Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Angående SD framgång i valet. Tycker du att man nu ska ta hänsyn till de som röstat på SD?

    SupersurasunkSara skrev 2018-10-28 07:59:25 följande:

    Jag både förstår och accepterar. Men jag tycker att det är rätt dumt i nuläget eftersom ingen kan bilda regering själv. Jag tycker att man bör ställa frågan till SD om de kan tänka sig att regera ihop med xx partiet för att man då får majoritet. Vad de sen svarar/kräver avgör om man går vidare med det hela eller inte. 


     


    Talmannen har talat med JÅ/SD - om vi ska tror JÅs mediauttalanden så kan han tänka sig regera med vem som helst och ge upp hela sitt 'politiska program'  förutom deras enda politiksa fråga. Frågan kan ses vara invandring, men det är egentligen en fråga om att skilja på Svenskar och svenska medborgare
  • Padirac
    SupersurasunkSara skrev 2018-10-28 12:24:52 följande:
    Aha, det har jag inte läst något om, då har de ju blivit tillfrågade, eller iaf fått säga sin mening och då har övriga partier valt bort att samarbeta med dem och då har ju demokratin haft sin gilla gång så att säga. 
    Jag var inte tillräckligt påläst, utan svarade utifrån min åsikt att vi ska värna om demokratin. Min uppfattning har varit att övriga partier styvnackat vägrat att ens lyssna på SD eller fråga dem vad som krävs vid ett ev samarbete = man tar inte hänsyn till dem som röstat på SD vilket var frågeställningen i TS smile1.gif My bad. 
    Talmannen har pratat med alla, det är talmannens uppgift.

    Det förrädiska i många av SDsvansens trådar här på FLär att framställningarna i trådar och inlägg spelar på falska och tvetydiga påståenden. Det är en strategi för att få sympatier för falska uppfattningar om orättvisa och odemokratiska metoder.

    Det är en klassisk propagandateknik som är lätt att falla för. Därför är det så viktigt att söka information och förstå vad som egentligen och faktiskt är gjort eller inte gjort.

    SDs MK har en del intressanta uttalanden om deras egna användning om språket och propaganda,

    Propaganda används inte för att informera utan för att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, är avsiktligt ofullständigt, vinklat eller rentav falskt.

    Med detta sagt så har inte de olika partierna suttit med alla andra partier. Allianspartierna står för långt från V och tvärt om, liksom att övriga partier idag sår lång från SD och tvärt om.

    Är detta odemokratiskt. Självklart inte. Är detta mobbing, självklart inte.
  • Padirac
    eojvnovjnrg skrev 2018-10-28 22:41:57 följande:
    Jag trodde talmannen skulle tala och inte prata.

    Kommer du ihåg när Lars Ohly satt i tv4-studion och gjorde obscena gester mot Marie Söderqvist? Det tycker jag säger en del om vänsterns syn på yttrandefrihet.
    Du menar detta? Jag såg det inte själv, men av artikeln jag hittade så verkar det handla om att MS tycker att LO 'är kommunist som kastar ut oliktänkande' då LO sa att han såg fram mot oppositionsrollen.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/7l399o/har-ger-ohly-fingret-i-tv4s-morgonsoffa

    "Ohly upprepade sitt besked från valnatten, att han var nöjd med valresultatet och såg fram emot oppositionsrollen.

    Högerdebattören Marie Söderqvist Tralau vräkte ur sig:


    – Ja, Lars Ohly gör som alla traditionella kommunister gör och slänger ut alla oliktänkande.”
    Lars Ohly, som precis sitter och dricker i en mugg, ställer ner den på bordet framför sig och sträcker upp det berömda långfingret rakt i ansiktet på Söderqvist Tralau.

    Bilden flimrar förbi en sekund, sedan byter Tv4 studiokamera. Ohlys finger syns dock tydligt. Dessutom syns Marie Söderqvist Tralaus reaktion.


