Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Angående SD framgång i valet. Tycker du att man nu ska ta hänsyn till de som röstat på SD?

    lkiufbfh skrev 2018-10-15 23:41:33 följande:
    Norlens första förslag var ju Kristersson. Löfvén är alternativ B. Ännu mer osannolik.
    Norlén bad UK göra sonderingar, vilket inte ledde till att Norlén fick något förslag att lägga fram till omröstning.

    Just idag är alla partiledare osannolika som statsminister. De behöver släppa taget om masterna de surrat sig vid för att åtminstone en partiledare ska bli sannolik om statsminister
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-16 22:05:55 följande:
    Det är ändå problematiskt om så små partier som L får diktera villkoren för om och hur en regeringsbildning ska få ske. 

    Det är självklart en del av demokratin att det är på det sättet, men jag misstänker att det kan straffa sig vid ett eventuellt extra val längre fram. Där tror jag främst att de stora partierna får framgång (snarare än små obstruerande partier).
    I en de liberala demokratierna finns det oftast ett skydd mot att majoriteterna förtrycker minoriteterna. Det i sin tur medför att minoriteter kan ses som att få för mycket inflytande och att det skulle inkräkta på demokratin. Men tvärtom är minoriteternas rättigheter och skydd från att bli dörrmattor åt de större partierna en förutsättning för en levande demokrati.

    sv.wikipedia.org/wiki/Majoritetsf%C3%B6rtryck

    Se hur de mindre partierna straffas av samarbete med de större partierna. MP, L, KD, C är alla i skuggan av S och M.

    Att de små partierna får hålla sin linje är det mest demokratiska och mest utvecklande för demokratin om jag ser det.

     
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-16 23:35:35 följande:
    Ett av de minsta partierna - beroende på hur man ser på fördelningen av den parlamentariska makten - är SD, som ju är helt utan inflytande i sakfrågor. Själv har jag svårt att se hur ett samarbete med SD kan rättfärdigas för något av blocken - även om att samarbeta och att diskutera för mig är väsensskilda åtgärder.

    - Tycker du att det behövs ytterligare skydd för SD? (Exempelvis att det skulle krävas absolut majoritet för riksdagsbeslut, vilket jag har för mig inte krävs för närvarande...?)

    Själv anser jag nog att de skyddsmekanismer som berörs i artikeln du länkar till räcker rätt långt - "Lösningen som många demokratier har valt är att införa ett skydd för yttrande- och religionsfrihet i konstitutionen, liksom förbud mot diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet, ras, hudfärg eller dylikt."

    Däremot ska det naturligtvis inte finnas något skydd mot att få opinionen emot sig om man obstruerar, förhalar och förhindrar att systemet fungerar. Att åka ur riksdagen bör dock vara den enda sanktionen för ett politiskt parti som tillgodoser sina väljares intressen (som L och C och SD).
    SD har samma rättigheter och skyldigheter som andra politiska partier. Varför skulle de ha mer eller mindre skydd. I Sverige råder åsiktsfrihet och en massa andra friheter så länge det inte förekommer några brott som tex hets mot folkgrupp...

    De partier som vill samarbeta får göra det, de som inte vill samarbeta behöver inte det. Det enda parti om obstruerar för sakens skull är SD som röstar mot sina påstådda åsikter för att föröka få inflytande.

    De får naturligtvis göra det om de tycker det är bra, det fins gott om väljare som tycker det är bra också.

    Det är orimligt att anklaga C och L för obstruktion för att de är små partier och för att de inte vill samarbeta under alla former.

    Den som vill samarbeta med C och L får _samarbeta_ med C och L.  Eller låta bli om de inte vill. Detsamma gäller f.ö. för de om vill samarbeta med vilket annat parti om helst, inklusive SD (åt bägge håll)
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-17 00:26:28 följande:

    Själv anklagar jag inte C och L för obstruktion. Jag anklagar talmannen och andra som har möjligheter att ställa dem en enkel fråga: kan ni, eller kan ni inte, tänka er att stödja en vänsterregering. Däri ligger förhalningen. 

