• enmanmedskägg

Kan vi prata om s.k "incels"

Om jag har förstått begreppet rätt så är s.k "incels" ofrivilligt oknullade pojkar/män, som är arga på samhället och kvinnor i synnerhet för att de inte får ligga. 

Detta leder till att de vill våldta alla kvinnor och/eller begå andra våldsamma handlingar. 

Ett exempel i den här videon: www.facebook.com/julia.ekberg.5/videos/10215406978080283/

Så, istället för att klippa sig, kamma ansiktet och skaffa sig en personlighet så ska ilskan tas ut på resten av samhället? 

Hur ska vi hantera dessa jättebebisar?

• Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"
  • Anonym (Mia)
    Anonym (leonard) skrev 2018-11-15 12:17:40 följande:

Är det svårt att förstå att kvinnor i allmänhet inte tar första steget vid dejting och raggning? 10-15 % av alla män på dejtingsidor får de allra flesta mejlen från kvinnor medan det för kvinnor är ca 60 %. Källan har jag inte nu men det går att googla på att det är en skev fördelning mellan vilka som tar första steget. Eller menar du att 85-90% av alla män är incels eller oattraktiva?

Goddag - Yxskaft
  • Anonym (Sigrid)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 12:09:20 följande:
    Det beror på vad du menar med incels, om du menar den lilla högljudda extrema/våldsamma minoritet så är den rätt ointressant att diskutera, de är ett jobb för rättsväsendet, psykiatrin och är en del av en mer generell problematik kring utanförskap. Det jag diskuterar är de som faktiskt lider i det tysta och som i övrigt är rätt normala. 
    Nej, det beror inte på vad jag menar. Begreppet används för en viss grupp:
    en.wikipedia.org/wiki/Incel

Om du hittar på att det gäller en annan grupp människor kan du väl starta en egen diskussion? Det är ganska tydligt av trådstarten vilka som avses här.
  • Kermit1561
    AndreaBD skrev 2018-11-15 10:46:07 följande:
    Det är kanske också begreppet "sexuell bekräftelse" som inte är något allmänt som alla människor är ute efter? Kanske är det inte så att kvinnor (bara) har lätt att få sån, kanske är de inte intresserade av sån? Vissa kanske är, men inte alla. Kanske inte alla män heller. Jag tycker inte att det är något som jag skulle behöva. Visst, jag vill ha en partner. Men av andra skäl. Mest för att jag vill ha sällskap.

Kanske är det inte heller något som människan verkligen behöver utan snarare något som har blivit inne att man ska behöva?  Det är väl mer samhällsberoende egentligen?
    Alltså sexuellt bekräftelse är inget konstigt eller nån påhittat eller ett mode. Det är inte konstigare än att vi behöver bekräftelse på andra områden, av kompisar, ykersmässigt etc. Sex fyller ju dessutom en viktig social funktion, det är därför homosexualitet är meningsfullt ur biologiskt perspektiv trots att det inte kan bli nån avkomma. 

Nej, alla behöver inte sexuell bekräftelse, eller lika mycket, precis som de inte behöver yrkesmässig bekräftelse eller bekräftelse som förälder, kompis etc. De flesta får dessutom denna bekräftelse när de behöver den som mest, när de är unga vuxna, och funderar inte lika mycket på det senare i livet (man kan ju sakna den som vuxen också men då är det ofta inte lika illa om man har fått den tidigare). 
    Men det spelar inte så stor roll att det finns de som inte behöver det, det hjälper inte dem som faktiskt behöver den bekräftelsen men aldrig får den. 
  • Anonym (Sigrid)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 12:09:20 följande:
    Det beror på vad du menar med incels, om du menar den lilla högljudda extrema/våldsamma minoritet så är den rätt ointressant att diskutera, de är ett jobb för rättsväsendet, psykiatrin och är en del av en mer generell problematik kring utanförskap. Det jag diskuterar är de som faktiskt lider i det tysta och som i övrigt är rätt normala. 
    Jag (kvinna) har för övrigt själv levt i ofrivilligt celibat länge, det gjorde min partner också innan vi träffades. Kanske var det därför vi kunde knyta an till varandra, därför att det fanns en omedelbar igenkänning och förståelse, trots alla andra sätt som vi inte liknar varandra.

