde krävas mycket större problem för att rycka upp ett barn ur skolan och tvångsplacera honom i en specialskola utan möjlighet att få umgås med andra barn än barn med olika npf-diagnoser.
  • OJA77
    Anonym (Byt skola) skrev 2018-09-16 06:09:24 följande:

    Byt skola, omgående. Har varit med om liknande. Tänk inte på vad skolan bör göra, de är helt enkelt inte kapabla och förtroendet är förlorat. Ni har anmält till skolinspektionen, vet skolan om det? Ta inte detta fel, men skolan vill inte bara bli av med er son, utan också er som föräldrar, eftersom ni kritiserar skolan. Bara för att man är rektor på en skola så behöver det inte betyda att man är kapabel att alltid ta rätt beslut, speciellt som det ibland hotar ens ställning, vilket jag tror att detta handlar om. Skolan är helt enkelt inkompetent och det kommer aldrig att fungera, hur många elevassistenter ni än får, för skolan vill inte. Specialskola skulle jag heller inte råda, låter inte som om det är platsen för din son, som du säger, han kommer att få en stämpel för livet, och det kommer att bli svårt att få in honom i vanliga systemet igen. Din son känner av att han inte är välkommen på skolan och det får honom att utagera, han är helt enkelt stressad. Hur mycket pratar du med honom om detta? Har du sagt denna deadline på 8 veckor? Mitt råd, säg till skolan att du ska byta skola, och under tiden du letar så förväntar du skolan att göra sitt jobb och se till så att din son trivs på skolan, OM de inte gör det, så tänker du ta ut din son från skolan och ha honom hemma och undervisa honom själv och bevisa för skolan att det inte är några problem, och att han vill lära. Vilket skolinspektionen kommer få veta. 


    Du har nog rätt! Både jag och sonens pappa har också haft en känsla av att de vill bli av med sonen OCH oss för vi har verkligen kämpat för sonen under dessa två åren. Den kritik som vi har framfört har varit befogad och inget de inte har varit medvetna om då det har varit väldigt turbulent i sonens klass med många lärarbyten. 

    Sonen var med en liten stund på det senaste mötet och vet om att han har krav på sig att lyssna på de vuxna i skolan och göra det han blir tillsagt. Han är inte så medveten om tidsfristen som finns men han vet om att det har varit prat om specialklass men inte mer än så. Vi är också väldigt rädda för den stämpel som han kan få samt att inte komma tillbaka in i den vanliga skolan igen. Sen är vi rädda för hur hans personliga utveckling kommer påverkas av att endast möta och umgås med barn med olika npf-diagnoser utan att ha möjlighet att få leka med andra odiagnostiserade barn.

    Det är lite vår plan också. att söka andra skolor och hoppas på att de inte väljer att flytta honom under tiden. Alternativet är att överklaga om beslut ändå kommer så att vi kan "köpa" oss nån månad till då de inte flyttar barnen under tiden som överklagandet gås igenom av högre instans.  Vi har redan anmält skolan till skolinspektionen och väntar på att den utredningen ska bli klar. Får se om de anser att skolan har gjort tillräckligt eller inte. Tror absolut att vi fick elevassistent nu enbart för att vi anmälde skolan i våras!
  • Anonym (Byt skola)

    Det är inte lätt, och jag känner igen stressen, påverkar allt, och din son känner på sig det, från både familj och skola. Men känn dig inte skyldig, för du försöker hitta vad som är bäst för din son! Det är helt enkelt en himla dålig skola. Dessutom så gissar jag att din son har över medel IQ? Och kanske högkänslig? Som sagt, absolut bästa, byt skola, och bra att ni försöker vinna tid för att hitta en ny skola. De kan inte tvinga er till något, du är föräldern och vet vad som är bäst för ditt barn. I absolut värsta fall, hota med att ta ut honom ur skolan och hålla honom hemma, det kommer att få dem samarbeta med en lösning, som ni vet är bäst för er son. 

  • Anonym (Lärare)
    OJA77 skrev 2018-09-17 10:04:51 följande:
    Jag kan bara hålla med dig. Om de bara hade tagit sig tiden att prata med sonen eller inkludera honom i sin undervisning så hade de fått rätt många svar och lösningar. Sonen är väl medveten om sitt beteende och han har också berättat varför han gör som han gör. Detta har vi berättat för skolan men de har aldrig riktigt tagit till sig eller brytt sig om hans åsikt. Sonen själv säger att de aldrig lyssnar på honom. Enligt sonen så blir han arg för att han vill vara ifred och vet att det fungerar. När han blir arg så backar pedagogerna och låter honom hållas med det han håller på med för tillfället. Sonen tycker att det är kanon för då får han som han vill. Ibland blir han arg och "exploderar" när det har skett nån form av orättvisa mot honom eller när han helt enkelt inte förstår vad som förväntas av honom eller när han inte förstår vad det är han ska göras. 

