• enmanmedskägg

Kan vi prata om s.k "incels"

Om jag har förstått begreppet rätt så är s.k "incels" ofrivilligt oknullade pojkar/män, som är arga på samhället och kvinnor i synnerhet för att de inte får ligga. 

Detta leder till att de vill våldta alla kvinnor och/eller begå andra våldsamma handlingar. 

Ett exempel i den här videon: www.facebook.com/julia.ekberg.5/videos/10215406978080283/

Så, istället för att klippa sig, kamma ansiktet och skaffa sig en personlighet så ska ilskan tas ut på resten av samhället? 

Hur ska vi hantera dessa jättebebisar?

• Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"
  • Anonym (Kurtan)
    Anonym (÷) skrev 2018-11-15 06:10:46 följande:

Varför ska kvinnor alltid lösa mäns problem med sina känslor?

Varför ska män lösa alla kvinnans problem med sina känslor då?
  • Anonym (Sigrid)
    AndreaBD skrev 2018-11-15 10:46:07 följande:
    Det är kanske också begreppet "sexuell bekräftelse" som inte är något allmänt som alla människor är ute efter? Kanske är det inte så att kvinnor (bara) har lätt att få sån, kanske är de inte intresserade av sån? Vissa kanske är, men inte alla. Kanske inte alla män heller. Jag tycker inte att det är något som jag skulle behöva. Visst, jag vill ha en partner. Men av andra skäl. Mest för att jag vill ha sällskap.

Kanske är det inte heller något som människan verkligen behöver utan snarare något som har blivit inne att man ska behöva?  Det är väl mer samhällsberoende egentligen?
    Jag tror absolut att du har en poäng här. Människor mår bra av närhet men själva sexet är ju ur ett evolutionsbiologiskt perspektiv bara till för befruktning. Att vi gillar sex gynnar oss som art eftersom vi då får avkomma. Jag är absolut inte i något behov av sexuell bekräftelse, men hela samhället är så oerhört sexfixerat att vi tror att det är nåt fel på oss om vi inte har sex, eller att ett förhållande där man inte har sex flera gånger i veckan måste vara ett dåligt förhållande. Inget av det stämmer ju, och enda riktiga problemet med att en människa inte får ha sex med en annan människa är att han inte får skicka sina gener vidare. Get over it, liksom.

Kan också intyga att mycket sexuell bekräftelse som drabbar andra också ofta är ovälkommen. Typ som när snygga människor blir antastade av främlingar som blir attraherade. Det brukar inte hända mig, jag är inte särskilt snygg, hahaha. Men några som jag känner är ofta utsatta för det och det får dem att känna sig väldigt otrygga.
  • EnAnonumius
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 09:18:38 följande:
    Har du inget bättre än guilt by association och halmgubbar att komma med som argument? 
    Ha ha ha,
    Så det är helt okey för dig att för att använda "guilt by association" och lite halmgubbar, men inte andra?

Ja ja bra då vet jag.  
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 09:13:43 följande:
    Som sagt sex är det enda som ger sexuell bekräftelse och det är det dem saknar. Att kvinnor har svårt att inse betydelsen av sex förstår jag eftersom sexuell bekräftelse är så mycket enklare att få för kvinnor. Är man rik är inte pengar nått problem heller... 
    Ja jag har aldrig sagt något annat. Att om man vill ha sexuell bekräftelse så är det sex som gäller.
    Fast det var ju inte så du skrev faktiskt. Du svamlat  ju intimitet, närhet och bekräftelse.  För dess saker så behöver man inte just sex för att få.

Jasså är verkligen sexuell bekräftelse så mycket enklare för kvinnor?
    Enligt vem? Dig?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kermit1561
    Anonym (Sigrid) skrev 2018-11-15 09:40:59 följande:
    Inte alla som lever i ofrivilligt celibat blir "incels", det är en helt egen kategori av manliga oskulder. Och tro mig, det är brist på attraktion, för ingen blir attraherad av en incel.

