Krilledill skrev 2018-09-30 19:32:03 följande:
Hej
Min sambo har en systerson i 9års ålder (vi kallar honom Erik) som sedan tidig ålder Blev förtjust i filmen ?frost? han var då runt 4-5 år och var som vilken liten pojke somhelst men känslig & intelligent. Han fick ögonen för prinsessan Elsa i filmen. Vem har inte som liten pojke haft kvinnliga karaktärer som man gillar? Jag gillade Mulan.. Däremot börjades det spexas och klä ut sig vilket heller inte är så konstigt. Den stora förändringen kom när Erik började önska sig klänningar och peruker till födelsedagar. Sagt som gjort uppmuntrades detta av mamman / morföräldrar. Allt Erik fick på sin 6årsdag var Allt som hade med Elsa att göra.. klänningar,peruker,klackskor, glitter. Jag tyckte det var konstigt men min sambo trodde bara Erik hade en fas av spex. Nåväl det hela utvecklades till mer och mer av den varan.
7:e födelsedagen (träffas inte så ofta) då öppnar Erik dörren i tajts/kjol och smink. Rummet han har är nu rosa med smink/nagellack och allt vad töser har i den åldern. Tydligen går pojken så till skolan och offentligt utomhus.. jag frågar än en gång min sambo lite försiktigt om inte lille Erik identifierar sig som en tjej? Min sambo tror bara att Erik gillar spex återigen & ibland kommer disskutionen upp att varför inte föräldrarna reagerar?
Jag såg nyligen semesterbilder på Erik där han offentligt badade i bikini samt gick klädd i röd kjol med kort röd magtröja..pojken är uppfostrad till fullfjädrad transvestit helt omdömeslöst
Jag tycker man får vara den man vill OM man är mogen nog. En förälders vägledning där föräldrarna vet bäst är ovärderlig. Det är enligt mitt tycke en fruktansvärt handling att Uppmuntra en liten 6årig pojk till att bli en liten transvestit genom att köpa klänningar smink och allt vad det innebär till vardagen.
Mina frågeställningar nedan..
*När är det egentligen dags att säga nej till uppmuntrandet av att låta söner växa upp helt utan tyglar med att vara precis hur de vill?
* Hur kan man på ett pedagogiskt sett Vägleda?
(Jag är inget emot transvestiter)
Din sambos syster och man är bra föräldrar som låter deras barn vara den den är. Det är bevisar att barn som växer upp i familjer där de stöttas oavsett sitt könsuttryck minskar risken för självmord radikalt.
Du däremot vet inte skillnaden på transvestit och transsexuell...
Transvestit är en person som klär sig i kläder från det motsatta könet. Tänk dragqueens eller så kan det vara rent sexuellt.
Transsexuell känner sig inte hemma i det kön den har blivit tilldelad. Det kan vara personer som vill bli identifierade som det motsatta könet, andra vill inte bli placerade i ett fack när det kommer till kön.
Kläder har inte ett kön så tjejkläder är inget som existerar. Det kan finnas olika färgkoder osv eller de kan vara sydda på ett visst sätt. Men kläderna får inget kön av det. Lustigt hur många som irriterar sig över en pojke i rosa eller klänning men en tjej i blått eller med byxor väcker inte samma uppmärksamhet. Så länge barnet är helt och rent och adekvat klädd för vädret så ser jag inga problem. Och heller inte om barnet vill sminka sig lite när den skall vara lite extra fin! Ett barn på 9 år vet faktiskt vad det är det gör.
Ett tips är att kolla upp bloggen "rasing my rainbow" om en familj med en pojke som föredrar klänningar och smink (just denna grabb är inte intresserad av att vara tjej, han är nöjd med att vara kille men vill få vara den han är punkt slut!)
Som sagt sin sambos syster med familj agerar rätt, hade de agerat annorlunda hade de riskerat att barnet mådde dåligt. Du verkar inte ha förståelse för hur dåligt dessa barn (eller även vuxna) kan må. Att låta dem klä sig som de vill och sminka sig osv är så lite egentligen. Men det kan göra en stor skillnad
gahadas skrev 2018-09-30 19:59:03 följande:
Han kommer ju bli uppäten i skolan.
Krilledill skrev 2018-09-30 20:19:12 följande:
Jag befarar detta. Då jag är orolig för grabben kommer frågor upp i huvudet varför man låter detta pågå helt gränslöst.
Bara om vuxna omkring är okunniga och inte stöttar och styr upp och hindrar mobbingen om det sker någon, vilket inte är sagt att det kommer göra. De flesta barn bryr sig inte så mycket om sånt här utan det kommer från de vuxna om det blir problem, vuxna som lär sina barn att det är ok att mobba pga sånt här. Så det är de vuxnas ansvar att hindra mobbing.
Och som någon skrev ovan så kommer en person som inte passar in i normen alltid riskera att mobbas, och detta barn skulle troligen inte passa in i normen oavsett kläder. Lägg krutet på att lära barn att inte mobba istället!
trazan12 skrev 2018-09-30 22:36:43 följande:
Ring soc och gör en anmälan.
För vad då? Att de är bra föräldrar som vill se till sitt barns bästa? Låter inte som grund för en soc anmälan...