    Nej, skolpsykologen har bara gjort en utredning på skolans begäran och då gällande läs- och skrivsvårigheter, om han hade såna problem. Psykologen informerade skolan om vad hon hade kommit fram till men skolan har inte riktigt tagit till sig detta då de ansåg att det borde finnas något/några fler problem med sonen. Vi valde att ha med psykologen på ett möte just pga att spec.pedagogen och rektorn valde att missuppfatta resultatet men det var inte populärt och de var rent ut sagt riktigt otrevliga mot denna psykolog. Vi har också insett att vi på nästkommande möte borde ha någon med oss, vi har tittat på att ha med ett juridiskt ombud som har kunskap inom skollagen och vet vilka rättigheter vi har och hur skollagen ska tolkas. Jag har aldrig hört talas om Specialpedagogiska Skolmyndigheten?? Vad har de för funktion?

    Nä vi vill inte heller låta skolan "vinna" men samtidigt så har vi hållit på så länge nu och det har påverkat hela familjen på ett negativt sätt. Vi kommer söka oss till andra skolor men under tiden kommer vi att kämpa för vår son.

    Grattis till den lilla krabaten i magen!! :)
    Tack :)

    Tänkte bara säga att ni verkar vara jättefina föräldrar, så jag hoppas ni inte känner skuld över situationen. Skolan har agerat fel. Tragiskt. 

    Specialpedagogiska Skolmyndigheten (www.spsm.se/stod/fraga-en-radgivare/) finns framförallt för skolpersonal tror jag, men jag tänker att ni ändå skulle kunna testa att prata med dem. De kan komma till skolor och föreläsa för personal t.ex, men vem vet, kanske kan de också hjälpa till med en viss juridisk kompetens/vara med på möten. De har alltid varit tillmötesgående när jag har pratat med dem i egenskap av lärare. Om inte de kan hjälpa till kan de säkert hänvisa er. Vill man sätta dit skolan finns ju flera vägar att gå, t.ex. barnombudsmannen, men det hjälper ju inte er son, så den är ju inte heller er kamp att göra. 

    Kanske kan ni kontakta skolpsykologen igen och fråga om hen kan ha ett möte med er enskilt för att rådgöra kring vilket stöd skolan kan ge nu när assistent finns. På samma möte kan ni kanske ta upp hur de uttryckt sig. Jag tänker att skolpsykologer har "tjock hud" och klarar av otrevliga rektorer. Det borde snarare vara de som tar kampen mot skolan och inte ni. 

    Lycka till. Jag hoppas verkligen er son får hjälpen han förtjänar nu.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Byt skola) skrev 2018-09-17 20:59:16 följande:

    Det är inte lätt, och jag känner igen stressen, påverkar allt, och din son känner på sig det, från både familj och skola. Men känn dig inte skyldig, för du försöker hitta vad som är bäst för din son! Det är helt enkelt en himla dålig skola. Dessutom så gissar jag att din son har över medel IQ? Och kanske högkänslig? Som sagt, absolut bästa, byt skola, och bra att ni försöker vinna tid för att hitta en ny skola. De kan inte tvinga er till något, du är föräldern och vet vad som är bäst för ditt barn. I absolut värsta fall, hota med att ta ut honom ur skolan och hålla honom hemma, det kommer att få dem samarbeta med en lösning, som ni vet är bäst för er son. 


    Tyvärr är det enda man riskerar med att hota med att hålla någon hemma att man får soc-anmälan/i längden vite mot sig för att man bryter mot skolplikten. Tror skolor mest tar sådant som tomma hot, för gör man verklighet av det drabbar det endast en själv. I övrigt håller jag med dig.
  • Anonym (Byt skola)
    Anonym (Lärare) skrev 2018-09-17 21:20:50 följande:
    Tyvärr är det enda man riskerar med att hota med att hålla någon hemma att man får soc-anmälan/i längden vite mot sig för att man bryter mot skolplikten. Tror skolor mest tar sådant som tomma hot, för gör man verklighet av det drabbar det endast en själv. I övrigt håller jag med dig.
    Ja, du har helt rätt att det är en stor risk, men vi gjorde precis detta och höll vårt barn hemma i 4 månader och det hade otroliga (positiva) konsekvenser, till slut. Visst var det en enorm stress, och riskfyllt, men vi tog den risken för att skydda vårt barn istället för att följas med i ett system som inte brydde sig om barnen utan endast om politik och makt. Det var otroligt tuffa månader, men det gynnade barnet enormt, vi insåg vilken otrolig stress vi haft iom skolans inkompetens. Idag är sonen på en annan vanlig skola och det går otroligt bra. Man kan anta att eftersom det är en institution som ansvarar för barn, att de har erfarenheten och kunskapen hur de ska göra, men så är tyvärr inte alltid fallet, och ibland spelar den mänskliga faktorn in, där en rektor försöker behålla makt genom att sparka ut elever. 
  • OJA77
    Anonym (Byt skola) skrev 2018-09-17 20:59:16 följande:

    Det är inte lätt, och jag känner igen stressen, påverkar allt, och din son känner på sig det, från både familj och skola. Men känn dig inte skyldig, för du försöker hitta vad som är bäst för din son! Det är helt enkelt en himla dålig skola. Dessutom så gissar jag att din son har över medel IQ? Och kanske högkänslig? Som sagt, absolut bästa, byt skola, och bra att ni försöker vinna tid för att hitta en ny skola. De kan inte tvinga er till något, du är föräldern och vet vad som är bäst för ditt barn. I absolut värsta fall, hota med att ta ut honom ur skolan och hålla honom hemma, det kommer att få dem samarbeta med en lösning, som ni vet är bäst för er son. 


    Stressen och oron har tagit enormt på krafterna och vi har dessutom ett barn till att ta hänsyn till. Hela familjen har påverkats av detta och under väldigt lång tid! Absolut att vi ska byta skola men nu tappade vi några veckor i tid då skolan helt plötslig beslöt sig för att strunta i åtgärdsplanen och bröt vår överenskommelse. Nu har vi tre veckor på oss att överklaga och på så sätt vinna tid för de vill nu att han ska flyttas till specialklass så snart som möjligt!!!! Sonens pappa har nog sagt vid några tillfällen att han skulle ta tjänstledigt och sitta hemma med sonen för att tillgodose hans utbildning när skolan uppenbarligen inte är kapabel till det....så tanken har slagit oss men visst finns rädslan för de konsekvenser som det kan innebära!? 
  • OJA77
    Anonym (Lärare) skrev 2018-09-17 21:17:09 följande:
    Tack :)

    Tänkte bara säga att ni verkar vara jättefina föräldrar, så jag hoppas ni inte känner skuld över situationen. Skolan har agerat fel. Tragiskt. 

    Specialpedagogiska Skolmyndigheten (www.spsm.se/stod/fraga-en-radgivare/) finns framförallt för skolpersonal tror jag, men jag tänker att ni ändå skulle kunna testa att prata med dem. De kan komma till skolor och föreläsa för personal t.ex, men vem vet, kanske kan de också hjälpa till med en viss juridisk kompetens/vara med på möten. De har alltid varit tillmötesgående när jag har pratat med dem i egenskap av lärare. Om inte de kan hjälpa till kan de säkert hänvisa er. Vill man sätta dit skolan finns ju flera vägar att gå, t.ex. barnombudsmannen, men det hjälper ju inte er son, så den är ju inte heller er kamp att göra. 

    Kanske kan ni kontakta skolpsykologen igen och fråga om hen kan ha ett möte med er enskilt för att rådgöra kring vilket stöd skolan kan ge nu när assistent finns. På samma möte kan ni kanske ta upp hur de uttryckt sig. Jag tänker att skolpsykologer har "tjock hud" och klarar av otrevliga rektorer. Det borde snarare vara de som tar kampen mot skolan och inte ni. 

    Lycka till. Jag hoppas verkligen er son får hjälpen han förtjänar nu.
    Tack snälla för dina fina ord. Behövde höra det! Nej, skuld känner jag inte men självklart har jag mina stunder när jag undrar om jag gör rätt som kämpar emot och om jag som mamma har missat nåt som alla  andra (inom skolan) ser och upplever som jag inte alls har fått se och uppleva när det kommer till min sons beteende. Landar ändå i slutändan i en magkänsla som är så stark och tydlig och som säger mig att jag kämpar av rätt anledning och för rätt sak!

    Tack för dina tips men nu har läget förändrats igen. I går fick vi samtal från skolan där de ansåg att det inte funkar med den överenskommelsen som vi hade från i förra veckan och avser att ändå flytta sonen till en specialklass i en annan skola. Nu tappade vi dessa 8 veckor och har bara tiden på oss som ett överklagande ger oss till att hitta en ny skola.....jag fattar verkligen inte hur skolan kan göra nåt sånt???! Hur kan man som skola vilja knäcka ett litet barn på det här sättet?! 
Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?