Moderno skrev 2018-10-17 12:42:55 följande:
Nej. Det som är märkligt är att du missuppfattar det jag skriver. Jag menar att jag inte tycker att talmannens strategi är bra om han vill fortsätta sin sondering under lång tid utan att ha något stöd för att arbetet kommer att leda någon vart. Bättre då att ställa partierna till svars än att låta processen bli utdragen i onödan.
Du verkar vara av uppfattningen att det står på riksdagens hemsida att talmannen är förhindrad att ställa den frågan vid sina sonderingsmöten. Kan inte du ange var det förbudet står, så att jag kan förkovra mig?
Nej, jag missuppfattar inte vad du skriver - jag begriper mycket väl vad du skriver. Men du verkar anse att talmannen ska ha ett annat uppdrag än det uppdrag talmannen nu har i fråga om att se om det finns någon som kan bilda regering.
Det är alltså inte så att talmannen är den om plockar ut laget, det är de partiledare om talmannen ber sondera möjligheten att bilda regering som försöker plocka ut ett lag.
Det vanliga är att talmannen ger en eller flera partiledare i uppdrag att undersöka möjligheterna att bilda en regering som kan få stöd i riksdagen.
Det vanliga är alltså inte att talmannen själv plockar ihop en regering utifrån dennes frågor till partiledarna.
I en förhandling är det viktigt att de olika parternas ståndpunkter får utrymme att visas. Det betyder att det kan ta tid att förhandla fram en lösning som fyller varje parts viktiga punkter.
Att kategoriskt neka utan att förhandla leder inte vidare till lösningar i samförtånd om parterna kan leva med och hantera utan skapar istället mer låsta situationer.
Se på hur de etablerade partierna hanterar SD, de vägrar kategoriskt utan amtal eller förhandligar. Läget för SD är därför låst och de kommer inte vidare. Precis så 'alla utom SD' vill ha det.
www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/talmannen/talmannens-uppdrag/
"
När en ny statsminister utsesTalmannen har en central roll när en ny regering bildas. Det är talmannens uppgift att föreslå en ny statsminister för riksdagen. Det står fastslaget i regeringsformen. På så sätt skiljer sig Sverige från andra parlamentariska demokratier där statschefen brukar ha denna roll.
Efter att talmannen för den gamla riksdagen tagit emot och beviljat en regerings avskedsansökan samråder han eller hon med företrädare för varje partigrupp och överlägger med de vice talmännen.
Det vanliga är att talmannen ger en eller flera partiledare i uppdrag att undersöka möjligheterna att bilda en regering som kan få stöd i riksdagen.
Efter valet av talman tar den nya riksdagens talman vid. Han eller hon avslutar samrådet och lägger fram förslag till ny statsminister i riksdagen.
När talmannen presenterar sitt förslag till statsminister uppger han eller hon samtidigt vilka partier som ska ingå i regeringen.
Förslaget prövas sedan av kammaren i en omröstning. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar mot förslaget går det inte igenom. I annat fall är det godkänt. Det krävs alltså ingen uttrycklig majoritet för talmannens förslag.
Efter att riksdagen har godkänt förslaget utfärdar talmannen förordnandet för den nya statsministern.
Skulle riksdagen inte godkänna förslaget gör talmannen ett nytt försök. Detta har hittills aldrig inträffat. Talmannen kan föra fram sammanlagt fyra förslag. Godkänns inte något av dem ska extra val anordnas inom tre månader, såvida inte ordinarie val ändå ska hållas inom denna tid."