• enmanmedskägg

Kan vi prata om s.k "incels"

Om jag har förstått begreppet rätt så är s.k "incels" ofrivilligt oknullade pojkar/män, som är arga på samhället och kvinnor i synnerhet för att de inte får ligga. 

Detta leder till att de vill våldta alla kvinnor och/eller begå andra våldsamma handlingar. 

Ett exempel i den här videon: www.facebook.com/julia.ekberg.5/videos/10215406978080283/

Så, istället för att klippa sig, kamma ansiktet och skaffa sig en personlighet så ska ilskan tas ut på resten av samhället? 

Hur ska vi hantera dessa jättebebisar?

• Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"
  • Kermit1561
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-15 12:59:39 följande:

Inte en enda på forum för incels visar ett enda tecken på att vara någotsånär normala. 

De som dessutom påstår att mängder av välfungerande killar inte lyckas i relationer brukar för att bevisa detta länka till dessa forum med ofungerande killar.

Jordan P pratar mycket om dessa killar som skyller på samhället, feminism osv. och säger mer eller mindre rätt ut att det är killarna som det är fel på och att de ska ta tag i sig själva

Det är snarare tvärtom ju, de som hävdar att incels är onormala länkar till dessa forum eftersom det är där de extrema hänger. Oavsett är det som sagt inte det jag gör, jag baserar mina åsikter på verkliga personer jsg har mött. Det är väl därför jag inte ser dem som nån slags våldsamma terrorister, merparten av dem lider i det tysta och är knappast hjälpa av den diskussion som förs nu och inte minst här.
  • Kermit1561
    enmanmedskägg skrev 2018-11-15 13:14:34 följande:

Men det är ju den typen av "incels" vi pratar om. Den andra kategorin, de som är snälla och inte våldsamma eller destruktiva mot andra och samhället, är ju inte en fara för någon annan, och ej heller vad denna tråd har handlat om någonstans. 

Vi behöver inte ens blanda in dem i diskussionen. Jag skapade tråden för att jag ville diskutera hur vi hanterar män som han i filmen i TS. Det är långt ifrån alla som polisen ens har möjlighet att upptäcka. 

Hur hanterar vi såna män när vi stöter på dem i vår vardag? Hur bemöter vi dem när det sipprar ut hat och misogyni? Sätter vi ner foten och stoppar dem tidigt innan de hinner gå för långt i deras snedvridna idévärld? 

Vad har du för förslag då? Personligen tror jag det är i stort sett omöjligt för en vanlig medmänniska att vända nån som sjunkit så djupt. Om man kallar dem jättebebisar och säger åt dem att skärpa sig så alienerar man dem bara ännu mer. Det krävs professionell kunskap och erfarenhet för nå dem...
  • Anonym (anonym)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 16:21:32 följande:
    Det är snarare tvärtom ju, de som hävdar att incels är onormala länkar till dessa forum eftersom det är där de extrema hänger. Oavsett är det som sagt inte det jag gör, jag baserar mina åsikter på verkliga personer jsg har mött. Det är väl därför jag inte ser dem som nån slags våldsamma terrorister, merparten av dem lider i det tysta och är knappast hjälpa av den diskussion som förs nu och inte minst här.
    Knappast, de på forum som påstår att samhället kommer att gå under för att en del inte får partners länkar ofta till dessa forum och påstår att detta visar på att sådär 4 av 10 män aldrig kommer att bilda familj.Dessa personer önskar sig tillbaka till annan tid eftersom de av något skäl tror att de då skulle hitta en partner och bilda familj vid 20 års ålder när det i själva verket var så att förr så gifte man sig först kring 30 år när man hade jobbat under många år och fått råd med att försörja fru och barn
  • enmanmedskägg
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 16:30:30 följande:
    Vad har du för förslag då? Personligen tror jag det är i stort sett omöjligt för en vanlig medmänniska att vända nån som sjunkit så djupt. Om man kallar dem jättebebisar och säger åt dem att skärpa sig så alienerar man dem bara ännu mer. Det krävs professionell kunskap och erfarenhet för nå dem...

De som har gått så långt att de beter sig som mannen i filmen måste bemötas med hårdast möjliga metoder inom rimlighetens gräns. Det kan inte daltas längre när det har nått dit. På samma sätt som samhället med all kraft måste agera mot alla radikaliserade människor. Han på filmen är i princip som en militant islamist. Han är helt fast i sin världsbild och det är bara en tidsfråga innan han jobbat upp modet att begå en hemsk handling. 

Vad gäller de som inte hamnat där ännu: Svårare. Först och främst identifiera dem. Detta är dock inte det lättaste, men ett trick är att få dem att själva söka hjälp och stöd. Stigmat kring psykisk ohälsa börjar ju till exempel luckras upp mer och mer, så skulle psykvården och vårdcentralerna få mer resurser skulle det kunna göras insatser där. 