    – En person som inte tycker som han gör han obscena gester emot mitt i sändning. Att han vågar, säger hon till ekonominyheterna.


    Senare, berättar hon, kallade Ohly henne för ”högerextremisten Marie”"

    Det framgår inte vad MS hade för belägg för att LO kastar ut oliktänkande och vad det har att göra med att LO uppskattar oppositionsrollen.


     

  • Padirac
    eojvnovjnrg skrev 2018-10-28 22:41:57 följande:
    Jag trodde talmannen skulle tala och inte prata.

    Kommer du ihåg när Lars Ohly satt i tv4-studion och gjorde obscena gester mot Marie Söderqvist? Det tycker jag säger en del om vänsterns syn på yttrandefrihet.
    Det är lätt att tro både det ena och andra - men det finns en bra källa till enkel kunskap i frågan.Solig

    www.riksdagen.se/sv-LL/sprak/lattlast/det-har-gor-talmannen/

    "Start/Lättläst/Det här gör talmannen
  • Padirac
    eojvnovjnrg skrev 2018-10-28 22:41:57 följande:
    Jag trodde talmannen skulle tala och inte prata.

    Kommer du ihåg när Lars Ohly satt i tv4-studion och gjorde obscena gester mot Marie Söderqvist? Det tycker jag säger en del om vänsterns syn på yttrandefrihet.
    Här kommer ett lite längre klipp, men hela sammanhanget verkar inte vara med ändå



  • Padirac
    eqrökgrt skrev 2018-10-28 23:19:34 följande:
    Ohly verkar ha lite svårt med yttrandefriheten, precis som GAGGA.
    eqrökgrt skrev 2018-10-28 23:18:58 följande:
    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzlatan

     OM yttrandefriheten enbart består i att pådyvla meningsmotståndare olika åsikter som de inte har så har i alla fall inte skrikhögern de problemenSolig

    Hmm.. så lättläst var för svårt eller tråkigt. Du vet, namn och benämningar är inte alltid bokstavliga. Talmannen behöver inte vara man.

    De största framgångarna i ett samtal fås av de som förstår att samtal består av att lyssna på den andra och att berätta om sin egen uppfattning. 
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-11-03 01:38:31 följande:
    Jag har försökt förstå vad du menar, men om du vill att jag ska ge ett svar måste du försöka vara lite mer konkret. (Jag tror att svaret är ja på samtliga påståenden). 
    Du svarar precis som jag påstår ja på alla mina frågor.

    1. Jag kan förstå att du vill att regeringsbildningen ska gå till på att annat sätt och att du vill ge talmannen ett inflytande som är politiskt. Politiskt i den meningen att talmannen är den som förhandlar med partierna istället för att talmannen som nu är opolitiskt och inte förhandlar med partierna. Jag förstår din kritik som att du vill ge talmannen politiskt makt vilket talmannen inte har idag.

    Jag menar att det är befängt och farligt att ge talmannen politisk makt. Det strider dessutom mot rådande ordning.

    2. Du säger i en del inlägg att du kritiserar talmannen, i andra säger du att kritiken är enbart mot C och L och att talmannen ska pressa dem då de hindrar en regeringsbildning. Åter igen vill du politisera talmannens uppgift. Och du är inkonsekvent i vem du kritiserar och vem du håller ansvarsfri. Det varierar i olika inlägg. 

    3. Trots din fördömande kritik mot de olika parterna så påstår du sen att du inte vet om de förtjänar kritiken då du inte vet vad som händer bakom lyckta dörrar. Du kritiserar något och några parter för något du själv säger dig inte veta någonting om.

    Det hela liknar i allt ett försök att svartmåla olika parter med olika roller i processen med hjälp av falska påståenden som du sen inte står för då de lätt kan motbevisas. Det liknar till sätt och innehåll propaganda.

    Du vill av någon anledning ge talmannen befogenheter som kungen för länge sedan förlorade i Sverige.
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-11-04 23:46:11 följande:

    "Jag förstår din kritik som att du vill ge talmannen politiskt makt vilket talmannen inte har idag."

