• Krilledill

Pojke uppfostrad till transvestit?

Hej

Min sambo har en systerson i 9års ålder (vi kallar honom Erik) som sedan tidig ålder Blev förtjust i filmen ?frost? han var då runt 4-5 år och var som vilken liten pojke somhelst men känslig & intelligent. Han fick ögonen för prinsessan Elsa i filmen. Vem har inte som liten pojke haft kvinnliga karaktärer som man gillar? Jag gillade Mulan.. Däremot börjades det spexas och klä ut sig vilket heller inte är så konstigt. Den stora förändringen kom när Erik började önska sig klänningar och peruker till födelsedagar. Sagt som gjort uppmuntrades detta av mamman / morföräldrar. Allt Erik fick på sin 6årsdag var Allt som hade med Elsa att göra.. klänningar,peruker,klackskor, glitter. Jag tyckte det var konstigt men min sambo trodde bara Erik hade en fas av spex. Nåväl det hela utvecklades till mer och mer av den varan.

7:e födelsedagen (träffas inte så ofta) då öppnar Erik dörren i tajts/kjol och smink. Rummet han har är nu rosa med smink/nagellack och allt vad töser har i den åldern. Tydligen går pojken så till skolan och offentligt utomhus.. jag frågar än en gång min sambo lite försiktigt om inte lille Erik identifierar sig som en tjej? Min sambo tror bara att Erik gillar spex återigen & ibland kommer disskutionen upp att varför inte föräldrarna reagerar?

Jag såg nyligen semesterbilder på Erik där han offentligt badade i bikini samt gick klädd i röd kjol med kort röd magtröja..pojken är uppfostrad till fullfjädrad transvestit helt omdömeslöst

Jag tycker man får vara den man vill OM man är mogen nog. En förälders vägledning där föräldrarna vet bäst är ovärderlig. Det är enligt mitt tycke en fruktansvärt handling att Uppmuntra en liten 6årig pojk till att bli en liten transvestit genom att köpa klänningar smink och allt vad det innebär till vardagen.

Mina frågeställningar nedan..

*När är det egentligen dags att säga nej till uppmuntrandet av att låta söner växa upp helt utan tyglar med att vara precis hur de vill?

* Hur kan man på ett pedagogiskt sett Vägleda?

(Jag är inget emot transvestiter)

• Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?
  • LFF
    Entriss skrev 2018-10-05 08:18:46 följande:
    Vadå "Varför skulle pojkar bli mindre våldsamma"? Därför att deras dåliga beteenden skulle stävjas redan i tidig ålder och inte accepteras bara för att dom är pojkar. 

Att skylla mäns dåliga beteende på hormoner är ett lätt sätt att komma undan ansvar, eller hur? Men små pojkar har inga såna hormoner så det stämmer ju inte att beteendet är hormonstyrt- det är INLÄRT!! 

Tycker du också det är ok att säga att "män är djur" för att  "män kan inte styra över sin sexuella drift" som ursäkt för diverse våldtäkter och sexuella övergrepp?! För din tes om att män har ett beteende beroende av hormoner tyder ju på just det. 
    Det är ju därför ansvaret läggs över på tjejerna att inte vara för "utmanande" i sin klädsel och för flirtiga i sitt beteende eftersom "män kan inte styra sina hormoner" *blir galen*
  • Erla

Vadå "Varför skulle pojkar bli mindre våldsamma"? Därför att deras dåliga beteenden skulle stävjas redan i tidig ålder och inte accepteras bara för att dom är pojkar. 

Att skylla mäns dåliga beteende på hormoner är ett lätt sätt att komma undan ansvar, eller hur? Men små pojkar har inga såna hormoner så det stämmer ju inte att beteendet är hormonstyrt- det är INLÄRT!! 

Tycker du också det är ok att säga att "män är djur" för att  "män kan inte styra över sin sexuella drift" som ursäkt för diverse våldtäkter och sexuella övergrepp?! För din tes om att män har ett beteende beroende av hormoner tyder ju på just det. 

Forskning har tyvärr visat på att hormoner kan spela in i våldsamt beteende. Men med det sagt betyder det inte att hormoner är just orsaken till ett visst beteende hos män. Män med mycket testosteron riskerar att bli våldsbenägna jämfört med män med lägre testosteronnivåer, men att ett våldsamt beteende enbart beror på hormoner finns det ingen forskning som visar. Det finns många andra faktorer som påverkar ett beteende och att ursäkta sig med hormoner är bara okunnigt.
  • Wench85
    vampyria2 skrev 2018-10-02 21:44:49 följande:
    Min son sa redan när han var 18 månader och började prata ordentligt att han var en pojke och kallade sig själv för han, vi skrattade gott åt det och trodde han hade lärt sig fel. Han har två äldre systrar och är verkligen uppfostrad med bara en massa flicksaker och allt var väldigt flickigt runt honom men han var ändå stenhård med att han var en pojke.

När han var fyra kom han hem ifrån förskolan och frågade när snoppen växte ut :o De gjorde ett papper med frågor även när han var fyra år på förskolan där de bla frågade vad han ville bli när han blev stor och hans svar var att han ville bli flicka för alla sa att han var en.

Då började jag förstå att det var något mer än att han bara tyckte att killar var bra eller nån fas, jag började förstå att han verkligen såg sig själv som kille.

Han blev accepterad på förskolan fast att han klädde sig som en kille och han brukade försöka få dem andra att tro att han hette Marcus fast att han egentligen hete Moa på den tiden.

Sen gick han i en skola i sexårs till femman där de behandlade honom som vem som helst och han blev aldrig retad fast att han såg ut som en grabb fast att han var en tjej då.