Jordan Peterson har en del bra poänger ( vissa som jag inte alls håller med om ), och några av dem är att unga män ( precis som kvinnor ) behöver ett syfte i livet. 

Bli bra på något, befinna sig i miljöer "which you excel in", och få en känsla av "accomplishment", så blir det en dominoeffekt som kan leda till ökat självförtroende, status med mera. 

Jag upplever ( efter egen empiri, bland annat genom min bror som är av typen "snäll och timid incel", som inte radikaliserats. Ännu. ) att många verkar tro att bara de får sex så ordnar sig resten av livet. Att sex skulle vara grundstenen för att resten i Maslows behovstrappa ska fungera.

Med största sannolikhet är det precis tvärtom, och detta är en hemsnickrad teori givetvis ( vilket 99% av allt här på FL är ). Med en stark grund, ett starkt syfte och en givande tillvaro så kommer attraktionskraften. 

"The pursuit of sex makes men strive to excel" är en gammal sägning som nu tillskrivs Jordan Peterson, men som florerat i många år innan honom. Jag är motvilligt beredd att hålla med. 

Innerst inne vill vi ha sex/närhet, och har man förstått spelreglerna så kommer man att göra allt man kan för att göra sig attraktiv, om det så är utseendemässigt, statusmässigt eller karriärmässigt. 

Ju mer jag läser och när jag tittar på min egen bror så förstår jag att många verkar ha gett upp. Och sexet uteblir likväl. Frustrationen och hopplösheten ökar. Ansträngningarna minskar. Sexet uteblir ännu mer, och spiralen fortsätter. 

Kort sagt, du är din egen lyckas smed, men du är även din egen attraktionskrafts smed. Hur hjälper vi dessa män? Tja, kanske kan börja med att sparka dem i röven, ställa krav på dem och "make them strive to excel"?

• Anonym (Wtf)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 16:03:29 följande:

Biologisk sett borde män rata promiskuösa kvinnor men trots det har de numera(!) inga problem att träffa män för fasta förhållande.

Varför skulle män rata promiskuösa kvinnor pga biologiska orsaker? Värderingar har inget med biologi att göra.
  • AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 16:15:43 följande:
    Ja du hävdar det och så kanske det är för dig men det stämmer uppenbarligen inte för alla. Det är rätt arrogant att utge sig för att veta vad andra behöver eller inte behöver i bekräftelseform. Skulle du acceptera att nån talade om för dig att du inte behöver belräftelse från din partner tex och att du borde prioritera annat? Sex är en rätt stor och viktig drift som fyller många funktioner, att människor generellt sett inte skulle behöva bekräftelse på det området låter inte speciellt sannolikt. Det är ingen slump att sex genomsyrar mycket.
    Är det JAG som har varit arrogant och påstått att alla behöver si eller så? Det var ju du som har utgått ifrån att det är så för ALLA män, och för de flesta kvinnorna - så har jag tolkat det du skrivit. Rätta mig om jag har fel. Jag däremot har inte alls utgått ifrån att alla är som jag. Jag utgår ifrån att det är mycket olika. Och att det inte är biologiskt betingad, åtminstone inte helt, utan snarare ett krav som finns i samhället i vår tid. Jag tror inte det var så utpräglad förr i tiden. Och det varierar i olika delar av världen och under olika tidsperioder.
  • AndreaBD
    Anonym (Sigrid) skrev 2018-11-15 15:52:07 följande:
    Homosexualitet är lite av ett evolutionärt mysterium, men det som AndreaBD skriver stämmer faktiskt (även om det är en teori och även om du fyller på med din egen tolkning). Det handlar snarare om att homosexuella tar större ansvar för den övriga familjen i brist på egen avkomma, vilket ger familjen som helhet evolutionära fördelar (det är ju inte de homosexuella själva som förökar sig). Även i djurvärlden ger samkönade förhållanden evolutionära fördelar, exempelvis fåglar har större chans att föda upp sina ungar om de hjälps åt med ruvning och matning när det är brist på hanar. Självklart ska någon också befrukta äggen, men honorna behöver ju inte varsin hane till det.
    Tack för närmare förklaring. Jag kom nämligen inte ihåg det så exakt längre.
  • AndreaBD
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-11-15 14:04:54 följande:
    Det här var något av det dummaste jag någonsin läst. Har du EN enda historisk källa, på att folk skulle ha lämnat sina barn till homosexuella män för avlastning? Att en del kvinnor som hamnade på sådana arbeten - barnsköterska, guvernant, skolfröken - kanske var HEMLIGT homosexuella är en annan sak. De ville inte gifta sig med män och att gifta sig med en kvinna gick inte, alltså var de tvungna att försörja sig själv på de arbeten som stod till buds på den tiden. Som guvernant eller barnsköterska i en familj fick de dessutom utlopp för lite av sin längtan efter egna barn och att tillhöra en familj. 
    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manlig-homosexualitet-har-evolutionara-forklaringar

Jag kanske inte förklarade det särskilt bra, men jag hade bara hört det av min man, inte läst om det själv. Men här har du länk.
  • Anonym (anonym)
    enmanmedskägg skrev 2018-11-15 16:56:17 följande:

De som har gått så långt att de beter sig som mannen i filmen måste bemötas med hårdast möjliga metoder inom rimlighetens gräns. Det kan inte daltas längre när det har nått dit. På samma sätt som samhället med all kraft måste agera mot alla radikaliserade människor. Han på filmen är i princip som en militant islamist. Han är helt fast i sin världsbild och det är bara en tidsfråga innan han jobbat upp modet att begå en hemsk handling. 