    Då misstar du dig (liksom du gjort förut). Jag menar, liksom ett stort antal kommentatorer, att det inte är bra med en lång förhandlingsperiod som inte har någon möjlighet att lyckas. Jag menar alltså att talmannen borde ha utrett om det fanns något intresse från C och L att stödja en vänsterregering - annars var det ju helt meningslöst att låta Löfven få fjorton dagar på sig att ställa samma fråga. Det ligger - tvärtemot vad du påstår - inget politiskt i detta. Om C och L hade svarat "kanske", eller att "det inte är uteslutet" (eller liknande), var det däremot helt befogat av talmannen att låta honom göra det. Ytterst har dessutom talmannen en makt (som du verkar beteckna som politisk) att avsluta sonderingsstadiet och ta frågan till riksdagen. 

    "Du säger i en del inlägg att du kritiserar talmannen, i andra säger du att kritiken är enbart mot C och L"

    Du får läsa mina inlägg på nytt. Om du gör det märker du att du har misstagit dig.

    "trots din fördömande kritik mot de olika parterna"

    Jag anser att partierna i allt väsentligt har handlat rationellt. Jag fördömmer inte, men jag tycker mig kunnna rikta kritik mot en process som blir onödigt långdragen - om den inte leder fram till något annat än ett extra val. 

    "påstår du sen att du inte vet om de förtjänar kritiken då du inte vet vad som händer bakom lyckta dörrar."

    Jag förvånas över att det är så svårt att begripa något så enkelt. Jag har gjort otaliga försök att förklara, men på något sätt har det jag sagt gått förlorat. 

    - Jag kan kritisera ett händelseförlopp "A". Om händelseförlopp "A" har inträffat eller ej vet jag inte. Men OM händelseförlopp "A" verkligen har inträffat, SÅ ser jag kritiken befogad. 

    Det blir en senare fråga att försöka ta reda på vad som egentligen hände och huruvida, alltså, kritiken varit befogad.

     

    "Det hela liknar i allt ett försök att svartmåla olika parter "

    Det är din tolkning som jag tycker ska stå för dig. Jag tycker inte du ska tillskriva mig något jag inte har gjort gällande. 

    Du vill av någon anledning ge talmannen befogenheter som kungen för länge sedan förlorade i Sverige.

    Det är helt ditt eget påhitt och inget som du hittar i det jag har skrivit. 


    Du kan kritisera ett möjligt skeende A. Inte ett händelseförlopp A, som du inte vet något om.

    Det är just detta som är ohederligt.

    Hur som helst är läget som det är och vi har en opolitisk talman som inte förhandlar om sakfrågor eller förhandlar om regeringsbildningar med partierna utan lämnar detta till dem själva.

    Alla förstår att det låsta politiska läget gör att det tar tid. Och att det behöver ta tid. Under tiden finns en expeditionsregering.
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-11-04 23:46:11 följande:

    "Jag förstår din kritik som att du vill ge talmannen politiskt makt vilket talmannen inte har idag."

    Då misstar du dig (liksom du gjort förut). Jag menar, liksom ett stort antal kommentatorer, att det inte är bra med en lång förhandlingsperiod som inte har någon möjlighet att lyckas. Jag menar alltså att talmannen borde ha utrett om det fanns något intresse från C och L att stödja en vänsterregering - annars var det ju helt meningslöst att låta Löfven få fjorton dagar på sig att ställa samma fråga. Det ligger - tvärtemot vad du påstår - inget politiskt i detta. Om C och L hade svarat "kanske", eller att "det inte är uteslutet" (eller liknande), var det däremot helt befogat av talmannen att låta honom göra det. Ytterst har dessutom talmannen en makt (som du verkar beteckna som politisk) att avsluta sonderingsstadiet och ta frågan till riksdagen. 

