Anonym (Tänk efter!!) skrev 2018-09-22 15:20:57 följande:
Vad gäller om man som mamma väljer att behålla ett barn med en man. Har man sedan efter förlossningen som mamma rätt att avsäga pappan rätten till sitt barn?
Det är indirekt samma sak i detta fall, skillnaden är att det är två kvinnor.. hade det varit pappans spermier hade TS inte kunnat frånta dem barnet helt.. eller det kanske du tycker att hon borde kunna?
En mer korrekt jämförelse utifrån det jag skrivit vore om jag anser att en man som gjort en kvinna gravid har rätt att vara med & bestämma om graviditeten: abort eller inte. På den frågan är mitt svar givetvis nej, mannen har ingen talan. Eller om spermie-/äggdonatorer har rätt till ?sina? barn, & svaret på den frågan är också nej (dock har barnet rätt till kännedom sitt ursprung). Kvinnan vars ägg använts anser jag i ett sånt här fall kan jämställas med en äggdonator, som inte har rätt till barnet. Rätt till barn har förresten ingen förälder nånsin, det är barn som har rätt.
Det bästa hade såklart varit om situationen aldrig uppstått & människor slutade betrakta andra människor som handelsvaror. Väljer man ändå att nyttja surrogat så måste man vara beredd på risken att det kan gå så här, för inget annat alternativ är förenligt med rätten till den egna kroppen.