    (Angående det första trodde jag det var minoritetspartier du talade om när du nämnde: "I en de liberala demokratierna finns det oftast ett skydd mot att majoriteterna förtrycker minoriteterna.". Min fråga föranleddes av att SD i realiteten är en minoritet på ett sätt som inget annat parti är och min fråga därför om du anser att ytterligare säkerhetsåtgärder borde ställas upp, t.ex. krav på kvalificerad majoritet). 


    OK, du vet alltså inte vilken uppgift talmannen har. Det är inte talmannen som förhandlar och utser regeringar. Det är upp till partierna som genom sina partiledare sonderar möjliga regeringsbildningar. Talmannen är ingen förälder som håller efter barn... Eller kung som styr i sitt rike...

    Hur svårt kan det vara att kolla på riksdagens hemsida där allt står beskrivet. Märkligt med all okunskap..

    Angående majoriteten och minoriteter så gäller det också politiska partier i riksdagen. Och så kan inte minoriteter förtrycka majoriteten heller.

    Det finns tillfällen då kvalificerad majoritet är nödvändig i Sveriges riksdag.

    www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/grundlagarna/

    Det har diskuterats om grundlagarna inte är tillräckligt skyddade, och om de behöver ytterligare skydd.

    SD som har en del radikala perspektiv skulle i teorin kunna förändra de grundläggande demokratiska principerna i grundlagar likt det skett i ungern, Polen till exempel.

    Det behövs bättre skydd för grundlagarna.

    I övrigt så är det bra att ett antidemokratisk parti hålls på armlängds avstånd från de demokratiska partierna och från inflytande och insyn i vissa områden. SDs kontakter med Putins Ryssland ska tas på allvar. Säkerhetspolitiska överväganden måste tas av de styrande. Helt säkert är delar av regeringspartierna meddelade.
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-17 12:42:55 följande:
    Nej. Det som är märkligt är att du missuppfattar det jag skriver. Jag menar att jag inte tycker att talmannens strategi är bra om han vill fortsätta sin sondering under lång tid utan att ha något stöd för att arbetet kommer att leda någon vart. Bättre då att ställa partierna till svars än att låta processen bli utdragen i onödan.

    Du verkar vara av uppfattningen att det står på riksdagens hemsida att talmannen är förhindrad att ställa den frågan vid sina sonderingsmöten. Kan inte du ange var det förbudet står, så att jag kan förkovra mig?
    Nej, jag missuppfattar inte vad du skriver - jag begriper mycket väl vad du skriver. Men du verkar anse att talmannen ska ha ett annat uppdrag än det uppdrag talmannen nu har i fråga om att se om det finns någon som kan bilda regering. 

    Det är alltså inte så att talmannen är den om plockar ut laget, det är de partiledare om talmannen ber sondera möjligheten att bilda regering som försöker plocka ut ett lag.

    Det vanliga är att talmannen ger en eller flera partiledare i uppdrag att undersöka möjligheterna att bilda en regering som kan få stöd i riksdagen.

    Det vanliga är alltså inte att talmannen själv plockar ihop en regering utifrån dennes frågor till partiledarna.

    I en förhandling är det viktigt att de olika parternas ståndpunkter får utrymme att visas. Det betyder att det kan ta tid att förhandla fram en lösning som fyller varje parts viktiga punkter.

    Att kategoriskt neka utan att förhandla leder inte vidare till lösningar i samförtånd om parterna kan leva med och hantera utan skapar istället mer låsta situationer.

    Se på hur de etablerade partierna hanterar SD, de vägrar kategoriskt utan amtal eller förhandligar. Läget för SD är därför låst och de kommer inte vidare. Precis så 'alla utom SD' vill ha det.

    www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/talmannen/talmannens-uppdrag/

    "När en ny statsminister utses

    Talmannen har en central roll när en ny regering bildas. Det är talmannens uppgift att föreslå en ny statsminister för riksdagen. Det står fastslaget i regeringsformen. På så sätt skiljer sig Sverige från andra parlamentariska demokratier där statschefen brukar ha denna roll.