    "Du säger i en del inlägg att du kritiserar talmannen, i andra säger du att kritiken är enbart mot C och L"

    Du får läsa mina inlägg på nytt. Om du gör det märker du att du har misstagit dig.

    "trots din fördömande kritik mot de olika parterna"

    Jag anser att partierna i allt väsentligt har handlat rationellt. Jag fördömmer inte, men jag tycker mig kunnna rikta kritik mot en process som blir onödigt långdragen - om den inte leder fram till något annat än ett extra val. 

    "påstår du sen att du inte vet om de förtjänar kritiken då du inte vet vad som händer bakom lyckta dörrar."

    Jag förvånas över att det är så svårt att begripa något så enkelt. Jag har gjort otaliga försök att förklara, men på något sätt har det jag sagt gått förlorat. 

    - Jag kan kritisera ett händelseförlopp "A". Om händelseförlopp "A" har inträffat eller ej vet jag inte. Men OM händelseförlopp "A" verkligen har inträffat, SÅ ser jag kritiken befogad. 

    Det blir en senare fråga att försöka ta reda på vad som egentligen hände och huruvida, alltså, kritiken varit befogad.

     

    "Det hela liknar i allt ett försök att svartmåla olika parter "

    Det är din tolkning som jag tycker ska stå för dig. Jag tycker inte du ska tillskriva mig något jag inte har gjort gällande. 

    Du vill av någon anledning ge talmannen befogenheter som kungen för länge sedan förlorade i Sverige.

    Det är helt ditt eget påhitt och inget som du hittar i det jag har skrivit. 


    Låt mig säga att jag kritiserar din kritik A, sen vet jag inte om din kritik A verkligen inträffat och först då det är klart så vet vi om min kritik är befogad eller ej.

    Just nu är det oklart om din kritik A är befogad och därför vet vi inte heller om min kritik av din kritik A är befogad eller ej.

    Du hör ju själv hur absurt det är
  • Padirac
    Polisanmäl GAGGA skrev 2018-11-05 23:17:05 följande:

    Jösses, du är ju trög på riktigt. Tror du verkligen detta är nåt annat än ett humoristiskt tidsfördriv. Korta pauser i det intellektuella arbetet.

    Ledsen att jag utnyttjar er för ren amusement, men ni bjuder ju verkligen på det. En gaggig moderator som tar sig själv på fullt allvar och dessutom tror sig vara smart. Sen en svans med en afa-tant, en råkorkad padda och tvättäkta gråsosse med lika många hjärnceller som en amöba.


    Ingen kan nog missa att det är en paus
  • Padirac
    Polisanmäl GAGGA skrev 2018-11-05 23:23:29 följande:

    Du menar att du är en paus


    Nja, du sa att du gjorde en paus i ditt intellektuella arbete. Varför ska jag misstro dig då du berättar vad du får ut av att skriva här.
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-11-05 23:32:28 följande:

    Varför skulle det vara absurt? 

    Låt säga att jag inte tycker det vore bra med en "hård" Brexit (HÄNDELSEFÖRLOPP A). Jag vet idag inte om det blir en hård Brexit (dvs om HÄNDELSEFÖRLOPP A inträffar eller ej), men om det blir det tycker jag inte att det vore bra.

    Ditt sätt att resonera antyder att jag ska bevisa mina åsikter (dvs. vad jag tycker om en eventuell hård Brexit eller ett eventuellt agerande från talmannen och andra). Kan det vara det du har menat hela tiden? Att jag ska bevisa vad jag tycker i en viss fråga? 

    Det, om något, är absurt! 

    Men det visar samtidigt nivån på diskussionen (särskilt det här närmast bisarra ifrågasättandet vad jag tycker i den aktuella frågan). Nu säger jag inte något mer om detta - och den här gången tänker jag hålla vad jag lovar! :) 


    Du kan tycka vad du vill om en hård brexit, men att anklaga någon för det innan du ens vet om de vill ha en hård brexit tycker jag är absurt.

