• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Tiina87
    Anonym (#) skrev 2018-09-21 20:39:18 följande:

Så jävla spännande ändå att SÅ många i den här tråden tycker att TS har nån slags skyldighet att låna ut sin kropp i nio månader & inte har nån rätt till självbestämmande. Tack och lov att svensk lagstiftning inte håller med er för det vore inget annat än slaveri.

Som man bäddar får (ska) man ligga...
  • Tiina87
    Anonym (#) skrev 2018-09-21 20:36:44 följande:

Exakt, det är barn. Som det alltså inte borde vara ok att köpa, sälja eller ?ge bort?, som vid surrogat.

Apobtion etc är lagligt.

Att skilja på tvillingar (surrogat får en och biomamma) är inte ok eller lagligt.
  • Anonym (Ånger)

Orkar verkligen inte med alla elaka kommentarer, så jag lämnar tråden. Tack till er som stöttat.

• Ignoramus

Allt jag sa var att tvillingar förmodligen separeras även i adoptionssammanhang, så det är knappast unheard of att det händer. Sen är det inte moraliskt rätt men det är ingen lösning i den här historien. Att tvinga någon att genomföra graviditeten och sedan ge bort båda barnen är dock den absolut sämsta.

Fast ja, jag ändrar mig. Det mest rättvisa är att ts betalar tillbaka alla/minst hälften av alla omkostnader och behåller de här barnen själv. Iaf förutsatt att den andra kvinnan fortfarande har fungerande ägg.

Tiina87 skrev 2018-09-21 20:54:52 följande:

Apobtion etc är lagligt.

Att skilja på tvillingar (surrogat får en och biomamma) är inte ok eller lagligt.

• Anonym (#)
    Tiina87 skrev 2018-09-21 20:54:52 följande:

Apobtion etc är lagligt.

Jag har inte försvarat att separera tvillingar. Jag tycker hela surrogat-arrangemanget är förkastligt eftersom det kräver att barn ses som handelsvaror & att kvinnor kan avskriva sig självbestämmande under en graviditet. Samma människosyn som slaveri bygger på. TS är dessutom biologisk mor (= den som bär & föder barnet), den andra är äggdonator eller möjligen genetisk mor. Ja, adoption är lagligt, men surrogat-arrangemang har ingen juridisk bäring i Sverige. Tough luck, men det är TS barn rent juridiskt & biologiskt, om ej inte genetiskt.
    Tiina87 skrev 2018-09-21 20:53:27 följande:

Som man bäddar får (ska) man ligga...

Nej faktiskt inte. Även om du lovar att donera en njure till din bror så HAR du rätt att ändra dig på operationsbordet. Samma sak vid adoption, eller då surrogat. Kroppslig integritet & självbestämmande väger rätt tungt här som tur är.
  • Ignoramus

Förstår dig, även om jag säkert bidraget till den stämningen. Ledsen för det, var inte min mening. Lätt att börja se det som en teoretisk situation utan verkliga människor inblandade, vilket säkert förvärrar stämningen. Hoppas det löser sig till det bästa, vilket beslut du än tar!

Anonym (Ånger) skrev 2018-09-21 21:01:33 följande:

Orkar verkligen inte med alla elaka kommentarer, så jag lämnar tråden. Tack till er som stöttat.

• Tiina87
    Anonym (#) skrev 2018-09-21 21:04:24 följande:

Jag har inte försvarat att separera tvillingar. Jag tycker hela surrogat-arrangemanget är förkastligt eftersom det kräver att barn ses som handelsvaror & att kvinnor kan avskriva sig självbestämmande under en graviditet. Samma människosyn som slaveri bygger på. TS är dessutom biologisk mor (= den som bär & föder barnet), den andra är äggdonator eller möjligen genetisk mor. Ja, adoption är lagligt, men surrogat-arrangemang har ingen juridisk bäring i Sverige. Tough luck, men det är TS barn rent juridiskt & biologiskt, om ej inte genetiskt.Nej faktiskt inte. Även om du lovar att donera en njure till din bror så HAR du rätt att ändra dig på operationsbordet. Samma sak vid adoption, eller då surrogat. Kroppslig integritet & självbestämmande väger rätt tungt här som tur är.

En njurtransplation går inte att jämföra med surrogat.
  • Anonym (#)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-21 21:01:33 följande:

TS, vad du än väljer att göra så är det DU som har lag & rätt på din sida <3
  • Anonym (#)
    Tiina87 skrev 2018-09-21 21:06:58 följande:

En njurtransplation går inte att jämföra med surrogat.

Nej du har helt rätt. En njurtransplantation är inte alls lika hemskt att be någon som som att be någon vara surrogat & behandla människor som handelsvaror.
  • Anonym (M)
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-21 19:19:55 följande:

Pga att du väntar fler än ett barn är risken stor att det blir kejsarsnitt. Vill du ha flera barn i framtiden? För om läkarna bedömer att du inte kommer kunna föda vaginalt efter det här, måste du göra kejsarsnitt vid varje graviditet, och man brukar sällan rekommendera fler än tre kejsarsnitt.

Stämmer inte. Efter mitt första snitt var det inga problem att föda vanligt om jag ville det. Det var ingen läkare som bedömde något, utan i de allra flesta fall kan man föda vaginalt efter ett snitt.

Jag valde snitt igen och nu ska jag göra snitt nr tre. Jag hade fått föda vaginalt denna tredje gång om jag ville, men de avrådde från det.

Finns inga "måste".
Svar på tråden Vill behålla barnet