Anonym (Sanna) skrev 2018-12-16 22:47:01 följande:
Oj, det har jag missat. Jag har själv startat en tråd om mitt Asperger-ex för flera år sedan när jag var rätt desperat och ledsen över hur svårt allt var. Det var verkligen inte för att trycka till någon men däremot är det nog inte ovanligt att känna nästan avsky efter många år av destruktivt tjafs. Jag tolkade m a o TS som en som befinner sig nu där jag själv var för några år sedan. Har full förståelse för hennes situation, om drt nu inte är ett troll som du säger.
Det är väl klart det inte är ett troll! Däremot är det populärt att påstå att alla som har minsta lilla negativ erfarenhet av att leva i en relation med någon som har asperger, är ett troll.
- Jag har själv en vän som lever med en man som troligen har asperger. Hon är fysiskt och psykiskt helt dränerad och funderar på skilsmässa. Nu står hennes sista hopp till familjeterapi.
Därmed inte sagt att alla med asperger fungerar dåligt i relationer. Har en annan relation i min närhet där det fungerar betydligt bättre. Men den mannen är inte lika låst i sina egna uppfattningar, trots sitt funktionshinder.
De har också en ganska traditionell uppdelning av familjelivet och hushållssysslorna, och är nöjda med det. (Kvinnan jobbar ganska lite utanför hemmet, vilket hon trivs med. Mannen jobbar inte heller så mycket, men är högavlönad, så drar ändå in rätt mycket pengar. Sedan lägger han mycket tid på sin hobby, men frun är okej med det, som sagt.)
De som har goda erfarenheter av att leva med någon med asperger brukar dock inte starta trådar om det. Varför göra det, om allt flyter på?
Det är dock inte ovanligt att det blir problem. Och inte heller så konstigt, med tanke på de svårigheter som vanligtvis karaktäriserar åtminstone män med asperger.