• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (så det kan bli)
    sextiotalist skrev 2018-09-29 14:19:44 följande:
    För det var inte den kvinnans ägg, en okänd kvinna.
    Nej , det var väl vännens? Vem spermierna tillhör vet vi väl inte...
  • Anonym (Stjäla ett barn)
    sextiotalist skrev 2018-09-29 14:27:55 följande:

Ok, jag läste fel. Men likväl, eftersom de föder i Sverige så är det svensk lagstiftning som gäller. Och ts har lagen helt på sin sida.

Hur som helst, hur det än går är jag säker på att man kan sätta fd framför väninnan.

Men paret kan definitivt gå vidare med ärendet då alla barn enligt lag har rätt till sitt ursprung och sina biologiska föräldrar. Och den lagen går före det mesta annat.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-09-29 14:30:45 följande:
    Men paret kan definitivt gå vidare med ärendet då alla barn enligt lag har rätt till sitt ursprung och sina biologiska föräldrar. Och den lagen går före det mesta annat.
    Rätt till sitt ursprung innebär väl att barnen har rätt att veta var de kommer ifrån, inte att de absolut måste umgås med eller ens träffa sina biologiska föräldrar. Om vårdnadshavaren, i detta fall TS, inte tycker att barnen ska träffa sin biologiska mor så har den senare inte mycket att invända rent juridiskt.

Denna tråd belyser väldigt tydligt varför inte altruistiskt surrogatmödraskap ska vara lagligt. Det är förfärligt att människors barnlängtan ska ursäkta ens möjligheten att man utnyttjar kvinnor och/eller använder barn som handelsvara. Inte ens adoption av redan födda barn är helt problemfritt, det har ju uppdagats att barn stjäls från sina föräldrar i syfte att adoptera bort dem för att tjäna pengar.
  • Embla twopointoh

Det jag tycker är lite konstigt med hela den här historien är att ägget är donerat. Varför kunde inte väninnan, som uppenbarligen har fullt normala ägg, blivit inseminerad med den anonyme spermadonator som TS säger användes? Även om hon skulle ha någon sjukdom eller liknande som försvårar/omöjliggör graviditet, så finns det ju en kvinna till i förhållandet (om jag förstått det rätt så handlar det om ett samkönat par), som antingen kunde genomgått "vanlig" IVF, eller fått sin parters ägg inplanterat. Det går inte riktigt ihop.

• Anonym (Stjäla ett barn)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 15:13:09 följande:

Rätt till sitt ursprung innebär väl att barnen har rätt att veta var de kommer ifrån, inte att de absolut måste umgås med eller ens träffa sina biologiska föräldrar. Om vårdnadshavaren, i detta fall TS, inte tycker att barnen ska träffa sin biologiska mor så har den senare inte mycket att invända rent juridiskt.

Denna tråd belyser väldigt tydligt varför inte altruistiskt surrogatmödraskap ska vara lagligt. Det är förfärligt att människors barnlängtan ska ursäkta ens möjligheten att man utnyttjar kvinnor och/eller använder barn som handelsvara. Inte ens adoption av redan födda barn är helt problemfritt, det har ju uppdagats att barn stjäls från sina föräldrar i syfte att adoptera bort dem för att tjäna pengar.

Paret har rätt att gå vidare och få umgängesrätt prövad precis som en biologisk pappa har. Med dna prov osv. Då detta inte gått rätt till lagligt så har ts per automatik inte rätt att undanhålla barnet från dess biologiska mamma. Rätten kommer helt utgå från barnets bästa.

Att barnet har rätt att veta sitt ursprung påverkar ts mycket negativt i framtiden. Då kommer hon vara tvungen att berätta sanningen för barnen. Hur hon princip har stulit en annan kvinnas ägg. Barnet kommer med all rätt känna sig lurad och bestulen på sin biologiska familj. Barnet går ju inte bara miste om sin mamma utan även om mormor, morfar kusiner osv.
  • twinboymom

Fyi, en tvillinggraviditet är ofta jobbig så in i helvete. Jag var sängliggande från v 20 pga komplikationer, kräktes alla veckor innan och har förstört min kropp ganska rejält efter den.

• Anonym (M)

TS överväger alltså att hellre göra en sen abort på de två barnen hellre än att ge tillbaka dem till deras biologiska mamma efter födseln.

Ska inte TS ha barnen så ska ingen få ha dem, med andra ord.

Jävligt tragiskt!

• Anonym (M)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 15:18:16 följande:

Det jag tycker är lite konstigt med hela den här historien är att ägget är donerat. Varför kunde inte väninnan, som uppenbarligen har fullt normala ägg, blivit inseminerad med den anonyme spermadonator som TS säger användes? Även om hon skulle ha någon sjukdom eller liknande som försvårar/omöjliggör graviditet, så finns det ju en kvinna till i förhållandet (om jag förstått det rätt så handlar det om ett samkönat par), som antingen kunde genomgått "vanlig" IVF, eller fått sin parters ägg inplanterat. Det går inte riktigt ihop.

Partnern är en man, det handlar alltså om en man och en kvinna.
  • taquine
    Anonym (M) skrev 2018-09-29 15:47:02 följande:

TS överväger alltså att hellre göra en sen abort på de två barnen hellre än att ge tillbaka dem till deras biologiska mamma efter födseln.

Jävligt tragiskt!

Ja, hela denna soppa är sjukt tragiskt. Måste säga jag lider med både paret och ts.
    Goodness me
  • Anonym (l)
    Anonym (M) skrev 2018-09-29 15:47:02 följande:

Jävligt tragiskt!

Det är väldigt bibliskt.
Svar på tråden Vill behålla barnet