    Efter att talmannen för den gamla riksdagen tagit emot och beviljat en regerings avskedsansökan samråder han eller hon med företrädare för varje partigrupp och överlägger med de vice talmännen.


    Det vanliga är att talmannen ger en eller flera partiledare i uppdrag att undersöka möjligheterna att bilda en regering som kan få stöd i riksdagen.


    Efter valet av talman tar den nya riksdagens talman vid. Han eller hon avslutar samrådet och lägger fram förslag till ny statsminister i riksdagen.


    När talmannen presenterar sitt förslag till statsminister uppger han eller hon samtidigt vilka partier som ska ingå i regeringen.


    Förslaget prövas sedan av kammaren i en omröstning. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar mot förslaget går det inte igenom. I annat fall är det godkänt. Det krävs alltså ingen uttrycklig majoritet för talmannens förslag.


    Efter att riksdagen har godkänt förslaget utfärdar talmannen förordnandet för den nya statsministern.


    Skulle riksdagen inte godkänna förslaget gör talmannen ett nytt försök. Detta har hittills aldrig inträffat. Talmannen kan föra fram sammanlagt fyra förslag. Godkänns inte något av dem ska extra val anordnas inom tre månader, såvida inte ordinarie val ändå ska hållas inom denna tid."

  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-18 07:52:17 följande:

    Jag konstaterar att du inte hade något stöd för att talmannen är förhindrad från att vidta den åtgärd jag föreslog i det du läst. Kanske fick du informationen någon annanstans?


    Har du hittat stöd för att talmannen ska leda förhandlingar mellan partier och enväldigt avgöra vilka som kan och vill samarbeta utifrån ett kort samtal med var och en av partiledarna?

    Det vore fel av talmannen att lägga sig i partiernas samtal. Talmannen kan och får inte förhandla åt någon eller något parti. Det är ju inte så att partiledarna har gett talmannen i uppdrag att bilda en regering åt dem
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-18 21:18:57 följande:
    Varför skulle jag leta stöd för något sådant?

    Däremot anser jag att C och L bör förklara om de kan - eller ens får - stödja en vänsterregering. Annars är Löfvens försök meningslösa. C och L är just nu nyckeln till en lösning och att de (särskilt L) ska tillåtas lamslå hela processen att bilda en regering är upprörande. Bättre då med nyval så att väljarna får en chans att "rösta bort" de blockerande partierna (dvs rösta på något parti/konstellation som de tror vill ha makten).

    Observera dock att jag aldrig har påstått att C och L har eller inte har gjort just det för det vet jag inget om.
    Varför?  Ja, varför tror du annars att talmannen skulle ställa dem en enkel fråga som du önskar att talmannen skulle göra?
    Moderno skrev 2018-10-17 00:26:28 följande:
    Själv anklagar jag inte C och L för obstruktion. Jag anklagar talmannen och andra som har möjligheter att ställa dem en enkel fråga: kan ni, eller kan ni inte, tänka er att stödja en vänsterregering. Däri ligger förhalningen. 

    ----
    Så C och L och lamslår processen, ochd u menar att talmannen och andra som har möjlighet att fråga dem  förhalar ...

    Ändå vet du inte alls om det förhåller sig på det sättet ...
    Moderno skrev 2018-10-18 21:18:57 följande:
    ......

    Observera dock att jag aldrig har påstått att C och L har eller inte har gjort just det för det vet jag inget om.

    Skönt att ha något att uppröra sig över? något som du varken bekräftar eller förnekar att det skulle eller inte skulle vara och att det beror på C och L men för att talmannen och andra förhalar genom att inte fråga...

    Drömmer

    Satan, del låter som en komplex situation. 

    kanske är det därför det tar tid att reda ut om det blir förhandling eller inte mellan olika partier. Solig
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-18 23:59:21 följande:
    Vet inte om du citerar rätt inlägg? Du skrev:
    "Har du hittat stöd för att talmannen ska leda förhandlingar mellan partier och enväldigt avgöra vilka som kan och vill samarbeta utifrån ett kort samtal med var och en av partiledarna? ".
    Det känns dock bakvänt att leta stöd för något jag inte har påstått. Om du kan förklara varför jag ska bevisa sådant jag inte påstår blir det lättare att föra en diskussion. 