Sen bytte han skola i femman, i sexan kom han ut för klassen och det var magiskt, när han hade berättat och skolsköterskan hade infomerat lite så frågar hon om någon har något att säga och då säger tjejen som sitter bakom honom ----Välkommen C..., sen sa var enda unge i klassen saker som -Kul att se dig ... - Hey bror kul att få träffa dig osv....gissa om vi vuxna höll på att bryta ihop över hur fantastiskt fint de tog emot honom :D

Sen gick han på högstadiet på en annan skola och även där har de alltid visat honom full respekt.

Vi bor ändå i Södertälje där man kan tänka sig att skit ska kunna förekomma mot dem som är som min son men som sagt tiderna har förändras.

Jag jobbar själv inom skolans värld och vet att det förekommer mycket fula namnkastningar och att ungar kan vara elaka som få men jag vet även att när det gäller sånt så säger dem det till vem som helst och just dem som är lite annorlunda inte är så himlens utsatta som de var för bara några år sedan. 
    Fan vad fint, blir alldeles tårögd när jag läser om klasskompisarnas välkomnande av grabben!

• Krilledill
    Det gör man genom att uppfostra pojkar som flickor? 
    Du benämner fakta på att skylla & skjuter budbäraren.
    Att testosteron har inverkan på sexuellt plan hos män är ingen tes.
    Den enda som benämner detta som ursäkt är du genom din frågeställning, inte jag. Dessutom är detta waaay off topic.
  • Krilledill
    Erla skrev 2018-10-05 10:06:32 följande:
    Det finns många andra faktorer som påverkar ett beteende och att ursäkta sig med hormoner är bara okunnigt.
    Såklart det finns andra faktorer.
    Var god och finn vart jag skrev att hormoner var den enda orsaken?
  • Erla
    Krilledill skrev 2018-10-04 12:35:46 följande:

Varför skulle pojkar bli mindre våldsamma med mer inslag av feminin uppfostran ån utan? Det sitter i hormonerna. Testosteron bidrar till aggressivitet / hårdhet medan östrogen mer mjukhet & känslor. Mig veterligen finns det inga studier på hur man modulerar hormoner genom uppfostran. Däremot torde barn vara mer formbara då kroppen inte riktigt växlat upp produktionen i väldigt ung ålder.

Jag tycker man bör kunna diskutera även om åsikter är motpols & det uppskattar jag att du liksom några andra också tillämpar. Ibland hettar det till och tonläget höjs men likaväl på en vuxen nivå.Nej - då är det din uppfattning som säger så. Jag förtydligar ännu en gång att jag beskriver extremt troliga konsekvenser.

Här skriver du klart och tydligt att "det sitter i hormonerna" samtidigt som du avvisar att en mindre typisk uppfostran av pojkar skulle kunna förhindra ett våldsamt beteende. Eller menar du inte vad du skriver?
  • Krilledill
    Erla skrev 2018-10-05 14:43:37 följande:
    Här skriver du klart och tydligt att "det sitter i hormonerna" samtidigt som du avvisar att en mindre typisk uppfostran av pojkar skulle kunna förhindra ett våldsamt beteende. Eller menar du inte vad du skriver?
    Jag skrev att det var hormonbaserat - inte att det var den ENDA anledningen.
    tänk lite nu.
  • Erla
    Krilledill skrev 2018-10-05 15:26:25 följande:

Jag skrev att det var hormonbaserat - inte att det var den ENDA anledningen.

tänk lite nu.

Nä, men du slår kraftigt bort den orsak som är starkast vad gäller påverkan på hur en person beter sig. Det du skrivit går typ inte tolka på något annat sätt än att du menar att hormonerna styr.
  • KlunsSmurfen
    Erla skrev 2018-10-05 07:19:38 följande:
    Det är vetenskapligt bevisat att människor är mer accepterande mot "pojkbeteenden" från pojkar. Det förekommer i stor utsträckning, inte minst i skolan, att flickor får stå tillbaka och blir uppmanade att bara ignorera pojkar som är elaka mot dem. Uttrycket uttalas inte i lika hög grad idag som för några år sedan, men vårt allmänna förhållningssätt mot pojkbeteenden riktade mot flickor visar tydligt att det lever kvar i väldigt hög grad.

Men å andra sidan handlar detta om genusforskning och eftersom jag är feminist så måste ju detta vara bs. Tycker det är så kränkande när MÄN tycker sig veta mer om vad vi kvinnor blir utsatta för i vardagen, och som dessutom är bevisat.

Lite OT, men tillbaka till ts frågor så står jag fast vid att ts inte ska lägga sig i om barnet i fråga är lyckligt. Barnet uppfostras inte till transvestit.
    bevisat av genusprofessor?
    Det är vetenskapligt bevisat att Genus"forskning" är BS.

"Tycker det är så kränkande när MÄN tycker sig veta mer om vad vi kvinnor blir utsatta för i vardagen, och som dessutom är bevisat. "
    jag frågade om det händer ofta.
  • KlunsSmurfen
    LFF skrev 2018-10-05 08:00:05 följande:
    Eftersom jag bor på en gård med övervägande del pojkar i samma ålder som mina egna så märker jag en enorm skillnad på de som hela tiden har den mentala inställningen "pojkar är pojkar" och därmed så är gränsöverskridande beteenden (och förstörelsebeteenden) ok hos deras barn och de som inte tycker att "pojkar är pojkar" är en ok ursäkt för hur barnet beter sig. Så det är inte ett dugg "cherry-picking" utan något som upplevs dagligen.

Det är saker jag ser även när man är ute på en lekplats, hur flickor ska stå tillbaks när killarna kommer och bufflar sig förbi och liknande.
    1/20 eller 10/10?  det är skillnad.
Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?