    Så, vi lämnar det. Ok för mig.
  • Padirac
    Polisanmäl GAGGA skrev 2018-11-05 23:35:42 följande:

    Paddan är återigen fullständigt vilse i pannkakan.


    Storpotäten har talat
  • Padirac
    Johan H skrev 2018-11-13 22:58:30 följande:

    Problemet som jag tycker är att människor inte tänker utanför boxen eller ser verkligheten som den är. Skall jag vara ärlig så ser jag Sveriges utveckling som mycket dyster. Jag har insett att Sverige är inte så fruktansvärt bra så många vill ge sken av. Att Sverige styrs utifrån är ganska uppenbart. Sen om man är globalist vurmare och tror på denna idé så fine. Jag gillar den inte.

    Jag är tillräckligt insatt har forskat och varit intresserad av dessa frågor sedan 20 år. Ungefär de som forskar inom alternativ medicin och ser de uppenbara bristerna. Folk bli friska från diabetes eller som i min mammas fall psoriasis. Man förstår att något är mörklagt och de finns krafter som motverkar människors hälsa pga vinstintressen. Därför anser jag att Sveriges problem bror inte på nationell nivå utan globalt. Vi har förbundit oss efter Barcelona avtalet och vi kan inte backa nu. Vi kan göra det men då måste vi göra likt Polen, Ungern och Danmark. Men svensken är hjärntvättad av media att dessa nationer agerar fel tvärtom. De är Sverige och svenskarna som är korkade. Ja vi är korkade eller rent ut sagt manipulerade av eliten. Du måste ha fakta och förstå hur de opererar. Som jag nämnt tidigare denna process alltifrån HBTQ frågor, feminism, invandring you namn it är en strategi som de långt tillbaka sponsrat och infört. Näst steg är månggifte och pedofili du hör de inte nu. Notera vad jag skriver och ta fram mins anteckningar om 20 år så får vi se vem som har rätt. Dom ruckar på normerna år för år. Vem fan trodde att idiot ordet Hen skulle förkomma för 20 år sedan.


    Jag undrar hur bilderberggruppen är kopplad till månggifte och pedofili?
  • Padirac
    Plebej skrev 2018-11-15 15:09:41 följande:

    JAG TROR: politikernas hållning och attityd jämt mot Sverigedemokraterna nu. Snarare nu triggar fram en ökning av verkligt högerextrema. Ja sådana som nu verkligen kan bli farliga för vårt samhälle. Ja sådana som man verkligen kan kalla för rasister fascister mm. Vem bär då ansvaret efter detta? Och det TROR JAG nu även en omvärld tror. Verkligt högerextrema arga tankar som är inte så lätt att förbjuda när det väl har uppstått. 


     


    Exemplet Danmark säger det motsatta.

    Det ensa sättet att hålla dem borta är att ta debatten om värderingar och att inte samarbeta med dem.

    Precis som det huvudsakligen gjorts med undantagen i Skåneland
  • Padirac
    K Kalle skrev 2018-11-15 08:38:01 följande:
    Jag har lite ont i en tand. Gissar att även detta beror på Bilderberggruppen...
  • Padirac
    Plebej skrev 2018-11-30 22:37:54 följande:
    Det var bra skrivet. Extrema har i alla tider sökt sig till dem man känner sig mest hemma hos. Men att därmed säga att alla i V är kommunister. Och att alla i SD är nazister på det sätt som jag anser allt för många lätt högljutt hatiskt skränar idag. Att hata vinner man ingenting på. Efter hur de mer etablerade agerar så tror jag snarare att SD idag mycket väl kan vara det mest kompromiss villiga partiet idag d v s. om nu någon av de andra vill börja prata med dem. Men det gör ju inte saken lättare om man nu generellt ser dem som förklädda nazister utan att man egentligen vet riktigt säkert vad de egentligen menar när de t ex skriver som de gör på sin hemsida. Att döma någon utan att någon fått chansen förklara sig d v s prata. Det tycker jag är minst lika fel som att felaktigt beskylla någon för något. Med ett sådant sätt så anser jag får man aldrig en demokrati eller politik till att fungera. Nej en sådan rädsla bryter istället ner demokratin istället för att stärka den. För rädsla är just vad det är. 
    Det är inte svårt att förstå vad SD vill - de skriver det i sitt principprogram och de talar om det öppet.