    " Ja, varför tror du annars att talmannen skulle ställa dem en enkel fråga som du önskar att talmannen skulle göra?".
    Inte heller här går det att fullt ut förstå det du skriver. Jag tycker att man ska ställa C och L till svars eftersom det i praktiken är dessa partier som blockerar processen för närvarande. Det har jag sagt upprepade gånger. Var vänlig läs det jag skriver. 

    Så C och L och lamslår processen, ochd u menar att talmannen och andra som har möjlighet att fråga dem  förhalar ... Ändå vet du inte alls om det förhåller sig på det sättet ... ".
    Jag hävdar att C och L har lamslagit processen. Jag menar att talmannen och alla övriga samhällsubjekt har rätt att veta deras inställning till en vänsterregering eftersom det annars uppstår en onödig omgång om talmannen bestämmer sig för ytterligare sonderingar. Jag vet inte om C och L har avgett någon sådan förklaring. Jag hoppas att du nöjer dig med dessa svar för jag tror inte jag kan vara tydligare, tyvärr. 

    "del låter som en komplex situation"
    Det finns naturligtvis en gräns för hur enkelt skriftspråk man kan använda utan att förlora innebörden i det man vill säga. Jag har strävat efter att vara så tydlig som möjligt. Hoppas att det jag skriver i detta inlägg inte har varit för komplext och att min ståndpunkt kan uppfattas klart och tydligt. 

    Om du fortsätter tillskriva mig sådant jag inte har påstått eller fortsätter fråga vad jag menar kan det hända att du inte får något ytterligare svar. 
    Du skriver detta: (anklagar talmannen)
    Moderno skrev 2018-10-17 00:26:28 följande:
    Själv anklagar jag inte C och L för obstruktion. Jag anklagar talmannen och andra som har möjligheter att ställa dem en enkel fråga: kan ni, eller kan ni inte, tänka er att stödja en vänsterregering. Däri ligger förhalningen. 

    ----
    Det är inte talmannens uppgift att fråga ut partierna och fälla avgöranden i regeringsfrågan - det är upp till partierna att förhandla med varandra.
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-19 08:59:51 följande:

    Att ställa frågan om de är intresserade hävdar jag emellertid måste anses ligga i talmannens uppgift. Påståendet om att talmannen kan "fälla avgöranden i regeringsfrågan" är ditt eget påfund. Det kan bara riksdagen göra (du hittar den uppgiften i materialet du själv länkade till).

    Det ÄR orimligt (vilket jag är långtifrån ensam att tycka) att talmannen ska dra det här i långbänk på grund av ett så litet parti som L. Det måste bekänna färg.

    Här är en tänkvärd jämförelse med tidigare kriser:

    www.expressen.se/nyheter/norlens-agerande-kritiseras-varfor-later-han-det-droja/


    Var är krisen?

    Menar du att storleken på parti ska avgöra hur de ska pressas.

    Makabert!
  • Padirac
    Moderno skrev 2018-10-20 09:06:23 följande:
    Nja, inte nödvändigtvis. Det är snarare deras positioner som bör avgöra hur de pressas.

    Vad är det som gör att du tycker det är makabert att försöka skapa förutsättningar för att bilda en regering?
    Det makabra är att någon anser att olika partiers positioner ska och BÖR avgöra hur de pressas i fråga om regeringsbildning.

    Lika makabert är det att anse att talmannen ska avgöra vilka partier som kan bilda regering.
    Moderno skrev 2018-10-17 00:26:28 följande:
    Själv anklagar jag inte C och L för obstruktion. Jag anklagar talmannen och andra som har möjligheter att ställa dem en enkel fråga: kan ni, eller kan ni inte, tänka er att stödja en vänsterregering. Däri ligger förhalningen. 

    ----
Svar på tråden Angående SD framgång i valet. Tycker du att man nu ska ta hänsyn till de som röstat på SD?