Googla "romance tips for incels" för ett sjukt bra videoklipp som sätter fingret på problematiken och ringar in fenomenet incel. Klippet ligger på twitter och jag vet inte hur man länkar eller bäddar in dit.
    Det beror på vad du menar med incels, om du menar den lilla högljudda extrema/våldsamma minoritet så är den rätt ointressant att diskutera, de är ett jobb för rättsväsendet, psykiatrin och är en del av en mer generell problematik kring utanförskap. Det jag diskuterar är de som faktiskt lider i det tysta och som i övrigt är rätt normala. 
  • Kermit1561
    enmanmedskägg skrev 2018-11-15 09:44:10 följande:

Självklart ska dessa få hjälp för sin psykiska ohälsa. De har rätt till samma system som alla andra, med terapi eller kanske medicinering. Kanske kombineras med någon slags livscoachning för att kunna utvecklas? Jag vet inte, men givetvis har alla som mår dåligt rätt till hjälp.

Men vi måste vara tydliga med att inställningen som de mer radikala ( i.e han på filmen ), som menar på att samhället och kvinnor är skyldiga dem sex måste bekämpas med all önskvärd tydlighet.

Om dessa pojkar och män fastnar i den föreställningen så kan det bli oerhört destruktivt för dem själva, och i förlängningen för samhället, som i fallet Elliot Rodgers.

Javisst, men de extrema du pratar om hanteras av rättsväsendet och psykiatrin, precis som de som blir terrorister eller på andra sätt hamnar i ett destruktiv utanförskap. Dem kan man inte göra så mycket åt som vanlig människa. 

Den första kategorin däremot kan vi som vanliga människor faktiskt göra nånting åt, där handlar det om ändrade attityder, att inte sprida massa fördomar, att inte blanda ihop dem med de extrema avarterna, att ändra på könsroller, att skapa vägar in i vården, prata om det etc. 
  • Anonym (anonym)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 12:09:20 följande:
    Det beror på vad du menar med incels, om du menar den lilla högljudda extrema/våldsamma minoritet så är den rätt ointressant att diskutera, de är ett jobb för rättsväsendet, psykiatrin och är en del av en mer generell problematik kring utanförskap. Det jag diskuterar är de som faktiskt lider i det tysta och som i övrigt är rätt normala. 
    Orden rätt normala säger ju varför de inte är intressanta som partner samt även varför de anser att någon ska fixa deras ensamhet.
  • Anonym (leonard)
    Anonym (Mia) skrev 2018-11-14 23:36:36 följande:
    Det finns en anledning till att de är oskulder och anledningen är att kvinnor inte attraheras av dem. Och attraheras man inte av dem raggar man inte på dem. Svårt?
    Är det svårt att förstå att kvinnor i allmänhet inte tar första steget vid dejting och raggning? 10-15 % av alla män på dejtingsidor får de allra flesta mejlen från kvinnor medan det för kvinnor är ca 60 %. Källan har jag inte nu men det går att googla på att det är en skev fördelning mellan vilka som tar första steget. Eller menar du att 85-90% av alla män är incels eller oattraktiva?
  • Anonym (leonard)
    Anonym (Kurtan) skrev 2018-11-15 10:55:15 följande:
    Varför ska män lösa alla kvinnans problem med sina känslor då?
    Källa på att män löser problem med känslor?
  • Kermit1561
    Anonym (Eh.. Va?) skrev 2018-11-15 09:56:08 följande:
    Depression är en dödlig sjukdom.

Benbrott svåra att avhjälpa själv.

Arbetslösa hjälper vi inte främst för att var snälla mot individen utan för att samhället behöver få in skatt och minska ned bidragsberoendet.
    Vi behandlar massor av lindriga depression sjukdomar och annat som inte alls leder till döden.. Varför skulle det här undantas? 
  • Anonym (Mia)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 09:25:39 följande:

Har du alls träffat nån incel?  Det finns en massa andra anledningar än brist på attraktion som anledning till att man blir incel. De jag har erfarenhet av har haft problem med själva raggandet, i övrigt har de varit normalt fungerande individer med kompisar, socialt liv etc. som folk har blivit attraherade av, de har bara sänt ut fel signaler när det gäller, blivit nervösa på ett sätt som tolkas som ointresse.  

Och blir de nervösa är de oattraktiva som partner. Svårt att förstå? Det betyder inte att de är dåliga människor men är de inte säkra på sig själva finns inte en chans att kvinnor faller för dem.
Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"