    SDs principprogram är direkt taket från BSS politiska mål. SD delade fram till 2003/04 ut ett material om SDs historia där det hela förklaras mycket tydligt.

    BSS plockade upp de rasistiska teorier och formuleringar som fascisten och nazisten Per Engdahl spred i Franska nya högern och i Brittiska nationella rörelsen. BSS hade förankringar i vitmakt och naziströrelsen. BSS hade till och med postadress c/o den tidigare SS-soldaten Gustaf Ekström som bekände sig till nazismen fram till sin död p å90-talet. GE var med i styrelsen för SD. Han var och är inte den enda aktiva nazisten i partiet.

    SD vill inte ha en liberal demokrati, SD säger sig vilja ha en parlamentarisk demokrati men de har ETT politiskt mål och det är att skilja på människor baserat på bakgrund och ursprung. Detta är rasism och det är ett parti som kommer ur nazistiska och vitmaktsmiljöer som har detta politiska mål.

    SDs vilja att samarbeta sträcker sig till allt utom det politiska mål de har. De har nämligen ingen annan fråga som spelar roll för dem.

    Varför menar företrädare att de utsätts för politisk censur då de polisanmäls för hets mot folkgrupp? 

    Varför vill SD ge bort all politik de säger sig stå för bara de får besluta om migration och kulturfrågor?

    Det finns skäl till att SD säger och gör det de gör. De säger det rakt ut men för gemene man kan det vara svårt att ta till sig att de menar vad de säger.  Varför tjatar BS och andra SDföreträdare om vilken nation personer hör till? Vad skriver SD i sitt principprogram om nationer?

    Inget är dolt eller osagt.
  • Padirac
    Johan H skrev 2018-12-02 01:46:48 följande:

    Tycker alla vi som röstat på SD ska flytta till Danmark. Sverige är kört som land och värre kommer de bli. När Danmark löser sina problem bygger bort Ghetto och löser sina integrations problem så kan inte ens Sverige bilda en regering. Sverige måste vara de mest korkade landet med korkaste folket. Vi var en gång ett bra land men just nu ett stort skämt.


    Jag har alltid misstänkt att SDs krav på att alla ska vara svenska egentligen varit ett krav på att alla ska vara danska.

    Den illojalitet du ger uttryck för i inlägget gör nog att du inte längre kan anses vara svensk om jag ska tro på det SD skriver i sitt principprogram.

    Å andra sidan visar du en lojalitet med danska styret samtidigt som du röstar SD, det stärker mina misstankar om att SD egentligen borde heta SnapphaneDemokraterna
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2018-12-02 11:04:45 följande:
    Hm, risken/möjligheten att Hamlet skulle bli oerhört populär i Danmark och att betydelsen av en viss replik skulle kunna omtolkas är uppenbar - om alla sverigedemokrater flyttar dit, alltså.


    Detta stärker ytterligare min tes om stt de egentligen heter SnapphaneDemokraterna - De ska flytta till ett land som inte tar emot invandrare och De ska flytta till danmark så... SD är ett danskt parti

    Skämt åsido. Den Skånska myllan där SD gror som bäst har inte varit Svenskt så länge. Vad skriver SD i sitt princippprogram om förmågan att anpassa sig till en kultur.  SDarna i Skåne har helt enkelt kvar sin Danska essens och har inte kunnat assimileras in i Sverige ännu. 


     
Svar på tråden Angående SD framgång i valet. Tycker du att man nu ska ta hänsyn till de som röstat på SD?