Vad gäller de som inte hamnat där ännu: Svårare. Först och främst identifiera dem. Detta är dock inte det lättaste, men ett trick är att få dem att själva söka hjälp och stöd. Stigmat kring psykisk ohälsa börjar ju till exempel luckras upp mer och mer, så skulle psykvården och vårdcentralerna få mer resurser skulle det kunna göras insatser där. 

Jordan Peterson har en del bra poänger ( vissa som jag inte alls håller med om ), och några av dem är att unga män ( precis som kvinnor ) behöver ett syfte i livet. 

Bli bra på något, befinna sig i miljöer "which you excel in", och få en känsla av "accomplishment", så blir det en dominoeffekt som kan leda till ökat självförtroende, status med mera. 

Jag upplever ( efter egen empiri, bland annat genom min bror som är av typen "snäll och timid incel", som inte radikaliserats. Ännu. ) att många verkar tro att bara de får sex så ordnar sig resten av livet. Att sex skulle vara grundstenen för att resten i Maslows behovstrappa ska fungera.

Med största sannolikhet är det precis tvärtom, och detta är en hemsnickrad teori givetvis ( vilket 99% av allt här på FL är ). Med en stark grund, ett starkt syfte och en givande tillvaro så kommer attraktionskraften. 

"The pursuit of sex makes men strive to excel" är en gammal sägning som nu tillskrivs Jordan Peterson, men som florerat i många år innan honom. Jag är motvilligt beredd att hålla med. 

Innerst inne vill vi ha sex/närhet, och har man förstått spelreglerna så kommer man att göra allt man kan för att göra sig attraktiv, om det så är utseendemässigt, statusmässigt eller karriärmässigt. 

Ju mer jag läser och när jag tittar på min egen bror så förstår jag att många verkar ha gett upp. Och sexet uteblir likväl. Frustrationen och hopplösheten ökar. Ansträngningarna minskar. Sexet uteblir ännu mer, och spiralen fortsätter. 

Kort sagt, du är din egen lyckas smed, men du är även din egen attraktionskrafts smed. Hur hjälper vi dessa män? Tja, kanske kan börja med att sparka dem i röven, ställa krav på dem och "make them strive to excel"?

Dessa killar anser inte att de ska behöva ändra sig utan borde få en partner ändå trots att de inte ens gör sig tillgängliga för kontakt med kvinnor förutom att kontakta kvinna efter kvinna på dejtingsajter. Av något skäl tror de dessutom att kvinnor borde bli intresserade av dem trots att de inte är socialt tillgängliga och syns ute i diverse sammanhang. Kvinnor borde söka upp de som ser ensamma ut istället för att umgås med de utåtriktade och sociala eftersom de tysta blyga osociala är mycket bättre än de som syns och hörs dessutom borde kvinnor vissa tacksamhet mot män för att de uppfunnit separatorn och jobbat i gruvor
  • AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 16:15:43 följande:
    Skulle du acceptera att nån talade om för dig att du inte behöver belräftelse från din partner tex och att du borde prioritera annat?
    Snarare skulle jag själv komma fram till det. Och jag skulle nog inte skylla det på andra. Och jag är dessutom övertygad om att det bara är upp till en själv att skapa förutsättningar för att kunna hitta en partner. Jag har en syster som är en kvinnlig "incel". Varför har hon svårt att hitta någon, medans jag alltid har haft partner? För att hon inte gör dem ansträngningar som jag gör, helt enkelt. Hon är tjock, ovårdad och går knappt utanför dörren. Hittar man en partner då? Kanske en som är lika "oattraktiv" då, men det vill hon inte ha.

Men jag har också träffat på en hel del män, även unga män, som tänker så. Som själva har mycket övervikt, men inte kan tänka sig en kvinna med övervikt och är ensamma då. Som inte går någonstans, inte satsar, och sedan klagar. Jag hittade inte heller en partner snabbt och enkelt när jag var 40 och nyskild. Nästan ingen av männen som var ute på dejtingsidorna hade seriösa avsikter. Eller så passade det helt enkelt inte. Jag dejtade ungefär 100 stycken en gång. Och det var inte så att jag nobbade dem. En del ja, men inte dem flesta. Många kunde inte bestämma sig vad de ville och lekte runt. Men jag gav mig inte, trots att jag periodvis knappt orkade gå ut och träffa fler. Man måste engagera sig.
Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"