Ingen av oss var dock vad man idag skulle kalla "incel", celibatet till trots.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (leonard) skrev 2018-11-15 12:17:40 följande:
    Är det svårt att förstå att kvinnor i allmänhet inte tar första steget vid dejting och raggning? 10-15 % av alla män på dejtingsidor får de allra flesta mejlen från kvinnor medan det för kvinnor är ca 60 %. Källan har jag inte nu men det går att googla på att det är en skev fördelning mellan vilka som tar första steget. Eller menar du att 85-90% av alla män är incels eller oattraktiva?
    Dejtingsidor är bara ett ställe att träffa en partner, att tjejer kontaktas av mängder av killar beror på att vissa killar kontaktar alla tjejer. finns ju en kille i tråden som säger sig blivit nobbad av 1000 kvinnor
  • Kermit1561
    EnAnonumius skrev 2018-11-15 11:13:29 följande:
    Ha ha ha,
    Så det är helt okey för dig att för att använda "guilt by association" och lite halmgubbar, men inte andra?

Ja ja bra då vet jag.  
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 09:13:43 följande:
    Som sagt sex är det enda som ger sexuell bekräftelse och det är det dem saknar. Att kvinnor har svårt att inse betydelsen av sex förstår jag eftersom sexuell bekräftelse är så mycket enklare att få för kvinnor. Är man rik är inte pengar nått problem heller... 
    Ja jag har aldrig sagt något annat. Att om man vill ha sexuell bekräftelse så är det sex som gäller.
    Fast det var ju inte så du skrev faktiskt. Du svamlat  ju intimitet, närhet och bekräftelse.  För dess saker så behöver man inte just sex för att få.

Jasså är verkligen sexuell bekräftelse så mycket enklare för kvinnor?
    Enligt vem? Dig?
    Då får du väl påtala det när jag använder det i stället för att komma med lösa anklagelser senare.. 

Jag pratade om närhet intimitet och en massa annat. En bra sammanfattning på det är sexuell bekräftelse, för det är det det handlar om, det är inte en kram som behövs. Det är bekräftelse på att man är sexuellt attraktiv som behövs. 

Enligt kvinnor själva, det är kvinnor själva som klagar på att de ständigt sexualiseras, även när de förväntar sig eller vill ha bekräftelse för nånting de gjort så kan de få kommentarer om hur sexiga det är. Sigrid är inne på samma sak i sista stycket i #162. Det finns naturligtvis kvinnor som saknar denna bekräftelse också precis som det finns män som får för mycket av den, men det är undantagen. 
  • Kermit1561
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-15 12:16:56 följande:
    Orden rätt normala säger ju varför de inte är intressanta som partner samt även varför de anser att någon ska fixa deras ensamhet.
    Med rätt normala menar jag att de i övrigt är lika normala/onormala som andra människor som hittar nån sexpartner. För det är ju inte så att alla som har sex är speciellt normala. Och de anser ju inte att nån skall fixa deras ensamhet, de allra flesta lider ju i tysthet. 
  • Kermit1561
    Anonym (Sigrid) skrev 2018-11-15 11:02:33 följande:
    Jag tror absolut att du har en poäng här. Människor mår bra av närhet men själva sexet är ju ur ett evolutionsbiologiskt perspektiv bara till för befruktning. 
    Nej det är det inte, sex fyller en social funktion också, det är därför människan har dold ovulation och det är därför även homosexualitet fyller en funktion. 
  • Kermit1561
    Anonym (Mia) skrev 2018-11-15 12:25:57 följande:
    Och blir de nervösa är de oattraktiva som partner. Svårt att förstå? Det betyder inte att de är dåliga människor men är de inte säkra på sig själva finns inte en chans att kvinnor faller för dem.
    Precis! Att man är incel innebär alltså inte nödvändigtvis att man är social inkompetent, har grava problem eller är missanpassad, det innebär bara att man har svårt att träffa någon. Man kan alltså fungera utmärkt i ett förhållande och vara världens bästa människa men ändå incel. 

Ironisk nog är det här förmodligen skälet till varför egocentriska arslen inte har svårt att träffa nån, de bryr sig inte lika mycket och blir alltså inte nervösa på samma sätt och det gör att de framstår som självsäkrare och lyckas därför med raggandet.  

Det är just sådana här föreställningar som man kan jobba med, att män inte skall behöva vara självsäkra för att vara attraktiva. Inte minst kvinnor skulle vinna på det. 
  • Kermit1561
    Anonym (Sigrid) skrev 2018-11-15 12:30:12 följande:
    Nej, det beror inte på vad jag menar. Begreppet används för en viss grupp:
    en.wikipedia.org/wiki/Incel

Om du hittar på att det gäller en annan grupp människor kan du väl starta en egen diskussion? Det är ganska tydligt av trådstarten vilka som avses här.
    Den beskrivningen är en följd av att de enda incels som det skrivs om är de mest våldsamma eftersom det är de som säljer. Alana (en kvinna) som startade hela fenomenet ligger ju själv i den kategorin.... 
Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"